"השלב של 'ארוחות חינם' מחוץ למדדי התל-בונד הסתיים"

יהודה יגור ממנורה מאמין שבשוק הקונצרני עדיף להתבסס על החזקה קבועה והשבחה, וממליץ על השקעה בבנקים ובביטוח

על רקע התנודתיות הגבוהה שמאפיינת בשבועות האחרונים את המסחר בשוק המקומי, בבית ההשקעות מנורה מבטחים פיננסים מציינים כי "השווקים נמצאים בתקופת מעבר, שבה נתוני הבסיס הכלכליים עדיין חלשים, אך באופק כבר רואים את האור". לפי מנורה מבטחים, "האמון שחזר לשווקים מייצר בשלב זה תנודתיות רבה בשוק האג"ח בארה"ב ואצלנו".

במבט על שוק האג"ח הממשלתיות המקומי, מנהל ההשקעות יהודה יגור מציין כי "על בסיס נתוני המאקרו שהתפרסמו בישראל, נראה כי עדיין מוקדם להספיד את השוק הממשלתי".

עם זאת, יגור מציין כי "רמת התשואות הנמוכה באג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים אינה מפתה בהסתכלות ארוכת טווח, בוודאי במציאות שאינה משברית. הרצון להחליפן בנכסי סיכון, בתוספת האפשרות הגוברת לעלייה עתידית באינפלציה, הופכים את האג"ח האמריקאיות למקור סיכון בעצמן. אנו מעריכים כי זהו הגורם המרכזי שמאיים על האפיק הממשלתי בישראל".

יגור, ראש צוות אג"ח במנורה מבטחים, מקצה לאפיק האג"ח הממשלתיות המקומי 28% מתיק ההשקעות, שנחלקים באופן שווה בין האפיק השקלי לצמוד המדד. "העדפת מח"מ בינוני נראית נכונה בתקופה תנודתית זו", הוא אומר.

מחצית מתיק ההשקעות מייעד יגור להשקעה באפיק הקונצרני, ואותה הוא מחלק לשניים - 34% לסדרות בדירוג A ומעלה, ו-16% לסדרות בדירוגים נמוכים יותר.

"בחודשים האחרונים השוק הקונצרני חוזר למרכז הבמה. קרנות הנאמנות המתמחות באפיק זה זוכות לגיוסים של יותר משני מיליארד שקל בחודש. הביקוש הגבוה תומך בהמשך מגמה חיובית", אומר יגור ומדגיש כי, "יש לשים לב שחלק מהאגרות כבר מתומחרות באופן מלא, ולכן יש חשיבות רבה לבחירה סלקטיבית של האג"ח".

לדבריו, "מחוץ למדדי התל בונד, נראה ששלב ה'ארוחות חינם' הסתיים, ולצד כל אג"ח בתשואה גבוהה קיים גם סיכון אמיתי".

יגור מציין כי במנורה מבטחים "מעדיפים להתמקד באג"ח מתוך מדדי התל בונד הרחבים, ולתבל באג"ח ספציפיות שמגובות במודלים כלכליים".

עוד הוא מציין לגבי שוק האג"ח הקונצרניות כי "לא מומלץ לנסות לתזמן נקודות כניסה ויציאה לשוק הקונצרני, אלא להתבסס על החזקה קבועה והשבחה. יציאה מהשוק צריכה להיות על בסיס החלטה אסטרטגית, ולא על בסיס טקטי. להערכתנו, אין איומים המצדיקים שינוי אסטרטגי שכזה".

מעדיפים את אירופה

יגור מציין בין השאר את סדרה ד' של דסק"ש, מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר. "האג"ח של הקבוצה מאופיינת בבטא גבוהה, ולכן לא מתאימות לכל משקיע", הוא אומר, "הצצה בשווי הנכסי הנקי של החברה מגלה כי שווי נכסיה בניכוי התחייבויותיה הוא חיובי (בגובה של כמיליארד שקל, בנטרול מעריב), וזאת ללא התחשבות בפרמיות שליטה שעשויות לנבוע ממכירת אחד מהנכסים".

לגבי הרכיב המנייתי, יגור מציין כי בהתאם לביקושים שמזהים במנורה מבטחים בשוק, שבו המשקיעים מזרימים את השקעותיהם לתיקים עם רכיב מנייתי מצומצם, הם מקצים 10% מהתיק לאפיק המניות.

"המהלך שהיה בשוק הממשלתי והקונצרני, הריבית והתשואות הנמוכות וכן הירידה בסיכון הנתפס בעיני המשקיעים, מציבים את שוק המניות כאלטרנטיבה מעניינת. שוק זה נסחר להערכתנו במחירים סבירים, ומחירי המניות עדיין לא מלאים".

הסקטורים המועדפים על מנורה מבטחים הם הבנקים והביטוח. לדברי יגור, "הבנקים עדיין נסחרים מתחת למכפיל ההון ההיסטורי שלהם. אנו מעדיפים את הבנקים הקטנים והבינוניים, כמו איגוד, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי, שצריכים לעמוד בהון ליבה של 9%, לעומת הבנקים הגדולים שצריכים לעמוד ביחס של 10%". לגבי מניות הביטוח מציין יגור כי "ענף הביטוח נמצא בקורלציה לשוק ההון, ונהנה מכמה גורמים, שבהם רווחי הנוסטרו, תחילת גביית כספים מפוליסות משתתפות ועלייה בנכסים המנוהלים בגמל ובפנסיה".

לגבי השקעה בחו"ל, בבית ההשקעות חושבים בחיוב על מניות ואג"ח בשווקים המתעוררים ובמטבע מקומי, כדוגמת ברזיל, מקסיקו, אינדונזיה, טורקיה ורוסיה. "בארה"ב רמת התשואות אינה אטרקטיבית באפיק הממשלתי והקונצרני", אומר יגור, "גם בשוק המניות נעדיף את אירופה, שכן להערכתנו המטבע האירופי יתחזק והצמיחה באזור תהיה גבוהה מהצפוי".

* הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

 ההמלצות של יהודה יגור
  ההמלצות של יהודה יגור

תיק ההשקעות המומלץ
 תיק ההשקעות המומלץ