מומחה עולמי לנדל"ן: אל תרכשו דירות להשקעה בארה"ב

רוברט שילר, כלכלן בכיר באוניברסיטת ייל המוכר יותר כממציא מדד הנדל"ן קייס-שילר האמריקאי טוען כי השקעה בשוק הדיור היא "לא השקעה מוצלחת" ■ "אין סיבה ממשית לחשוב שמחירי הבתים ישובו לרמות השיא"

חשבתם לרכוש דירה להשקעה? כדאי שתחשבו שוב. רוברט שילר, כלכלן בכיר באוניברסיטת ייל המוכר יותר כממציא מדד הנדל"ן קייס-שילר האמריקאי, וכאחד הכלכלנים שהתריעו בפני התפוצצות בועת הנדל"ן לפני המשבר ב-2007, טען בראיון ל"בלומברג" כי שוק הנדל"ן הוא ספקולטיבי וכלל לא ניתן לנבא את רמות המחירים בעתיד.

בניגוד לכלכלנים רבים אחרים, שילר מיאן להכריז על כך ששוק הדיור בארה"ב הגיע לתחתית ושמחירי הדיור ישובו לרמות השיא שלפני המשבר. שילר הסביר ששוק הדיור הוא שוק מאוד ספקולטיבי ולכן לא ניתן לדעת מה יהיו המחירים בעתיד. "אין סיבה ממשית לחשוב שמחירי הבתים ישובו לרמות שהיו במחזור הקודם".

"אז מדוע בכלל לקנות בית להשקעה?" תהתה המראיינת. "אנשים משקיעים את החסכונות שלהם ברכישת בית מתוך מחשבה שהם לא יוכלו להשיג תשואה טובה יותר באפיקים אחרים הקיימים בשווקים. מדוע הם חושבים כך?"

"שוק הדיור, באופן מסורתי אינו נחשב להשקעה מוצלחת", טוען שילר ומסביר כי הבתים דורשים אחזקה שוטפת, המחירים שלהם לרוב נוטים לרדת עם השנים ורבים מהם יוצאים מהאופנה ומאבדים את כוח הביקוש. "הטכנולוגיה בבנייה ועיצוב הבתים מתחדשת כל הזמן כך שאנשים מעדיפים בתים חדשים".

"אז מדוע בכל זאת אנשים שוקלים השקעה בשוק הדיור?", שילר טוען כי כי זהו שיגעון חולף. "זהו רעיון שהתבסס בתחילת שנות ה-2000 ואני לא סבור שהוא יחזור באותו קנה מידה".שילר העריך בעבר כי מחירי הבתים בין השנים 1890-1990 כלל לא התייקרו, מבחינה ריאלית. זאת, בשל ההוזלה המשמעותית של מחירי הבנייה והעבודה.

ולאלו שמסרבים להאמין לשילר הוא מספק אנלוגיה. "אם אתם חושבים שלהשקיע בדיור זה רעיון כל כך טוב אז למה לא להשקיע במכוניות?" הוא תוהה. "קנו רכבים, שדרגו אותם ותמכרו אותם אחרי 20 שנה. ברור שזה רעיון לא טוב כי אנשים לא יירצו את המכוניות הללו". הכלכלן הבכיר טוען בנוסף כי אומנם ניתן להשביח בתים, אך זה דורש משאבים רבים ש"אוכלים את התשואה".