פרוטוקולים של הפד מ-2007: בכירים התעלמו מסימני האזהרה

מהפרוטוקולים עולה כי הבכירים בפד התעלמו מהאזהרות בנוגע להשפעת המשבר בנדל"ן ובבנקים על הכלכלה האמריקאית ■ ברננקי בשלהי 2007: "אין חשש מחדלות פרעון של מוסד פיננסי גדול" ■ גייתנר מואשם בהדלפת מידע לבנקים

הפדרל ריזרב פרסם אתמול את כל הפרוטוקולים של כל הדיונים שקיים בשנת 2007 וזאת לאחר שעברו 5 שנים כפי שנהוג. מהפורטוקולים עולים שני נושאים מרכזים: הראשון, הינו האשמות כי שר האוצר של ארצות הברית טימותי גייתנר, שעומד לסיים את תפקידו, ניסה להדליף מידע למספר בנקים בניו-יורק. הנושא השני הינו ההתעלמות של אנשי הפד מהאפשרות שמשבר בנדל"ן יוביל לקריסה בכלכלה המקומית.

באוגוסט 2007 העלה לראשונה יו"ר הפד בריצ'מונד ג'פרי לקר את ההאשמות כלפי גייתנר במהלך שיחת ועידה בין ראשי הפד השונים. באותה תקופה טען לקר כי גייתנר - שכיהן באותה תקופה כיו"ר הפד של ניו-יורק - היה מזהיר את בנק אוף אמריקה ובנקים נוספים על כוונת הבנק להוריד את אחת מהריביות החשובות במסחר בין הבנקים. 5 שנים אחרי, לקר עדיין דובק בטענה שלו ומיד עם פרסום התמליל של אותה שיחת ועידה הוא שלח הצהרה לסוכנות הידיעות "רויטרס".

"משיחות שערכי לפני אותה שיחת ועידה שהתקיימה ב-16 באוגוסט, ידעתי על שיחות שהתקיימו בין הבנקים הגדולים ביותר בניו-יורק בנוגע להלוואות עם ריבית מוזלת על מנת לתמוך בשוק האג"ח מגובה נכסים", כתב אתמול לקר בהצהרה ששלח ל"רויטרס". "אני הבנתי כי שגייתנר דיבר עם אותם בנקים על אפשרות להפחתה בשיעור הריבית המוזלת שקשורים ליוזמות הללו".

מתמליל השיחה שפורסם אתמול עולה כי כבר באותה שיחה גייתנר דחה את ההאשמות הללו שהבנקים ידעו על כוונת הפד להפחית את שיעור הריבית המוזלת. דובר של משרד האוצר האמריקאי סירב אתמול למסור תגובה נוספת לגבי ההאשמות ואמר: "נסתפק במה שמופיע בתמלילים".

הנושא השני שעלה מפרסום הפרוטוקולים של דיוני הפד הינו, כאמור, התעלמות הבכירים בפדרל ריזרב מההשלכות של משבר הנדל"ן והבנקים על כלכלת ארצות הברית, וטענו אז כי גם אם שני הענפים הללו יקרסו, הכלכלה האמריקאית צפויה להישאר איתנה.

למרות שבקיץ 2007 הסימנים למשבר היו חריפים עם קיפאון בשוק האשראי, טענו בכירים כי ההשפעות של כך על הכלכלה יהיו מתונות וקצרות טווח. גם הפעם גייתנר "מככב", כשבשיחת חירום שנערכה ב-10 באוגוסט הוא טען כי וול סטריט עדיין ממשיכה לתפקד כרגיל.

"אין שום אינדקציה שהמוסדות הגדולים עומדים בפני קשיים לגיוס הון חדש", אמר גייתנר על פי תמליל השיחה שפורסם אתמול וכולל כ-1400 עמודים. "להפך, אפילו חלק מאותן חברות מדווחות לנו שהכסף זורם אליהם".

גם יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי לא התרשם מסימני האזהרה ובדצמבר 2007 - חודשים ספורים לפני הקריסה של 2008 - אמר כי "אני לא צופה שאחד מהמוסדות הפיננסים הגדולים יגיע למצב של חדלות פרעון או קרוב לכך". כזכור, פחות משנה אחרי ההצהרה הזאת, הולאמו הבנקים פרדי מק ופאני מיי, בנק ליהמן ברדרס קרס וחברת הביטוח הגדולה ביותר בעולם AIG ביקשה סיוע מהממשל.