"צר לי על כחלון, הוא איש מבריק, אבל ביבי חופר לו קבר"

בכירי ענף הנדל"ן מגיבים להחלטה למנות את השר משה כחלון ליו"ר מועצת מקרקעי ישראל ■ "מאחל לכחלון הרבה הצלחה אבל אם נתניהו חושב שהאיש שיעמוד בראש מינהל מקרקעי ישראל יעשה את השינוי הוא טועה"

ענף הנדל"ן כולו רועש בעקבות הודעתו של ראש הממשלה מאמש על מינויו של משה כחלון ליו"ר מועצת מינהל מקרקעי ישראל. רבים מבכירי הענף סבורים שהמינוי המדובר, אם אכן יתקיים, לא יוכל לעשות שינויי במינהל או במחירי הדירות.

"אני מאחל לכחלון הרבה הצלחה אבל אם ראש הממשלה חושב שהאיש שיעמוד בראש מינהל מקרקעי ישראל הוא שיעשה את השינוי הוא טועה". כך אמר היום מיקי ורדי, יו"ר קרן ריאליטי ומנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר. "אני לא מאמין שזה יעבוד. עבדתי עם אריק נחמקין, כץ עוז, אריק שרון ופואד בן אליעזר ואני יודע שמי שמקבל את ההחלטות זה קודם כל השר וראש הממשלה וצריך גם את שר האוצר. כל החלטה שכוללת הפחתת מחיר על קרקע צריכה לקבל את אישורו. אז אם ראש הממשלה מחליט ונותן מנדט על ויתור הכנסות למדינה או לעשות תוכנית חדשה אז זה קצת יעזור. אחרת, לא ישפיע כאן שום דבר. קשקוש אחד גדול". עוד הוסיף ורדי ואמר: "אני יודע דבר אחד, מנהל המינהל בנצי ליברמן התמנה לפני מספר חודשים. למה אז לא מינה ראש הממשלה את מי שהוא רוצה כדי לפתור את הבעיה? אין לי מילה רעה להגיד על ליברמן, אנ לא מכיר את האיש. אבל נראה לי תמוהה להביא מישהו אחר שיהיה מעליו. זה לא רציני".

"ההכרזה על מינוי כחלון ליו"ר מועצת מקרקעי ישראל לא עשתה כלום חוץ מלהשפיל את שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס", כך אמר היום עו"ד אבי דרכסלר, מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר. "מבלי לפגוע בכחלון, להביא לתפקיד אדם שעשה רפורמה בתקשורת והחליט על כך שתהיה עוד זכיינית בשוק לא קשורה לענף הנדל"ן ולשוק הקרקעות. מדובר בעולם מורכב הרבה יותר. אבל צריך להודות במציאות, הממשלה לא רוצה להוריד את המחירים. ראש הממשלה היה כבר מזמן יכול להחליט על צעדים שהיו מורידים את המחיר. כמו ביטול המע"מ על דירה למשל. בכלל, רוב השחקנים בשוק לא רוצים שהמחירים ירדו, לא בעלי הדירות, לא הקבלנים ולא הבנקים. אטיאס השתדל לעשות שינוי בשוק אבל כנראה שהממשלה פשוט לא רוצה שזה יקרה".

"מדובר במינוי של אדם ראוי לתפקיד שולי שקטן עליו בכמה מידות", אומר חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן שתקף היום את המינוי עליו הכריז אתמול ראש הממשלה, "אם נתניהו היה ממנה את כחלון לשר על לענייני נדל"ן במשרד ראש הממשלה היה לו סיכוי להצליח. אך למנות את השר כחלון לתפקיד כה קטן זה מינוי חסר טעם. צריך לזכור כי הבעיות בענף הנדל"ן לא נמצאות רק במינהל מקרקעי ישראל אלא ב-10 משרדי ממשלה שונים. מצער שנתניהו באמצעות המינוי הזה מכוון מאוד נמוך בנוסף צריך לזכור כי ייקח לפחות חצי שנה עד שהמינוי הזה יהיה רלוונטי".

"צר לי על השר משה כחלון, הוא איש מבריק אבל לדעתי ביבי חופר לו פה קבר"

"צר לי על השר משה כחלון, הוא איש מבריק אבל לדעתי ביבי חופר לו פה קבר", אמר היום שלום שי מנכ"ל ובעלים של חברת דונה על הודעת מינוי כחלון ליו"ר מועצת מינהל מקרקעי ישראל. "למינוי כזה אין שום משמעות, אם לא תשתנה בצורה דרמטית מדיניות האוצר בנוגע לשיטת התמחור של הקרקע לבניה במכרזי המנהל. ולא רק תמחור הקרקע, אלא עלויות הפיתוח והאגרות שעולות במקרים רבים על מרכיב הקרקע. קחו למשל את המכרז האחרון של מחיר למשתכן בראש העין, מחיר הקרקע שהוצע היה גבוה ממחיר השוק. למעלה מ-50% מהמכרזים נותרו ללא מענה. המדינה לא מוכנה לסבסד ולהוציא מכיסה. האוצר צריך לחתוך בבשר החי כדי שמחירי הדירות החדשות ירדו והוא לא רוצה לעשות את זה, ואני לא חושב שגם שכחלון יכול לגרום לאוצר לוותר על הכסף".

"מינוי כחלון ליו"ר מועצת מקרקעי ישראל הינו מהלך חיובי בעיני", אמר היום עמי פרץ, מנכ"ל חברת בוני התיכון, "אנחנו חייבים להתרגל לעובדה שמי שמוכיח את עצמו כמוביל תהליכים של שינוי ומי שמספק תוצאות טובות, צריך לכהן בתפקידי מפתח במדינה. אין ספק שכחלון הוביל מהלך מצוין בהורדת מחירי הסלולר בישראל, ולמרות שאני לא משווה לרגע את מחירי הדירות למחירי טלפונים ניידים ומסלולי שיחה, עדיין מדובר בטיפול נכון מול תחנות הבירוקרטיה והמונופולים". פרץ סיכם את דבריו ואמר: "אדם שידע לעמוד מול אלו, צפוי להצליח בטיפול ובהורדת מחירי הקרקעות ומחירי הדיור כפועל יוצא".

"בעיני, הספין במינוי כחלון, יותר משהוא יועיל לליכוד ערב בחירות, יפגע באמינות של כחלון שהוא אדם איכותי בעיני וראוי לכל תפקיד. הספין הזה ייגרר אחריו וכל חייו יזכירו לו את זה, מה גם שאני לא מאמין שהמינוי אכן יתבצע" כך אמר היום שמשון הראל, בעלים משותף ומנכ"ל אמריקה ישראל להשקעות. "לגופו של עניין, הממשלה היא זו שקובעת את מדיניות מחירי הקרקעות שמשווק מינהל מקרקעי ישראל מאחר ומדובר בסעיף הכנסות משמעותי מבחינתה בתקציב המדינה. לכן, על מנת שמחירי הקרקעות והדירות ירדו, צריך יהיה לבצע התאמות בתקציב המדינה ולמצוא מקור הכנסה חלופי וזאת תהיה משימה קשה נוכח הגירעון הכבד הקיים ממילא. נוסיף לכך את הבירוקרטיה והמעורבות של משרדי ממשלה רבים, כך שלמעשה התפקיד של יו"ר המינהל הוא חסר שיניים כיום".

"ההכרזה על מינוי כחלון ליו"ר מועצת מינהל מקרקעי ישראל היא סיסמא יפה אבל לא מתאימה. שוק הסלולר הוא לא שוק הנדל"ן. שם הורידו קישוריות ולא שינו את עלות המוצר. במקרה של מינהל מקרקעי ישראל צריך לשנות את המחיר המוצר", כך אומר אוהד דנוס יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. "רק לפני שנה מונה בנצי ליבמרמן למנהל מינהל מקרקעי ישראל. הוא פועל בחריצות אבל המציאות היא שהמינהל שבוי בידי המדיניות שהכתיבה ממשלת ישראל - לתת לכוחות השוק לפעול בלי להתערב. יו"ר חדש למועצת מקרקעי ישראל, מוכשר ככל שיהיה, לא יוכל להוביל שום שינוי בלי שינוי במדיניות הממשלה. מעבר לזה, הוצאת תפקיד זה מידיו של שר השיכון כמעט והופכת תפקיד זה למיותר".

"יש לקוות אדם כמו כחלון שמגיע עם אג'נדה חברתית יהיה לו אומץ לבצע רפורמות וצעדים רציניים"

"אין ספק שהמנהל הוא גורם משמעותי בשוק הנדלן, כשהוא הבעלים של למעלה מ-90% מהקרקעות במדינה. אנשים כמו כחלון עם רקע ביצועי שכזה יכולים רק לתרום למערכת ומינוי שכזה מעורר תקווה שדברים יתחילו לזוז", כך סבורה שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין. "המינהל הוא גוף מסורבל, כבד ומתסכל לכל העוסקים בשוק הנדל"ן. פעמים רבות נראה שהאינטרס הכלכלי שלו עולה על הציבורי. כיום המינהל דואג בעיקר לתקבולים ופחות חושב על טובת הציבור. יש לקוות אדם כמו כחלון שמגיע עם אג'נדה חברתית יהיה לו אומץ לבצע רפורמות וצעדים רציניים. יחד עם בנצי ליברמן שכבל החל ברפורמות פנימיות ורה- ארגון, כחלון שיעמוד מעליו ויפעל יחד איתו זה משהו שמעורר תקווה".

"מנויו של מר כחלון למועצת מינהל מקרקעי ישראל 48 שעות ערב הבחירות משול להדבקת כוסות רוח למת. גם 'סופרמן', לו התמנה לתפקיד לא היה בכוחו לגבור על הכשלים המובנים במשטר הקרקעי של מדינת ישראל, שתוצאתם - עודפי ביקוש עצומים שאין להם היצע", כך אומר עו"ד רועי בר, שותף משרד אברהם בר ושות' שמשרדו פעל רבות מול מינהל מקרקעי ישראל. "הסיבות לכישלון הטיפול בנושא עד היום הן אי מימוש הרפורמות שהוכרזו עד היום וזאת בשל העדר הסכמה בין משרדי הממשלה, העובדים וההסתדרות. בנוסף, המערכת הרגולטורית בה פועל ממ"י משתקת כל יכולת ביצוע ממשית לספק את ההיצע שנדרש משום שהאוצר מחד ובית המשפט העליון מאידך שיתקו כל יכולת תמרון של המינהל". בר מסכם את דבריו ואומר: "ללא טיפול שורש בבעיות אלו, לא מר כחלון ולא ראש הממשלה עצמו יצליחו לכופף את חוקי הכלכלה הבסיסיים ביחס של היצע וביקוש".

"ההודעה על החלפת יו"ר מועצת מינהל מקרקעי ישראל מזכירה לי את ימי בטירונות, כשהמפקד הודיע שמחליפים גרביים - אבל אחד עם השני", כך אומר עו"ד יהודה זהבי, ממשרד זהבי, בלאו ושות': "בעבר טבעתי את מטבע הלשון - "מינהל מקרטעי ישראל". למרבה הצער אני סבור כי המינהל ימשיך לקרטע עוד זמן רב. לאו דווקא בשל האנשים שמאיישים את המינהל, אלא בגלל האינטרסים שנמצאים שלא בקדמת הבמה משרד האוצר, משרד הפנים ועוד.

כך למשל, עד היום איש לא חקר מדוע עזב איש מוכשר ויקר כמו ירון ביבי את תפקידו כראש מינהל מקרקעי ישראל, מבלי להותיר הסבר מניח את הדעת. חקירה שכזו תוכל להציף לפחות חלק מהתמונה לאשורה, ותוכיח שהיא אינה פשוטה וכי החלפת הקודקודים לא תפתור את הבעיה". עוד אמר זהבי: "הדבר היחיד שיכול אולי להשפיע על מחירי הדיור זה למרבה הצער המיתון שעומד לפתחנו, ולא שום גורם ממלכתי אחר".

התאחדות התעשיינים ולשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, מברכים על כל שינוי שיוכל לקדם מנהל מקרקעי ישראל. נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התיאום, צביקה אורן, מסר כי "מדובר בשינוי חיובי שיוביל לקידום המגזר העסקי. בכוחו של השינוי לקדם נושאים מהותיים רבים במנהל, כגון הסרת חסמים בירוקראטיים, עידוד יזמות וקידום בנייה ופתרונות דיור בישראל ולהוביל לתהליך של צמיחה". כמו כן הוסיף אורן כי, "הויכוח הפוליטי סביב סוגיית המינוי אינו מעניין אותנו, אנו תומכים בכל מהלך אשר יוביל לקידום המגזר העסקי".