סנטור מבקר דברי אובמה על נתניהו: הנשיא שחצן וחצוף

המחוקק ראנד פול, שנפגש בירושלים עם נתניהו, מוסיף לקרוא להפסקת הסיוע לישראל ■ אומר: אפשר להשתמש במערכות כמו כיפת ברזל כדי להגן על הבית הלבן וערים בארה"ב מפני טילים

הסנטור הרפובליקני ראנד פול, שביקר בירושלים בתחילת החודש וקרא שם להפסקת הסיוע האמריקני לישראל, אמר, בשובו לוושינגטון, שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, "שחצן וחצוף" בגין התבטאויותיו, בשיחות סגורות, שישראל אינה מבינה מה האינטרסים הטובים ביותר שלה. המחוקק אף אמר, כי ראוי להציב מערכות כמו כיפת ברזל כדי להגן על הבית הלבן וערים גדולות בארה"ב מפני התקפות טילים.

כזכור, כתב השבוע העיתונאי האמריקני ג'פרי גולדברג, באתר של סוכנות בלומברג, שבשבועות שחלפו מאז הצבעת העצרת הכללית של או"ם להעניק לפלסטין מעמד של מדינה משקיפה בארגון, "אמר אובמה פעמים חוזרות ונשנות, בשיחות פרטיות, 'ישראל אינה יודעת מה האינטרסים הטובים ביותר שלה'. עם כל הודעה חדשה על ההתנחלויות, לדעת אובמה, נתניהו מזיז את ארצו במורד הדרך לבידוד מוחלט".

מזה שנים מביע פול התנגדות נחרצת לתכנית סיוע החוץ של ארה"ב, לרבות הסיוע הצבאי השנתי לישראל. כפי שפורסם ב"גלובס" ב-9 בינואר, נפגש פול עם נתניהו, במהלך ביקורו בישראל, וקרא לו לוותר על הסיוע. הוא ציין באזניו את המצוקה התקציבית הקשה בארה"ב והזכיר לרה"מ את נאומו לפני הקונגרס ב-1986, שבו הוא הודיע על כוונת ישראל להפסיק בהדרגה את הסיוע הכלכלי האמריקני. פול הציע לנתניהו לנקוט עתה יזמה דומה להפסקת הסיוע הצבאי.

אך בניגוד לאביו, ציר בית-הנבחרים רון פול, שהשמיע הצהרות בגנות מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים במשך שנות כהונתו בקונגרס, מקפיד ראנד פול לנקוט קו חיובי כלפי ישראל. וכך, בשיחת ועידה עם קבוצת עיתונאים בוושינגטון, ביום ד', תקף פול הבן את אובמה בגלל אמירותיו שנתניהו אינו מבין מה טוב לישראל.

"זו נקודת השקפה שחצנית וחצופה שאינה תורמת להתקדמות בשום תחום", אמר הסנטור, לפי גרסה בבלוג "פניה ימינה" של ג'ניפר רובין, ב"וושינגטון פוסט". הוא חזר על הדברים כמה פעמים במהלך השיחה, כאשר דן על ירושלים ועל ההתנחלויות. הוא גינה פוליטיקאים אמריקניים שמפגינים עמדות "יהירות ולא רציניות" כלפי סוגיות שקשורות במדיניות הפנים של ישראל. לדבריו, "איש אינו יכול לדעת טוב יותר (מה מתרחש באזור) מאשר אנשים שגרים בו... להכתיב לראש עיריית ירושלים היכן לבנות זה מגוחך... אין זה תפקידה של ארה"ב להכתיב לראשי ערים ופקידי רשות בגדה המערבית היכן להקים יחידות דיור".

פול אמר, שהוא רואה עצמו יותר פרו-ישראלי מאשר ארגונים פרו-ישראליים מסוימים "מפני שאני מצדד בישראל חזקה, ישראל שאינה מדינת חסות, אינה מדינה תלויה". לדבריו, החליט לבקר במזה"ת כדי להראות עד כמה הוא מעריך את הברית בין ארה"ב לישראל. הוא אמר, שזו שותפות "חשובה מאוד... אמריקה היתה מאז ומתמיד ידידה גדוןלה של ישראל".

כפי שאמר במהלך ביקורו בישראל, ציין פול בשיחת הוועידה כי השקפותיו על הפסקת תכניות סיוע החוץ לא יובילו לקיצוץ "מיידי, דרמטי או דרקוני" של הסיוע לישראל (שצריך לקצצו בהדרגה, כפי שאמר בירושלים). "בישראל, לא ראיתי אף אחד ששורף את הדגל האמריקני' או קורא 'מוות לאמריקה'", הוא הדגיש. הגבלות (דרקוניות) צריך להטיל על "צדדים שאינם בהכרח ידידי ארה"ב או ידידי ישראל", כמצרים. פול ציין, שהוא שותף להשקפותיהם של כמה פוליטיקאים ימניים בישראל, בכללם נפתלי בנט, שגם עמו נפגש במהלך ביקורו שם, שייטב לישראל אם תלותה בסיוע האמריקני תפחת.

"לא מקובל עלי הקיבעון המחשבתי שמטרת נסיעתי לישראל היתה להשמיע שם את השקפותי על סיוע חוץ", אמר פול. "באתי לשם כבעל ברית חזק של ישראל, אבל אין פירושו של דבר שצריך לתת לה צ'ק פתוח".

הסנטור הביע התפעלות מביצועי "כיפת ברזל" וקרא לאמץ אותה כמודל למערכת שתגן על מטרות חיוניות בארה"ב. "אני בהחלט תומך בצעד כזה", הוא אמר.

"אין סיבה מדוע לבית הלבן, לקפיטול ולערים גדולות ארה"ב לא צריכות להיות מערכות להגנה מפני טילים", הוסיף פול . "...ראיתי פרזנטציות של 'כיפת ברזל' וזה היה מרשים מאוד". אך הוא חמק מתשובה ברורה לשאלה האם ארה"ב צריכה לממן את המערכת והסתפק באמירה שברצונו לבדוק את דרכי המימון של המערכת.

הוא אף אמר, כי בפעם הראשונה נודע לו שארה"ב וישראל חולקות מידע מודיעיני ויכולות צבאיות.

האתר "ביזנס אינסיידר" כתב אתמול, כי דברי פול בוועידה, כמו הצהרות שהשמיע במהלך ביקורו בישראל, הם הפתעה נעימה לנוצרים אוונגאלים ותומכים אחרים של ישראל, שטענו בעבר שהסנטור הוא אנטי-ישראלי בגלל התנגדותו לסיוע החוץ.

פול עצמו אמר לפעילים נוצרים אוונגאלים, שליוו אותו בביקור בישראל, כי הסיבה העיקרית למסע היתה להזים את התפיסה שהשקפותיו הליברטאריאניות על מדיניות חוץ מנוגדת לעמדה הפרו-ישראלית של המפלגה הרפובליקנית.

"אחת הסיבות לכך שאני פה (בישראל) היא להראות שאינני אנטי-ישראלי", אמר פול לפעילים הנוצרים. "מסתובבת הנחה, שמכיוון שאני מצדד בקיצוץ סיוע החוץ אני גם לא ידיד של ישראל... אך יש יותר מדרך אחת להיות ידיד של ישראל".