גילה שוקל להכריז על מטרנה וסימילאק קבוצת ריכוז

שתי השחקניות שולטות בשוק תחליפי החלב, שנאמד ביותר מ-700 מיליון שקל בשנה ■ טרם נמסרה הודעה רשמית בעניין

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, שוקל להכריז על השחקניות בשוק תרכובות המזון לתינוקות (תמ"לים) כקבוצת ריכוז - כך נודע ל"גלובס".

ההכרזה מתייחסת בעיקר לשחקניות מטרנה של קבוצת אסם ולפרומדיקו, משווקת המותג סימילאק של קבוצת ניאופרם. הממונה טרם מסר הודעה לשחקניות על כוונתו זו.

נציין כי בכנס רשות ההגבלים העסקיים שנערך לפני שבועיים הודיע הממונה כי הרשות מקיימת "בדיקה מתקדמת" לקראת הכרזה על קבוצה מתחום המזון כקבוצת ריכוז, אך סירב לפרט באיזו קבוצת מזון מדובר.

ההכרזה על קבוצת ריכוז היא סמכות חדשה יחסית שיש בידי הממונה, וזאת מתוקף תיקון לחוק ההגבלים העסקיים שעבר בכנסת ביולי 2011.

במסגרת ההכרזה רשאי הממונה לקבוע מגבלות שונות על השחקנים, כדי לעודד תחרות וכדי לסייע בכניסת מתחרים חדשים לשוק. יחד עם זאת, בסביבת הממונה הובהר כי אין בכוונתו לבצע פיקוח מחירים שוטף.

לדברי גורמים ברשות, "על אף שאין ראיות לקומוניקציה בתיאום המחירים, מנסים לתת הוראות לתמרץ אותם להתחרות. הבעיה בקבוצת ריכוז היא שהן יכולות להציג מצב לרעת הצרכן בלי לתאם האחת עם השנייה".

שוק תרכובות המזון לתינוקות מוערך ביותר מ-700 מיליון שקל בשנה. השוק נשלט בעיקר על-ידי שתי שחקניות: מטרנה של קבוצת אסם, שהחזיקה בשנה החולפת לפי סטורנקסט בנתח שוק כספי של 56.5%; וסימילאק של קבוצת ניאופרם, שהחזיקה בשנה החולפת בנתח שוק כספי של 41.4%.

בסוף 2011 נכנסה חברת טבע לשוק והשיקה את "נוטרילון", אם כי בסוף השנה היא החזיקה בנתח שוק של 1.3% בלבד. גם המותג "אופטימיל" לא הצליח להתרומם, והוא מחזיק בנתח שוק של פחות מ-1%.

המחירים נשחקו בשנת 2012

שוק התמ"לים נמצא בתחרות מחיר חריפה, שמניעים הקמעונאים ולא היצרנים. בשנת 2012 המגמה הזאת רק התגברה, והמחיר לצרכן נשחק.

המחיר הממוצע של מטרנה חלבי ומטרנה אקסטרה קייר ירד ב-7.2% וב-8.3% בהתאמה. המחיר של סימילאק טופ נשחק ב-4%, ואילו המחיר של סימילאק אדוונס נשחק ב-8%.

שחיקת המחיר הקשה ביותר הייתה של מותגי השחקנים הקטנים בשוק: מחיר נוטרילון צנח ב-16% למחיר ממוצע של 66.5 שקל, לעומת 71 שקל למטרנה חלבי ו-83.5 שקל לסימילאק טופ. מחירו של האופטימיל צלל ב-28.7% למחיר ממוצע של 57 שקל בלבד - הזול ביותר מבין השחקנים.

בקרב השחקניות הוותיקות נטען כי ההכרזה הצפויה לא תפעל לטובת הצרכן. "הצרכן בישראל נהנה מתחרות אדירה. הקמעונאים משתמשים במוצר כדי למשוך לקוחות, ולכן המחירים בישראל נמוכים לעומת חו"ל. חלק מהמבצעים ממומנים על-ידי החברות ולא רק על-ידי הקמעונאים. אם מחיר התמ"לים יירד - מי שירוויח מכך יהיה הקמעונאי ולא הצרכן. היום הקמעונאים מפסידים על מטרנה וסימילאק, אז הם פשוט יפסיקו להפסיד", אומר בכיר בענף ל"גלובס".

מרשות ההגבלים נמסר בתגובה לידיעה כי "הרשות בוחנת מספר מועמדים להכרזה על קבוצת ריכוז. אחד מהם הוא בשוק המזון".

תחליפי חלב
 תחליפי חלב