לאומי בוחן פיצול נכסי הנדל"ן בהיקף מיליארדי שקלים

במסגרת המהלך צפוי הבנק לשכור מחדש את אותם נכסים, ולרשום רווח של מאות מיליוני שקלים, ואף יותר מכך ■ לפי שעה, המהלך נמצא בשלבי בחינה פנימיים, וטרם הגיע לאישור המנכ"לית ■ לאומי: "הנושא נמצא בבחינה ראשונית"

בנק לאומי עשוי להצטרף לבנק מזרחי טפחות ולרשתות המזון שופרסל ורבוע כחול, ולהציף ערך אדיר באמצעות פיצול נכסי הנדל"ן שבבעלותו, שהיקפם הכספי נאמד במיליארדי שקלים. ל"גלובס" נודע כי לאומי , בניהולה של רקפת רוסק עמינח, בוחן מהלך של פיצול הנדל"ן המשמש את פעילותו, וכן את מכירתו ושכירתו מחדש במסגרת עסקת sell and leaseback.

במסגרתה המהלך הנבחן, ימכור הבנק את כל הנדל"ן שברשותו, או רק את חלקו, למוסדיים (ייתכן שבאמצעות קרן ריט), ולאחר מכן ישכור את הנכסים חזרה. לפי שעה, המהלך נמצא בשלבי בחינה פנימיים, וטרם הגיע לאישור המנכ"לית. בבנק לאומי אישרו כי "הנושא נמצא בבחינה ראשונית".

בדוחות הבנק לרבעון השלישי לשנת 2012 נכתב כי היקף הבניינים והציוד שבמאזניו רשום בשווי של כ-3.75 מיליארד שקל. אם הבנק אכן יקדם תוכנית שתבשיל לכדי מכירת הנכסים, הרי שמבחינת לאומי מדובר בפוטנציאל לרווח של מאות מיליוני שקלים, ואף יותר מכך, כך לפי גורם בשוק.

כאמור, במהלך כזה יצטרף לאומי לעוד גופי ענק שנדל"ן אינו תחום פעילותם העיקרי. בנק מזרחי טפחות, שבניהולו של אלי יונס, נמצא בשלבים מתקדמים של בחינת הקמת קרן ריט (קרן השקעות בנדל"ן שנהנית מהטבות מס), שתחזיק את הנדל"ן שבבעלות הבנק ושתימכר בחלקה לגופים המוסדיים, ואולי אף לציבור הרחב.

הנכסים בקרן הנדל"ן של מזרחי טפחות צפויים לכלול עשרות מסניפי הבנק (הסניפים אשר נמצאים בבעלותו) ומבנים נוספים המשמשים אותו, ששוויים מוערך ב-600-700 מיליון שקל. מזרחי טפחות צפוי לשכור חזרה את הנכסים הללו מיד לאחר מכירתם לקרן אחרת שיקים, כך שהוא זה שיאכלס את הנכסים ויניב את הכנסות קרן הריט.

כפי שנחשף ב"גלובס" בקיץ האחרון, גם רשת הקמעונות שופרסל, שבשליטת קבוצת אי.די.בי, מובילה תוכנית לפיצול נכסי הנדל"ן שלה מפעילותה הקמעונאית. שופרסל דיווחה אתמול כי במסגרת המהלך ירוכזו רוב נכסי הנדל"ן שלה תחת חברה בת בבעלותה מלאה. ייתכן שזו תונפק או תימכר בעתיד.

מהדיווח לבורסה עולה כי הנכסים שיועברו לחברה הבת כוללים 68 סניפים, בשטח כולל של כ-180 אלף מ"ר ובשווי הוגן של כ-1.6 מיליארד שקל, הרשומים בספרים בעלות מופחתת של 1.1 מיליארד שקל. בנוסף, יועברו לחברה הבת נכסים להשקעה בשווי של עד 400 מיליון שקל. שופרסל דיווחה כי דירקטוריון החברה אישר את התוכנית האמורה, וכי היא תבוצע במהלך הרבעון הראשון השנה.

השלמת המהלך צפויה לסייע לשופרסל להגדיל בעתיד את הדיבידנד לחברה האם, דסק"ש, אם זו תבצע מימוש בזרוע הנדל"ן. בהקשר זה נציין כי בשופרסל לא פוסלים אפשרות של הנפקת החברה הבת בעתיד, כפי שעשתה בעבר הרשת המתחרה, רבוע כחול נדל"ן.

רבוע כחול, שהייתה ראשונה לבצע מהלך של פיצול נדל"ן מפעילותה הקמעונאית, הנפיקה בבורסה את החברה הבת, העוסקת בהשכרת נדל"ן מניב - רובו לקבוצת אלון רבוע כחול. המהלך נעשה בעיקר לשם הפעלת סניפי סופרמרקט שמופעלים על ידי מגה קמעונאות, וכן לשם שטחי לוגיסטיקה ומשרדים ובנייה למגורים. רבוע כחול נדל"ן נסחרת בשווי של כ-1.13 מיליארד שקל.

שינוי גם בהחזקות הריאליות

לפני ימים אחדים הודיע בנק לאומי על הצפת ערך באחת ההחזקות ההיסטוריות שלו, כשמכר את רוב החזקותיו בקבוצת הביטוח מגדל (9.8%). הבנק, שתכנן בתחילה למכור "רק" 5% מהמניות, ניצל את הביקוש הרב לסחורה, ולבסוף מכר 6.6% מהמניות. מכירה זו תניב לבנק רווח של 158 מיליון שקל, כאשר לאומי עדיין שומר בידיו 3.2% ממניות קבוצת הביטוח.

בנק לאומי התחייב לא למכור את יתרת המניות שלו במגדל בשלושת החודשים הקרובים, אך נראה שקיים סיכוי טוב שאחרי תקופה זו הוא יממש את יתרת ההחזקות. המכירה הקודמת של מניות מגדל על ידי לאומי הייתה ב-2006, אז מכר הבנק 10% מהמניות תמורת 670 מיליון שקל - מחיר הגבוה בכ-12% לעומת זה שלפיו נמכרו המניות בשבוע שעבר.

מכירת מניות מגדל נראית כחוליה נוספת בשרשרת המימושים של לאומי, ולא האחרונה שבהן. בימים אלה מקדמים בלאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של הבנק, מהלך למכירת 5% מהמניות ברשת סופר פארם לבנק דיסקונט. לפי הערכות, לאומי - שמחזיק בתיק ההשקעות הריאליות הגדול ביותר במערכת הבנקאית - שינה כיוון, וצפוי להקטין את התיק משמעותית בשנים הקרובות.

פיצולי הנדל
 פיצולי הנדל