אנליסטים מסבירים: לקנות או לא לקנות מניות צ'ק פוינט?

למרות האטה בקצב הצמיחה, ענקית התוכנה הישראלית הנסחרת בנאסד"ק סיכמה את 2012 עם גידול של 7.7% ו-8.9% בהכנסות וברווח בהתאמה ■ האם ההאטה בקצב הצמיחה תימשך?

שנת 2012 הייתה שנה טובה למשקיעים בארה"ב, עם עלייה של כ-16% במדד נאסד"ק ושל כ-17% בנאסד"ק 100, שכולל את 100 החברות הגדולות בנאסד"ק. לעומת זאת, צ'ק פוינט , שנכללת במדדים אלה, בלטה לרעה בשנה זו עם ירידה של 9.3%.

צ'ק פוינט, שנוסדה ומנוהלת על ידי גיל שויד, מספקת פתרונות תוכנה וחומרה לאבטחת אינטרנט ומידע. פעמיים בשנה החולפת נפלה המניה בחדות לאחר שהשוק התאכזב מדוחות ומתחזיות החברה, ולעתים היה נדמה שהמשקיעים מעדיפים את הכוכבת החדשה, המתחרה פאלו אלטו שהקים ניר צוק - בעברו איש צ'ק פוינט.

בסופו של דבר, למרות האטה בקצב הצמיחה (ברבעון הרביעי, שתוצאותיו דווחו בשבוע שעבר, אף נרשמה ירידה במכירות מוצרים), צ'ק פוינט סיכמה את 2012 עם גידול של 7.7% בהכנסות לרמה של 1.34 מיליארד דולר, והרווח עלה ב-8.9% ל-668 מיליון דולר. מה צפוי לחברה ולמניה בשנה הקרובה? אנליסטים המסקרים את החברה עונים.

האם ההאטה בקצב הצמיחה תימשך?

רוב האנליסטים צופים שינוי מגמה, ושקצב הצמיחה של צ'ק פוינט יגדל כבר ברבעונים הקרובים. באופנהיימר מציינים, שההאטה בקצב הצמיחה במוצריה החדשים של החברה באה על רקע שדרוג למוצרים בעלי ביצועים חזקים יותר מאשר מוצרי הדור הקודם; אך בעוד מספר היחידות שנמכר עלה ב-20%, הרי מחיר היחידה הממוצע ירד. "תהליך זה מגיע לסיומו, אחרי שכ-90% מהמוצרים כבר שודרגו", מעריכים אנשי אופנהיימר.

גם בקרדיט סוויס מציינים את התופעה. האנליסט פיליפ ווינסלו מעריך שהיא קרובה לסיומה. לדבריו, אימוץ נרחב של קו מוצרי ה-Blade של החברה, לצד התייצבות במחיר המכירה הממוצע, יובילו להאצה מחודשת בהכנסות ממוצרים במהלך 2013. האנליסט סטרלינג אוטי מג'יי. פי מורגן מוסיף: "אנו מאמינים שהרבעון הראשון יהיה נקודת מפנה בצמיחת החברה".

בגולדמן זאקס הגישה זהירה יותר. האנליסט גרג דנהם מעריך, שחלק מההאטה נובע מגורמים זמניים, ומעודד מצפי החברה להגברת הצמיחה ב-2013. עם זאת, הוא מעריך שהגברת קצב הצמיחה עלולה להיות מאתגרת.

מה מצב התחרות בשוק?

המאבק האישי-אמוציונלי בין גיל שויד לניר צוק מפאלו אלטו הניב אמירות כמו "פאלו אלטו ציירו לי מטרה על הגב" ו"המוצר שלנו עולה על המוצר שלהם בכל דבר אפשרי" (שויד); ומנגד: "להרבה חברות, חלקן מתחרות שלנו, אין מודעות עצמית", וגם "המתחרות שלנו צועדות כנידונות למוות" (צוק).

מניית פאלו אלטו, שהונפקה בקיץ האחרון, עלתה מאז ב-35%, והיו אנליסטים שראו בה איום אמיתי על הכנסות צ'ק פוינט. נראה שאכן יש השפעה על צ'ק פוינט (שויד אמר בשבוע שעבר: "הייתי רוצה לומר שאנחנו זוכים בכל המכרזים, אבל זה לא כך"), ויש גם מתחרות אחרות. אך לדברי שויד, צ'ק פוינט הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה על חשבון סיסקו וג'וניפר.

על רקע זה, ב-UBS מעריכים שהתחזיות של צ'ק פוינט ל-2013 שמרניות. לדברי האנליסט ברנט ת'יל, נתח השוק של סיסקו וג'וניפר הוא כ-2 מיליארד דולר, וממנו צ'ק פוינט יכולה לנגוס.

לעומת זאת, וולטר פריטצ'ארד מסיטי מעריך, שבעוד סיסקו איבדה נתחי שוק לטובת המתחרות ב-2010-2011, הרי ב-2012 המגמה השתנתה וסיסקו הפסיקה לאבד נתחי שוק. להערכתו, פעולותיה של סיסקו בשוק מותירות לצ'ק פוינט פחות מרחב להגדלת נתחי שוק ב-2013.

מה עושים עם כל המזומנים בקופה?

תזרים מזומנים חיובי מפעילות בגובה כ-816 מיליון דולר ב-2012 הוביל לכך שבסוף השנה היו בקופת צ'ק פוינט קרוב ל-3.3 מיליארד דולר. בחברה מחפשים רכישות באופן קבוע, אך רכישה גדולה לא בוצעה כבר שנים. בינתיים הכסף משמש בעיקר לרכישה עצמית של מניות (Buy Back). החברה רכשה מניות של עצמה בהיקף של 466.2 מיליון דולר בשנה החולפת - עלייה של 55% לעומת 2011. שויד ציין, שבדיקת החברה העלתה שבעלי המניות שלה מעדיפים Buy Back על פני חלוקת דיבידנד.

"אנחנו מקווים לראות את צ'ק פוינט אגרסיבית אף יותר ברבעונים הבאים, אף שנראה כי רכישות אסטרטגיות עדיין בראש", כותב אוטי.

"לצ'ק פוינט יש יכולת להגדיל מהותית את ההחזר למשקיעים", סבור גם פריטצ'ארד, שמציין שהמזומנים של צ'ק פוינט מהווים 30% משווי השוק שלה.

אז לקנות או לא לקנות את המניה?

"התמחור הנוכחי של המניה, הנסחרת במכפיל 9.6 לתחזית רווח 2013 בנטרול המזומנים, הוא נמוך, ומהווה לדעתנו השקעת ערך אטרקטיבית במיוחד בראיה ארוכת טווח", סבורים האנליסטים באופנהיימר, אשר ממליצים עליה "תשואת יתר" במחיר יעד גבוה ב-13.5% ממחירה הנוכחי.

בקרדיט סוויס רואים בצ'ק פוינט "אחת המניות המשכנעות ביותר" בתחום הסיקור, וממליצים עליה "תשואת יתר" בפרמיה של 11.5% על מחירה הנוכחי.

במריל לינץ' האנליסט טל ליאני מעריך, שהחולשה במניה היא הזדמנות לרכישתה, וממליץ עליה "קנייה" בפרמיה של 9.4%.

"אנחנו צופים שיפור בסנטימנט עם ההתייצבות במכירות המוצרים במהלך 2013", מוסיף גם ת'יל מ-UBS, שהמלצתו היא "קנייה", בפרמיה של 25.7%.

מנגד, ב-Needham, שותפו האסטרטגי של כלל פיננסים, לא מתלהבים. "אנחנו ממשיכים להעריך שאין לצ'ק פוינט קטליזטורים לצמיחה, ובמחיר של כ-48 דולר המניה קרובה לשוויה ההוגן", הם כותבים.