בדיקת "גלובס": מה מציעה אופיס 2013 והאם לשדרג?

האופיס החדש מותאם למסכי מגע ולעולם הענן, כך שאפשר לעבוד על מסמכים מכל מחשב בכל עת ■ תוכנות ה-word, האקסל והפאואר-פוינט שופרו, אך מי שלא מחזיק מסך מגע לא חייב לשדרג מגרסת 2010

החודשים האחרונים היו עמוסים מאוד בחברת מיקרוסופט. אחרי שהחברה השיקה את חלונות 8 (מערכת ההפעלה שלה למחשבים ולטאבלטים) ואת ווינדוס פון 8 (מערכת ההפעלה לעולם הסמארטפונים), בשבוע שעבר היא השיקה את אופיס 2013 - ערכת התוכנות המשרדיות שלה.

מבחינת השימושיות, החידוש העיקרי באופיס החדש הוא השילוב של יכולות הענן בתוך התוכנות המשרדיות. בגזרת המחיר, חל שינוי משמעותי בשיטת התמחור של המוצר - מפני שלאופציית הקנייה התווספה גם אופציה של השכרה. הגרסה הביתית, הכוללת את התוכנות וורד, אקסל, פאוור פוינט ו-One Note, נמכרת ב-530 שקל, והגרסה העסקית מגיעה גם עם אאוטלוק 2013 ומחירה 830 שקל, אך אפשר גם לשכור את אופיס בגרסת "365 הום פרימיום".

מיקרוסופט מציעה מספר צ'ופרים ללקוחות שיהיו מוכנים לעבור לשיטת העבודה הזו. בעוד שרכישה של המוצר בחנות פיזית מקנה רישיון למחשב בודד, גרסת הענן כוללת רישיונות ל-5 מחשבים או טאבלטים, 20 ג'יגה נוספים לאחסון בשירות סקיי דרייב (שמירה און-ליין בענן), ו-60 דקות חודשיות לשיחות בתוכנת סקייפ.

עלות גרסת 365 הום פרימיום עומדת על 38 שקל בחודש או 380 שקל בשנה, והיא כוללת את כל התוכנות של אופיס: וורד, אקסל, פאוואר פוינט, אאוטלוק, One Note, אקסס ופבלישר.

החיסרון הגדול בשיטת ההשכרה הוא שלאחר שנה וארבעה חודשים מתחיל הלקוח לשלם על הערכה יותר מאשר רכישה של המוצר בקופסה. מצד שני, צריך לזכור שבמחיר ההשכרה הוא מקבל רישיונות ל-5 מחשבים שונים.

אופיס לפי דרישה

החיבור לענן בתוכנת אופיס הוביל לשירות חדש בערכה המשרדית של מיקרוסופט. חברת התוכנה והחומרה מרדמונד מציעה את "אופיס לפי דרישה" - שירות אינטרנטי שמתחרה בגוגל דוקס ובגרסת הווב החינמית של אופיס. אופיס לפי דרישה מאפשר למנויי ה-365 להוריד גרסה מלאה של אחת התוכנות של אופיס במחשב שבו לא מותקנת התוכנה (דורש חלונות 7 ומעלה). בצורה הזו, ניתן להתקין תוך כדקה וורד, ליצור מסמך ולשמור אותו בסקיי דרייב, כאשר לאחר מכן, התוכנה נמחקת מהמחשב ולא משאירה עקבות.

מצוין לטאבלטים

האם משתלם ללקוחות פרטיים שמחזיקים את אופיס 2010, לרכוש את אופיס 2013? בדיקת "גלובס" מגלה שברוב המקרים צרכני אופיס בגרסה הקודמת לא חייבים לעבור לגרסה החדשה, אך מי שחשוב לו החיבור לעולם הענן והיכולות החדשות באקסל, ימצא את השינויים משמעותיים. כמו כן, משתמשים העובדים על טאבלט מבוסס חלונות 8, יקבלו חוויה טובה יותר בממשקים המותאמים לצגי המגע. לשאר המשתמשים מדובר בעיקר בשדרוג לא הכרחי.

WORD: גם מסמכי PDF

מעבד התמלילים הפופולרי מציע מספר חידושים. בדומה לשאר היישומים באופיס 2013, גם הוסיפו את מראה "האריחים" של חלונות 8. בעמוד הבית מקבלים מגוון תבניות לבנייה של סוגי טקסט, למשל, עלונים, דוחות ורשימות עבודה. מיקרוסופט הוסיפה אפשרות לקרוא ולערוך מסמכי PDF, כולל אפשרות משיכת טקסט. היכולת הזו עובדת בצורה סבירה, עם בעיות עם העברית ועם מסמכים שהגיעו עם הרבה תמונות. תוספת נחמדה היא הוספת תמונות המבצעת התאמה אוטומטית לטקסט, כך שלא צריך להתחיל לסדר את הטקסט מחדש, כאשר משלבים תמונה.

בטאבלט קיים מצב מגע שבו האייקונים מקבלים מראה גדול ומרווח יותר, כך שניתן לתפעל את התוכנה עם האצבעות ולא רק עם עכבר. יש גם מצב קריאה לטאבלטים, המציג את הטקסט עם גופנים גדולים יותר, בתצורת ספר ועם אפשרות לדפדף בין העמודים עם האצבעות.

אקסל: חילוץ נתונים פשוט ומהיר

חובבי הגיליונות האלקטרוניים יתרשמו מאוד מהשיפורים שמיקרוסופט הוסיפה לתוכנת אקסל. חילוץ נתונים מתוך תבנית ומילוי מהיר של עמודה, מאפשר לאקסל לזהות תבנית נתונים ולחלץ את המילה הרצויה. לאחר מכן יש מילוי מהיר המזין את שאר הנתונים בבת אחת, בהתאם לדפוס המזוהה בנתונים, למשל הוספת עמודה של שמות מתוך עמודת המיילים.

תוספת אחרת באקסל היא תרשימים מומלצים. בעזרת המלצות תרשים, ממליץ האקסל על התרשימים המתאימים ביותר עבור הנתונים במסמך. ניתן לראות כיצד הנתונים ייראו בתרשימים השונים, ולאחר מכן לבחור את התרשים הרצוי.

פאואר פוינט: ניווט נוח

תוכנת המצגות של מיקרוסופט, המוכרת לכל סטודנט או איש עסקים, מגיעה גם היא עם מספר שיפורים. כבר בתצוגת הפתיחה אפשר לקבל תבניות וערכות נושא למצגת עליה מתחילים לעבוד. לממשק העבודה נוסף מצב למכשירים הכוללים מסך מגע. מצב זה מאפשר לבצע את התפעול באמצעות החלקה או גלילה על הצג. תצוגת המגיש שופרה, כך שניתן לראות את ההערות המגיש בצג, בעוד הקהל רואה את השקופית בלבד. בשונה ממהדורות קודמות, תצוגת המגיש מאפשרת הפעלה פשוטה יותר, כך שהחלוקה בין תצוגת המגיש לתצוגת הקהל מאורגנת יותר ופעולות שבעבר היה צריך לבצע אותן באופן ידני, מתבצעות כעת באופן אוטומטי. בנוסף, תצוגת מגיש אינה דורשת עוד צגים מרובים וניתן לתרגל בתצוגת המגיש ללא צורך בחיבור למכשירים נוספים. תוספת נחמדה היא סמן לייזר מובנה.

אאוטלוק: גם רשתות חברתיות

אאוטלוק 2013 כולל את עיצוב האריחים, כשכל המידע מופיע בצורה ברורה יותר. בעת עבודה במצב מגע, נוסף בצד שמאל תפריט פעולות שכיחות שנועד להקל על הפעולות בשימוש עם האצבע. מלבד זה, ניתן להשיב להודעה במהירות על-ידי הקלדת תגובה ישירות בחלונית הקריאה מבלי שייפתח חלון חדש. אם ההודעה לא נשלחת היא מסומנת באופן אוטומטי כטיוטה.

תכונה זו מסייעת בעבודה במגוון מכשירים עם גדלים שונים של מסך ומשאירה את המשתמש באותו חלון עבודה ללא צורך בפתיחת חלונות נוספים או יציאה מסביבת העבודה של המשתמש. ניתן לדפדף במהירות בלוח הזמנים, בפעילויות או בפרטים אודות אדם אליו נשלח מייל, מבלי לעבור בין מצבים. משתמשי פייסבוק יכולים לקשר את האאוטלוק ולהתעדכן בפוסטים ובתמונת המשתמש ישירות מהמייל שנשלח אליהם.