הפספוס של ישראל: מפעל אינטל באירלנד ייצר 4,300 משרות

אינטל תשקיע 4 מיליארד דולר בהקמת המפעל ■ ענקית השבבים העדיפה להקים את המפעל באירלנד ולא בישראל לאחר שהממשלה לא נענתה באופן מלא לדרישותיה לקבל מענק מיוחד לשם ההשקעה

4,300 משרות שהיו יכולות להיתפס על-ידי הישראלים - יילכו לאירים. האתר "siliconrepublic" והבלוג הטכנולוגי CNET מדווחים כי הרגולטור באירלנד נותן "אור ירוק" לאינטל להקים את המפעל הבא שלה במדינה בהשקעה של 4 מיליארד דולר. ההשקעה טומנת בחובה פוטנציאל ליצירת 3,500 משרות במהלך הקמת המפעל ו-800 משרות בתחום ההיי-טק לאחר הקמתו.

כבר בשנה שעברה דחתה ענקית השבבים האמריקנית את הצעת ממשלת ישראל לקבלת מענק של כמיליארד שקל להרחבת המפעל בקרית גת ולפתיחת מפעל חדש בבית שאן, ובחרה באירלנד כיעד הגיאוגרפי להקמת המפעל הבא שלה. אינטל תייצר במפעל המחודש בעיירה לייקסליפ מעגלים אלקטרוניים שמוטבעים על פרוסות סיליקון בעובי של 14 ננומטר. אינטל נמצאת במהלך של מעבר מפרוסות סיליקון בעובי 22 ננומטר לפרוסות בעובי 14 ננומטר, ושואפת להגיע לפרוסות של 10, 7 ו-5 ננומטר אחרי שנת 2015.

בחודשים האחרונים מקיימת החברה מו"מ עם ממשלת ישראל על מענק אחר, שהיקפו לא ברור, לבניית המפעל העתידי שלה בישראל שייצר בטכנולוגיה עתידנית של 10 ננומטר. ההחלטה של אינטל להשקיע באירלנד התקבלה באביב האחרון, ובחודש מאי הודיע עליה מנכ"ל אינטל העולמית, פול אוטליני, במהלך כנס משקיעים.

זאת, בזמן שבישראל משרדי התמ"ת והאוצר היו עסוקים עד צוואר בריב מתוקשר בשאלה האם להיעתר למלוא התביעות של אינטל למענק. במקביל, ניהל שר האוצר, יובל שטייניץ, ערוץ הידברות חשאי עם הנהלת החברה, אותו תקפה בחריפות צמרת התמ"ת. "לא ידענו דבר וחצי דבר על החלטה סופית שהתקבלה בעניין הזה באינטל. לא קיבלנו על כך הודעה רשמית, ולמעשה, לא קיבלנו מהחברה גם תשובה כלשהי להצעה שהעביר לה לפני כשנה צוות בינמשרדי שבחן את השאלה של אינטל לגבי היתכנות לקבלת מענק מהמדינה", אמר במאי ל"גלובס" גורם בכיר שמקורב לנושא.

ב-2011 פתחה אינטל בהליך לבירור קבלת מענק מהמדינה שהיקפו כ-600 מיליון דולר, במסגרת השקעה אפשרית-עתידית של כ-4.8 מיליארד דולר. במרכז ההשקעות ובתמ"ת החליטו לעצור ולבחון את ההתנהלות מול החברה. החשיבה המחודשת בעניין הולידה את ההצעה שלפיה אינטל תקבל מענק של כמיליארד שקל בלבד, כשרוב הכסף - כ-700 מיליון שקל - יינתן בתמורה להקמת מפעל חדש בבית שאן, וזאת כדי שיהיה עוגן תעשייתי ותעסוקתי באזור מוכה אבטלה. עוד כ-300 מיליון שקל יינתנו בתמורה להרחבת הפעילות בקרית גת.

באינטל הרימו גבה אודות ההצעה הדלה, יחסית, אך כלפי חוץ הקפידו על עמימות בכל הקשור ליחס של החברה אליה. שם, השהו שוב ושוב את מסירת ההחלטה הסופית, למרות שכבר בספטמבר 2011 גברו הסימנים לכך שהיא נוטה למקד את השקעתה באירלנד. הערכות אלה פורסמו כבר אז ב"גלובס", והתבססו על רצון החברה העולמית לחדש את תשתיות הייצור שלה באירלנד, שלא חודשו מאז שנת 2004.