קרי: מתפלל שהבחירות בישראל יובילו למו"מ עם הפלסטינים

בשימוע בסנט על מינויו לתפקיד שר החוץ אמר קרי: "איש אינו צריך לפקפק בנחישות החלטתנו להפחית את האיום האיראני"

בשימוע בסנט על מינויו לתפקיד שר החוץ של ארה"ב, אמר הערב (ב') סנטור ג'ון קרי, כי הוא מתפלל שתוצאות הבחירות בישראל יובילו לחידוש המו"מ בין הישראלים לפלסטינים, אך הביע חשש שחלון ההזדמנויות למציאת פיתרון של שלום הולך ונסגר. הוא אף הכריז, כי איש "איש אינו צריך לפקפק בנחישות החלטתה של ארה"ב להפחית את האיום האיראני". קרי הביע תמיכה במועמדותו של צ'אק הייגל לתפקיד שר ההגנה.

בתשובה לשאלה על מדיניות ארה"ב כלפי הסכסוך הישראלי - פלסטיני השיב קרי: "הבחירות נערכו אתמול ועדיין איננו יודעים מה יהיה הרכב הממשלה הבאה. אני מתפלל שאולי (התוצאות) יהיו הנקודה שתאפשר לנו לחדש את המאמצים להחזיר את הצדדים לשולחן המו"מ ולבחור במסללול שונה מזה שבו הם הלכו בשנים האחרונות. הייתי רוצה לנסות זאת".

הוא הוסיף, שאם המאמצים לחידוש השיחות הישירות בין ישראל לפלסטינים יעלו בתוהו, ייסגר חלון ההזדמנויות לגיבוש הסדר שלום ודבר זה יפגע בכל אחד. קרי נמנע מפרישת חזונו כיצד יהיה אפשר לקדם שלום, "אם כי יש לי רעיונות רבים". הוא הסביר שעדיין מוקדם להעלות בפומבי דרישות כלפי הצדדים ושחיפזון כזה עלול לפגוע בהצלחת המו"מ העתידי.

השימוע, שאופיין בהלך רוח חיובי של כמעט כל הסנטורים כלפי קרי, נגע ברוב סוגיות מדיניות החוץ של ארה"ב, אך הושם בו דגש על מאמצי וושינגטון להתמודד עם האיום הגרעיני האיראני. קרי הבהיר שהוא מחויב לממש את מדיניות הנשיא אובמה לתת עדיפות לדיפלומטיה במאמצים לשים קץ למשבר. התבטאויותיו היו דומות מאוד לאלה של אובמה ושל הילארי קלינטון, שרת החוץ היוצאת, בסוגיה זו: הבעת נחישות תוך הימנעות מאיום מפורש על משטר האייתאללות.

"הנשיא הבהיר שמדובר(במדיניות) החלטית: נעשה מה שאנו חייבים לעשות כדי למנוע השגת נשק גרעיני", אמר קרי. "היום אני חוזר שוב: המדיניות שלנו אינה הכלה אלא מניעה. השעון מתקתק על מאמצינו להבטיח שאיראן תציית באופן אחראי לדרישה שמועלית לפניה".

מכל מקום, קרי התחמק מתשובה על שאלת סנטור, האם ארה"ב תהיה מוכנה להשאיר בידי איראן כמות מסוימת של אוראניוום מועשר, כחלק מהסדר אפשרי. המועמד הסביר, כי "אין זה מתאים" לנהל מו"מ עם איראן בשימוע בסנט.

אך הוא אמר, כי איראן חייבת להבין שעליה להוכיח שתכנית הגרעין שלה נועדה למטרות שלום. "זה לא קשה להוכיח", אמר המועמד. אך הוא ציין שהדבר יהיה כרוך "בפיקוח חודרני".