מבחן דרכים: סדרת A החדשה של מרצדס - יוקרה עממית

עם המחיר המעניין שלה וההילה הנחשקת, הופכת הסדרה להיות נגישה לשכבות רחבות יותר באוכלוסייה, כלומר - כאלו שיכולות לשלם 180 אלף שקל ומעלה

עיון בנתוני מכירות הרכב של חודש ינואר 2013 שפורסמו השבוע, מגלה תופעה מרתקת: בעיצומו של משבר הגירעון ולמרות אווירת הנכאים שמשדר האוצר והגזירות המתקרבות, הסתערו הלקוחות הישראלים על מותגי היוקרה וקנו מכל הבא ליד.

אאודי, למשל, מכרה בינואר לבדו כמעט רבע ממכירותיה בכל 2012. ב.מ.וו/מיני רשמה זינוק של 110% לעומת ינואר אשתקד. גם מרצדס רשמה זינוק חד במסירות והעלתה על הכביש בינואר כ-23% מכלל כלי הרכב שהעלתה בכל השנה שעברה. עיון מדוקדק יותר בפילוח המכירות מגלה, שחלק גדול מהזינוק בפלח מותגי היוקרה התמקד בדגמים (ואנו מתנצלים מראש על השימוש במילה מגונה) העממיים יותר של המותגים היוקרתיים הללו.

"הירידה אל העם" של מותגי היוקרה החלה כבר בשנה שעברה וב-2013 היא מגיעה לשיא, כאשר כל מותגי היוקרה מציעים דגמים במחירים שמתחרים ישירות במותגים ה"רגילים". הקרב האמיתי של מותגי היוקרה כיום הוא על הרחבת הטריטוריה לדגמים שנגישים לשכבות רחבות באוכלוסייה.

מרצדס, למשל, שהיא שם נרדף לרכבי יוקרה, מציעה כיום את סדרת ה-A קלאס החדשה במחירים שמתחילים כבר ב-180 אלף שקל לדגם אוטומטי, ומחזרת בלי למצמץ אחרי הלקוחות של פולקסווגן גולף ושות'. חיצונית, מייצגת סדרה A החדשה של מרצדס תפנית חדה לעומת הדור הראשון, שניסה להמציא את הגלגל מחדש. השלדה המקורית, שניצבה על רצפת סנדוויץ' כפולה, נעלמה וכך גם הפרופורציות הצרות והגבוהות. במקומן מציגה כעת המכונית תצורה רחבה ונמוכה יחסית, על פי צו האופנה בפלח ההאצ'בק האירופאי. החרטום האגרסיבי, שסמל הכוכב הענק במרכזו, עדיין מבדל אותה ועם הכסות הספורטיבית של חבילת האבזור AMG, שבה צויד רכב המבחן שלנו, היא ריכזה הרבה תשומת לב ברחוב ועל הכביש למרות ממדיה הקומפקטיים.

גם תא הנוסעים מעניק את הערך המוסף של המותג היוקרתי. עמדת הפיקוד מאמצת את הסממנים המוכרים של מרצדס עם לוח מחוונים בעל מראה טכני, צג מידע צבעוני רחב שדומה לזה של ה-C קלאס, הגה ספורט והנדסת אנוש מרצדסית טיפוסית, לטוב ולרע. למרות אורך של פחות מ-4.3 מטרים, מרחב הפנים הוא אחד הטובים בקבוצת ההאצ'בקים האירופאים, תודות לבסיס גלגלים ענק באורך 2.7 מ' וסידור חכם של המושבים והחלל הפנימי. מאחור נהנים הנוסעים ממרחב רגליים וכתפיים נדיב מאוד וגם תא המטען שימושי. האבזור התקני בכל הדגמים מכובד וטיפוסי לפלח הפרימיום, כולל ריפוד עור, מושב נהג חשמלי ועוד. מי שיבחר בחבילות האבזור האופציונליות ירגיש בתוך הרכב כמו - ובכן - במרצדס. איכות הייצור טובה מאוד ובידוד הרעשים אפקטיבי, אם כי הנהג עדיין מוקף בלא מעט משטחי פלסטיק קשיחים, שקשה למצוא בדגמים הבכירים יותר של החברה.

רכב המבחן שלנו הגיע עם חבילת האבזור AMG שכוללת חישוקי 18 אינץ' מרהיבים, צמיגים בחתך סופר נמוך ומתלים שמכוילים בצורה ספורטיבית. כל העסק נראה מצוין, אך מתבטא בספיגת זעזועים נוקשה למדי. אמנם עדיין לא ברמה של ריסוק, אבל די והותר כדי לטלטל את הרכב על כבישי ישראל הרעועים.

רוקדת בחן בפיתולים

כאשר יוצאים מהעיר המכונית מפגינה איכויות מרשימות. על הכביש המהיר היא נשארת "נטועה" עם יציבות כיוונית מצוינת, גם תחת רוחות צד עזות, ומסוגלת לצלוח מרחקים ארוכים בנינוחות של לימוזינות גדולות מבלי לעייף את הנהג. בכבישים מתפתלים היא נצמדת לכביש ומייצרת כוחות G לא מבוטלים ורוקדת בחן ובקלילות דרך פניות ופיתולים מורכבים ותובעניים.

מכונית המבחן שלנו הייתה A200, שהיא הגרסה החזקה יותר שמוצעת בארץ. למרות השם המבלבל, היא מוצעת עם אותו מנוע 1.6 ליטרים של גרסת הבסיס, אבל עם מגדש טורבו ערני, שמעלה את ההספק ל-156 כ"ס מכובדים ומציב את המומנט של 25 קג"מ. המנוע משולב עם תיבה אוטומטית כפולת מצמדים מתקדמת עם שבע מהירויות והצמד מייצר ביצועים נמרצים בהחלט. הכוח זמין בכל הילוך ובכל שיפוע, התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 8.3 שניות בלבד והמכונית מייצרת עקיפות, שלא יביישו אתה במלחמות היוקרה שמתחוללות ביום שישי ב-2:30 בלילה בכבישים הנידחים של גוש דן.

אמנם צליל המנוע מחוספס למדי ואינו מוזיקלי, והתיבה כפולת המצמדים נוטה להתבלבל אם משדרים לה פקודות עצור-סע-האץ מהוססות - כדרכן של תיבות כאלה. אבל בסך הכול, מערכת ההנעה מלוטשת ומהנה. מרצדס נוקבת בצריכת דלק ממוצעת מרשימה של 18.5 ק"מ לליטר, אבל לביצועים יש מחיר. מי שירצה ליהנות מהם ישלם אותו בצריכה של 12 קילומטר ומטה - בהתאם למידת האגרסיביות שהוא מפעיל על דוושת התאוצה.

מרצדס A קלאס אוטומטית התחלתית עולה כ-180 אלף שקל (170 אלף שקל לידנית). ה-A200 החזקה והמאובזרת יותר מציבה את רף המחיר על 225 אלף שקל. זו קפיצה לא קטנה, שמציבה את המכונית בטריטוריה של מכוניות חזקות יותר כמו גולף GTI עם חמש דלתות או פוקוס ST. מצד שני, אסור לזלזל באטרקציה של שם המותג מרצדס ומכירות המכונית - כמעט 120 הזמנות בחודש הראשון לשיווק - מראות שהלקוח הישראלי מודע לכך.

מרצדס A200
 מרצדס A200