סקר: נתניהו זוכה לאמון של 20% מהציבור ויגרוף 34 מנדטים

סקר מכון רפי סמית עבור "גלובס": הקואליציה העדיפה על נתניהו היא עם הבית היהודי (13 מנדטים) וש"ס (11) ■ יחימוביץ' עם 17 מנדטים, יאיר לפיד עם 11 ■ לבני מתרסקת ל-7 מושבים ■ מרצ עשויה להפתיע עם 6 מנדטים

חמישה ימים לפני הבחירות נראה כי הקרב הוכרע. גם העסקנים הוותיקים ביותר לא זוכרים כזו מערכת בחירות מנומנמת וצפויה. מצ'עמם פה, כמו שאומרים ב"ארץ נהדרת". הכל צפוי וראשות הממשלה נתונה.

אמנם עדיין לא ברור מאיזה בקבוק שתה ארתור פינקלשטיין כשהבטיח לליכוד ביתנו 45 מנדטים, אבל מה שבטוח הוא שכשבאמתחתו 34 מנדטים, בנימין נתניהו יהיה זה שירכיב גם את הממשלה הבאה - כך עולה מסקר מכון רפי סמית שנעשה עבור "גלובס". מצד שני, נתניהו זוכה על פי הנתונים לאמון 20% מהציבור. גם נתון כזה עבור ראש ממשלה לא זכור כאן.

זהו הסקר האחרון שיתפרסם פה לפני הבחירות. זו תמונת המלחמה, זה מה שיישאר צרוב בתודעה. צריך לקרות משהו מאוד דרמטי כדי שיהפוך מסקר הסקרים לשקר השקרים. במערכת הפוליטית כולם כבר רוצים לגמור עם זה. ראשי המפלגות, הקמפיינרים, היועצים. כולם הבינו את הפרינציפ, ובאווירה הזו שרויים גם הבוחרים. אם יום הבחירות יהיה אביבי כפי שמבטיחים, רבים מהם יעדיפו את בתי הקפה והים.

מי יהיו השותפות סביב שולחן הממשלה?

עוד אי אפשר לסכם את מערכת הבחירות אבל המגמות בין הגושים הן ברורות, והשאלה היחידה שנותרה פתוחה - חוץ מעל מה היו הבחירות האלה בכלל - היא איזה ראש ממשלה יהיה נתניהו ומי יהיו השותפות סביב שולחן הממשלה.

הקואליציה העדיפה על נתניהו היא זו של השותפות הטבעיות - הבית היהודי וש"ס. על אף הדם הרע שזורם בין נפתלי בנט לראש הממשלה, ברור לשני הצדדים שהרבה ברירות לא נותרו להם. כשלבנט 13 מנדטים ולליכוד ביתנו רק 34, אין מקום לשיקול דעת. בליכוד, דרך אגב, מעריכים שברגע האמת, מאחורי הפרגוד תהיה חזרה הביתה שתמצב אותם על 36-37 מנדטים ויחד עם קולות החיילים יתווספו מנדט או שניים לפחות.

ועם זאת, לבנט לא היה שבוע מוצלח והוא מאבד מנדטים. גם האמירה על קורס הטרור ושרה נתניהו - שלא בטוח שהגיבה באותו ההומור כמוהו - נשמעה ילדותית והדגישה את חוסר הניסיון של היו"ר הצעיר. הוא מגניב אך לא בשל. ולמרות הכל ש"ס (שתאחד כוחות עם יהדות התורה) והבית היהודי יהיו העוגן של הממשלה הבאה מסיבה אחרת פשוטה: נתניהו פרנואיד ולא ייתן לאף אחד שמעוניין להחליף אותו - להיות תלוי בו.

כשמאחורי הקלעים כבר הולך ונרקם הרומן בין הליכוד ליש עתיד ההולכת וגדלה (11) לקראת צירופה לממשלה, כבר פחות או יותר ברור כיצד תראה הממשלה הבאה. מי ששם לב להתבטאויות בחודש האחרון של יאיר לפיד ושל נתניהו שפתאום העלה לראש שמחתו את דגל השיוויון בנטל, מהמר על כך שהכל כבר סגור.

לפיד מכחיש שהיו פגישות, סיכומים ותיאומים אבל אפשר לשער שהחברים הטובים אורי שני (מטעם לפיד) וגדעון סער (מטעם הליכוד) כבר סגרו ביניהם את הפרטים. את הסגירות עם החרדים לקח על עצמו ראש הסגל לשעבר, נתן אשל. גם לקדימה כבר נשלחו רמזים דקים כפיל, שאם תהיה מספיק גדולה, יישב גם מופז מסביב לשולחן הממשלה, למרות סאגת הכניסה והיציאה מהקואליציה על רקע חוק טל.

מרצ נוסקת, ציפי מתרסקת

בקדימה לא ידעו הבוקר ממה לשמוח יותר: מכך שחל שיפור במצבם והם עלו על גרף הסקרים (2), או מהעובדה שהתנועה של ציפי לבני בירידה חדה. אם קדימה תתחזק ולבני תחלש עוד, יהיה מי שיראה בכך צדק פואטי. בינתיים ציפי מתרסקת (7) אבל מרצ היא זו שנוסקת (6). מרצ הוותיקה נוקמת את נקמת 2009. לאחר שלבני ריסקה אותה ושתתה לה את המנדטים, היא מחזירה למפלגה הצעירה והלא-שורשית עכשיו שוק על ירך. אם יש איזו שהיא הפתעה בבחירות האלו - זו מרצ.

כשבודקים את מגמות ההצבעה מתחת לגיל 30, נמצא נתון מפתיע לא פחות: את מרב התמיכה מעניקים גילאי 18-30 לבית היהודי ולליכוד ביתנו. אחר כך ליש עתיד ולעבודה, לפי הסדר הזה. לבני מקבלת פחות תמיכה מצעירים מאשר עלה ירוק או ארץ חדשה. היא לא קיימת בגילאים האלו.

גם קדימה עוד יכולה להתחזק על חשבון לבני. קמפיין ה-נא לא לדרוך על שאול מופז- פרט בעיקר למזרחיים על נימי הרגש. מופז, שלמד לחייך, פגע להם בול בבטן, וזה בדיוק ההיפך ממה שקרה לקמפיין לבני שקוראת לשלום ומביאה תקווה. היום כבר אף אחד לא מאמין שיהיה שלום, ובטח שאין תקווה.

בזירת המפלגות הקטנות עדיין יכולים לחול שינויים. התמיכה ב"ארץ חדשה" של אלדד יניב עומדת על כמנדט אחד והיא נאבקת על אחוז החסימה. גם עלה ירוק מקבלת מעל ל-1%. השאלה היא באיזו מידה הפעילות ברשתות החברתיות תקבל ביטוי בדפוסי הצבעה. כרגע הסיכוי הגבוה ביותר לעבור הוא של "עוצמה לישראל" וגם של "עם שלם" שנאבקת על קולות המסורתיים אבל גם על המגזר החילוני. במידה שמפלגה קטנה תעבור את אחוז החסימה סביר שהיא תקבל 3 מושבים בכנסת ולא 2. במקרה כזה יש סיכוי שמפלגות מסוימות (תלוי בתוצאה) יאבדו בין מנדט לשניים, זה תלוי בכמות המפלגות הקטנות שיצליחו לעבור את אחוז החסימה.

יחימוביץ' קורצת לבנט?

ב-2006 ניסה יו"ר העבודה עמיר פרץ להקים ממשלה בראשותו במסלול עוקף אולמרט. זה נפל בסוף. עם כל האיבה ביניהם, יש דברים ששלי יחימוביץ' לקחה מפרץ, ועכשיו היא מנסה לחזור על אותו התרחיש. מי שתהה למה היא לא מוציאה מילה על שייויון בנטל, מתחנפת למתנחלים וקוראת לתקצוב התנחלויות, מקימה ממשלה חירום חברתית כלכלית וטוענת שהיא תהיה ראשת הממשלה, אז בדיוק לתרגיל הזה היא מכוונת. בשבועיים האחרונים היא מתרחקת מהנושא המדיני כמו מאש ויש מי שסבור שבכך היא קורצת גם לבנט. אלה הסימנים מעל פני השטח. מאחורי הקלעים מתקיימים מגעים, פגישות ושיחות.

התרחיש הבלתי סביר כמעט, היחיד, שבו יחימוביץ' תוכל להקים ממשלה בראשותה זה רק עם חבירה של בנט. זה לא סוד שעם החרדים יש לה הבנות ובסיס מצויין לקשר ארוך טווח. בהנחה שגם לפיד ולבני יבקשו מהנשיא להטיל עליה את מלאכת ההרכבה, בתוספת בנט, הממשלה שלה. נותר רק עניין שולי וקטנטן: היא צריכה לשכנע את בנט להמליץ על עצמו או על ממשלת אחדות. פרס רק מחכה לרגע. נכון, זה מופרך, הסיכוי לכך הוא קלוש, אבל אם יש אחוזון פצפון שזה יקרה, יחימוביץ' תעשה הכל כדי שזה יקרה.

איפה ליברמן?

21% ממצביעי הליכוד, כך נמצא בסקרים פנימיים של הליכוד ביתנו, לא יודעים ששותפו של נתניהו בהנהגת המפלגה המאוחדת, מתמודד בבחירות לכנסת. הוא נעלם להם לגמרי מהעיניים. מי שחיפש את ליברמן ברביעי בערב, יכל למצוא אותו במגדלי יו בתל אביב. שם, בקומה ה-31, בביתם הצנוע והלא מנקר עיניים של דליה ומשה ממרוד, על סנדביצ'ים ופשטידות קטנות, התארח ליברמן לחוג בית.

היו שם 70 מוזמנים מכל הצמרת העיסקית של ישראל, שקיבץ השר יצחק אהרונוביץ'. החל מעו"ד יהודה ותמי רווה, דרך אורי מלמיליאן, ג. יפית ובעלה, משה פרנסיס, שוקי מדנס, ד"ר ג'קי אשכנזי, אלי מויאל ומוניק בן מלך ועד משה קפלינסקי. ליברמן העניק סקירה, ואחר כך נשאלו שאלות.

הנוכחים לא שאלו שאלות אישיות אבל גם לא יצאו פראיירים. אחרי הכל, לא מדובר בילדים בני 16. הם הקשו על ליברמן והוא השיב בצורה מפורטת מהולה בבדיחות ועם לא מעט קסם. זה לא היה הקהל הביתי הרגיל שלו, אבל מי שנחשף לליברמן בשיחות אישיות מסוגל להמיר את דתו. היו שם תומכי לבני ואנשי שמאל ומרכז. אם יש דבר שהוא צריך להצטער עליו זה שלא השקיע מספיק לאורך הקדנציה יותר בחוגי בית.

סקר בחירות
 סקר בחירות