לא לפספס: מה קרה לקופת הגמל שלכם בשנת 2012?

ענף הגמל חתם את השנה החולפת בתשואה חיובית גבוהה של 10% ■ רגע לפני המיזוג עם מיטב: פדיונות של כ-1.9 מיליארד שקל בדש

בשנה שעברה, כשפרסמנו את סיכום הגמל ל-2011 - שהייתה השנה השנייה הגרועה בעשור האחרון בענף - כתבנו שלפי הסטטיסטיקה אחרי שנה גרועה מגיעה שנה טובה במיוחד. ואכן, שנת 2012 הייתה מצוינת לעמיתי קופות הגמל, שנהנו מתשואה של כ-10%, הודות לתשואות בשוק ההון.

מדובר בהישג יפה כשלעצמו, אבל בייחוד בהשוואה לשנה הקודמת, שבמהלכה נאלצו העמיתים לספוג תשואה שלילית של כ-3%, ולמחוק 9 מיליארד שקל מחסכונותיהם.

בסוף 2012 עמד היקף הנכסים בשוק הגמל על כ-315.2 מיליארד שקל, גידול של 7% לעומת 2011, לאחר שנפדו ממנו כחצי מיליארד שקל. גידול זה ממחיש שמדובר בשוק שבסיס הכסף בו מצטמק בקביעות, ורק שוקי ההון מסייעים לו לצמוח.

מיהם הגופים שהניבו לעמיתים את התשואות הטובות ביותר ב-2012? אילו גופים הצליחו לצמוח בשיעור הגבוה ביותר - ועל חשבון מי? והאם יש קשר בין גיוס כספים לביצועים טובים? התשובות לפניכם.

בדומה לשנת 2011, גם בשנה החולפת היה מתאם בין הגופים שהצטיינו בתשואות לבין אלה שהצליחו לצמוח בשיעור הרב ביותר. עם זאת, המתאם הזה היה מובהק רק לגבי גוף אחד: אלטשולר שחם.

בית ההשקעות בניהולו של גילעד אלטשולר ממשיך לגייס לקוחות, בעיקר על בסיס העברות מקופות מתחרות. ב-2012 עמדה הצבירה נטו של אלטשולר שחם על 4.5 מיליארד שקל, מתוכם העברות מקופות המתחרים בסך 4.2 מיליארד שקל - גידול פנומנלי של 56% בנכסים. במקביל, בשנה החולפת הניב אלטשולר-שחם לחוסכים בקופות הגמל את התשואה המצטברת הגבוהה ביותר - 14.2%, לעומת שיעור ממוצע של 10%, כאמור, בקופות הגמל. נכון לסוף 2012, אלטשולר שחם כבר מנהל 16.9 מיליארד שקל.

הגוף המצטיין השני הוא ילין לפידות, עם העברות של 1.8 מיליארד שקל וצבירה של 2.1 מיליארד שקל. ב-2011 צמחו נכסי בית ההשקעות, שבניהולם של דב ילין ויאיר לפידות, ב-45%. כיום מדובר בגוף שמנהל כבר 6.4 מיליארד שקל, ולאחר שעקף את הלמן אלדובי, הפך לגוף העשירי בגודלו בענף.

במקביל, עמיתי קופות הגמל נהנו מתשואה מצטברת של 10.8%. מדובר בתשואה גבוהה, אולם היא ממוקמת רביעית בטבלת התשואות.

ד"ש מהתחתית

את המקום השני בטבלת התשואה המצטברת מאכלס הראל, שעמיתי קופות הגמל שלו רשמו ב-2012 תשואה של 11.2%. הראל הצליחה להעביר אליה בשנה החולפת 187 מיליון שקל מקופות המתחרים, אולם חתמה את השנה עם צבירה שלילית של 204 מיליון שקל.

בתחתית הטבלה ניצב דש. בית ההשקעות, שנמצא על סף מיזוג עם מיטב, היה עד לפני כמה שנים הגוף המגייס הגדול ביותר בענף, אך ב-2010 חל מפנה, היקפי הגיוס שלו ירדו עד שלבסוף החלו הכספים לזרום למתחרים בקצב הולך וגובר. כיום דש הוא הגוף השלישי בגודלו בענף, לאחר שבשנת 2012 איבד למתחרים 1.9 מיליארד שקל, וסיים את השנה עם צבירה שלילית של 1.6 מיליארד שקל. בדירוג תשואות קופות הגמל הוא במקום ה-11, עם תשואה של 9.4%.

המיזוג של דש ומיטב, שכל אחד מהם נמנה עם צמרת בתי ההשקעות, כולל גם את פעילות הגמל. הדבר נעשה כשברקע שני הגופים לא הצליחו לעצור את הפדיונות מהקופות שלהם לאורך זמן. אין ספק שאיציק אסטרייכר, מנהל קופות הגמל של מיטב, ומי שיכהן כמנכ"ל הקופות של הבית המשותף, עומד בפני אתגר.

גוף נוסף שסבל מזרם משמעותי של יציאת כספי גמל הוא פסגות. בית ההשקעות הגדול בישראל, שמנוהל בידי חגי בדש, אמנם נהנה בשנה החולפת מהעברות מהמתחרים בהיקף של 107 מיליון שקל, אך סיים את 2012 עם צבירה שלילית של 1.1 מיליארד שקל - תוך שהוא מאבד 6.2% מהנכסים שלו, שמתאפיינים בשיעור גבוה של נזילות.

2012 הייתה רעה עבור קופות הגמל של בית ההשקעות תמיר פישמן, שבראשו עומד אלדד תמיר. בשנה החולפת יצאו מקופותיו 86 מיליון שקל, והוא סיים את השנה עם צבירה שלילית של 92 מיליון שקל. בקופות הגמל, נרשמה ירידה בשיעור גבוה וחריג של 24% מנכסיהן. הגוף השני שממנו יצאו כספים בשיעור גבוה היה אפסילון של שמואל פרנקל, שאיבד 15.5% מנכסי קופות הגמל לו.

ענף בגסיסה

ענף הגמל סובל מבעיה חמורה. קופות גמל בנות למעלה מ-15 שנים וקרנות השתלמות שגילן יותר משש שנים הופכות את השוק לנזיל, כך שניתן למשוך כמעט מיידית למעלה ממחצית מהכספים המופקדים בהן. במקביל, אין כמעט הפקדות משמעותיות. היום שבו החוסכים יבקשו להיפגש עם הכסף הוא רק עניין של זמן. כשזה יקרה, השוק ייוותר עם קרנות ההשתלמות, שבמקביל צומחות במהירות.

גופי הגמל הגדולים
 גופי הגמל הגדולים

תשואות הגופים
 תשואות הגופים