קרן המטבע פסימית: חותכת תחזית הצמיחה העולמית ל-3.5%

באוקטובר קרן המטבע העריכה כי הכלכלה הגלובלית תצמח ב-3.6% ב-2013 ■ הסיבה להורדת התחזית: משבר החוב בגוש האירו צפוי להמשיך להכביד ■ גרמניה צפויה לרשום צמיחה של 0.6% וארה"ב 3%

קרן המטבע הבינלאומית שוב מורידה את תחזית הצמיחה של הכלכלה העולמית. בעדכון ששיגר הארגון היום (ג') תחזית הצמיחה העולמית הופחתה בעשירית האחוז לרמה של 3.5% לשנת 2013 וב-4.1% ל-2014. "אכן הצמיחה הכלכלית מתחזקת אבל באופן מדורג ובקצב נמוך במקצת ממה שחזינו באוקטובר 2012", נכתב בדוח. השינוי המשמעותי בדוח הנוכחי הוא הורדת תחזית הצמיחה של אירופה בשליש האחוז, לרבות זו של כלכלת גרמניה ואיטליה בשיעור דומה, ושל כלכלת צרפת בעשירית אחוז בלבד.

בקרן מדגישים כי המדיניות הכלכלית שננקטה על ידי הממשלות, לרבות זו של ארה''ב ושל אירופה, הצליחה להוריד באופן משמעותית את הסיכונים שאיימו על הצמיחה, "אך באירופה, התאוששות מתעכבת בגלל המיתון שפוקד את הכלכלה. גם כלכלת יפן גלשה למיתון" נכתב.

בהקשר הזה הודגש כי "הנסיגה הכלכלית באירופה יכולה להימשך אם לא מנצלים את המומנטום ומממשיכים להתקדם עם הרפורמות המבניות". יתרה מזו, בקרן מדגישים את החיוניות של המשך "תוכניות ההתאמה" של מדינות הפריפריה שדרשו סיוע, המשך פיתוח חומות אש כדי למנוע הדבקה, תוך התקדמות לאיחוד פיסקאלי ובנקאי.

בקרן משאירים מקום לאופטימיות וטוענים כי למרות שהסיכויים עדיין חזקים, אם אותם סיכונים אינם מתממשים - קרי, נסיגה נוספת בכלכלת אירופה וקונסולידציה פיסקאלית מוגזמת בטווח הקצר בארה''ב- והתנאים הפיננסים ממשיכים להשתפר - לרבות השיפור הניכר בתנאי הגיוס של ממשלות אירופה - יש סיכוי שב-2014 הצמיחה תהיה אפילו גבוה ממה שנצפה. עם זאת, בקרן מציינים כי הירידה במרוויחים של אג''ח הממשלתיות של ממשלות הפריפריה והשיפור בנזילות של הבנקים טרם משתקף בשיפור תנאי האשראי לסקטור העסקי.