המחטף של יאיר לפיד ברשת

לאורך יום הבחירות אפשר היה להרגיש את הבאזז ברשת לכיוון "יש עתיד"

19 מנדטים בפחות משנה וכיסא יו"ר המפלגה השנייה בגודלה בכנסת הבאה - יאיר לפיד עשה ליריביו הפוליטיים את מעשה אובמה בבחירות הראשונות שלו. מטה הבחירות של "יש עתיד" ויאיר לפיד עצמו למדו היטב את חוקי המשחק של השיח הציבורי ברשת. אז איך הם עשו את זה?

שלי יחימוביץ' היתה הראשונה שהשכילה ויצרה קשר ישיר, רציף ושקוף עם הציבור בפייסבוק. אין ספק שבנימין נתניהו השקיע לא מעט במדיה החברתית, אבל הוא נשאר בקו הודעות לעיתונות פומפוזיות וללא מענה לפניות. נפתלי בנט צבר את הקולות שלו באותו מקום ועשה זאת בצורה מרשימה, אבל לפיד, איש תקשורת מנוסה, הכיר בדיוק את הניואנסים.

בניגוד ליריביו, לפיד אמר את דברו בצורה ויזואלית, לא מתלהמת, תמציתית ונוחה להאזנה של כל גולש באשר הוא. יותר מזה, היכולת לקבל ביקורת ולהגיב לה בצורה עניינית - היא שם המשחק. לא לפרסם פוסט וללכת. לייצר שיח ולהשתתף בו בעודו קורה. לא לשלוח את הנציגים שלך לענות, אלא להיות בפרונט.

השינוי בהיקף השיחה ברשת
 השינוי בהיקף השיחה ברשת

התפלגות השיח
 התפלגות השיח

כדי להסביר את שאירע אמש (ג'), אפשר להתחיל בניתוח של הנתונים ברשת. לפיד ניצל היטב את הקולות המתנדנדים ולא הרפה מהרשת גם לאורך יום הבחירות. אלפי הפעילים שלו יצרו ללא הפסק שיח בצורות שונות. לא להגיד הרבה, פשוט ליצר שיח קטן בטיימינג הנכון ובאופן מרגיע. כזה שעושה נעים ולא מחרחר ריב.

כמות השיחות שלפיד וצוותו הצליחו לייצר ביום הבחירות היא כמעט פי 3 מהיום שלפניו. בעוד שלי יחימוביץ' וציפי לבני ניסו, אבל לא הצליחו, לגרוף את השיח לכיוונם - לפיד נהנה מצונאמי של קולות צפים היישר לתוך הניוז פיד שלו.

לפיד הצליח להפוך את התמונה שעלתה מן הרשת יום קודם ולהשאיר את נפתלי בנט וצוותו מאחור. המגמות מראות בבירור מה קרה ביום הבחירות: לבני ויחימוביץ' קפאו במקום, והובלתו של בנט בשיח הציבורי פינתה את מקומה ללפיד.

טוויטר ניצח את פייסבוק

מלבד לפיד, נראה שהוכתר מנצח נוסף בבחירות 2013 - טוויטר. הרשת החברתית שנזנחה לאורך השנה קמה לתחייה. כפי שקורה בדרך כלל באירועים משמעותיים ונקודתיים - הקהל הישראלי אוהב להשמיע קולו בציוץ קצר. מי צריך יותר מ-140 תווים ולינק בשביל לשתף בתחושה הפרטית?

טוויטר היא הזירה החברתית שיצרה אתמול את השיח הער ביותר: 42% לעומת 39% בפייסבוק.

עוד בשורה מהרשת היא לעיתונאים: עם כל הכבוד לאתרי החדשות, נראה כי התגובות לכתבות מהוות רק 7% מכלל השיח ברשת. לפיד הבין את זה טוב מאוד. לאורך הימים האחרונים כ-30% מהשיח אודותיו מתנהל בטוויטר. ככה זה ששני מנצחים נפגשים.

הכותב הוא יועץ אסטרטגיה ומחקר במדיה החברתית.