פרשת החזיז בכדורסל: הנתבעים חויבו להגיש חוו"ד רפואית

החלטה נדירה בתחום הרשלנות הרפואית: בית המשפט המחוזי בירושלים חייב את הנתבעים בתביעת רשלנות רפואית להגיש חוות דעת רפואית מטעמם, וזאת אף שהחליטו שלא להגישה במסגרת חומר הראיות של ההגנה

החלטה נדירה בתחום הרשלנות הרפואית: בית המשפט המחוזי בירושלים חייב את הנתבעים בתביעת רשלנות רפואית להגיש חוות דעת רפואית מטעמם, וזאת אף שהחליטו שלא להגישה במסגרת חומר הראיות של ההגנה. השופט אריה רומנוב קבע כי בתביעת הרשלנות הרפואית של יואב גליצנשטיין נגד המדינה ושורת גורמים נוספים, תוגש לבית המשפט חוות דעת רפואית בעקבות בדיקה שנערכה לתובע על ידי רופא מטעם הנתבעים, ואם אין חוות דעת כזו - טיוטה של חוות דעת או תצהיר מטעם הרופא כי לא נערכה מטעמו חוות דעת כלשהי.

מדובר בהחלטת ביניים במסגרת תביעת הנזיקין שהגיש גליצנשטיין נגד עיריית ירושלים, מדינת ישראל וגורמים נוספים, לאחר שנפגע מחזיז במשחק כדורסל בין הפועל ירושלים להפועל חולון, בנובמבר 2007 באיצטדיון מלחה. החזיז הושלך על ידי אוהדי קבוצת הפועל חולון יוסי מלאך וניר ראובן, וכתוצאה ממנו נפגע המאבטח בידו הימנית, ואיבד שלוש אצבעות, תוך גרימת הגבלה חמורה בשתי האצבעות הנותרות.

במסגרת התביעה הגיש המאבטח חוות דעת אורתופדית שלפיה נקבעו לו קרוב ל-70% נכות רפואית. הנתבעים, כמקובל, ביקשו לבדוק את התובע, אולם לאחר בדיקתו על ידי מומחה מטעמם, הודיעו הנתבעים, באופן מפתיע, כי אין בדעתם להגיש חוות דעת נגדית. לאור זאת, פנה עו"ד אסף פוזנר ממשרד כהן, וילצ'יק, קמחי ושות', המייצג את התובע, לבית המשפט וביקש לחייב את הנתבעים למסור לידיו את חוות הדעת הרפואית מטעמם או טיוטה של חוות הדעת או תצהיר של המומחה שבדק את המאבטח. לדברי פוזנר, הנתבעים מסרו לו שאין ומעולם לא הייתה חוות דעת או טיוטה של חוות דעת.

לאחר קבלת תגובות הצדדים, חייב בית המשפט את הנתבעים להעביר לתובע את חוות הדעת, למרות שהנתבעים הודיעו כי אין בכוונתם להגיש חוות דעת מטעמם. כמו כן קבע בית המשפט כי אם אין חוות דעת אלא רק טיוטה - יש להעביר את הטיוטה, ואם לפי טענת הנתבעים אפילו לא נערכה טיוטה, יש להגיש תצהיר של המומחה שבדק את התובע, שבו הוא יצהיר שלא נערכה חוות דעת ולא נערכה אפילו טיוטה.

את הנתבעים מייצגים עו"ד מירית סביון (מפרקליטות מחוז ירושלים), שלמה שטיינר (ממשרד בלטר, גוט, אלוני), שמואל אלברנס, גיל עטר (ממשרד נשיץ) עו"ד יובל ראובינוף, עו"ד ארז בן דוד, עו"ד יוסף גייר (ממשרד זיסמן אהרוני), ועו"ד צחי רז.