מחפשים כסף: חב' החשמל יוצאת לרוד שואו מול המוסדיים

לאחר כישלון ההנפקה בנובמבר, בכירי חברת החשמל ינסו "לשווק" את החברה למוסדיים ■ החברה אמורה לגייס השנה 11 מיליארד שקל - רק שליש מהם בערבות מדינה - וכלל לא בטוח שתצליח לעשות זאת

האם חברת החשמל מתכוונת לגייס כספים בישראל כדי להתמודד עם הקשיים התזרימיים שלה? בטווח הקרוב לא, אבל בחברה יוצאים לרוד שואו (road show) מול הגופים המוסדיים הגדולים במהלך שנועד להכין את הקרקע לאפשרות של גיוסי הון עתידיים בשוק ההון המקומי.

ראשי החברה ינהלו מפגשים עם 10 הגופים המוסדיים הגדולים בישראל. במפגשים יקחו חלק המנכ"ל אלי גליקמן, סמנכ"ל רגולציה, קשרי ממשל ותקשורת אורן הלמן, מנהל אגף כספים יצחק מנדלמן ומנהל יחידת קשרי משקיעים מוטי לוי.

המנהלים "יציגו את משק החשמל, תוכניות הפיתוח של חברת החשמל, משבר הדלקים שהחל ב-2011 והתמודדות חברת החשמל איתו, מצבה הפיננסי והיתרונות שבהשקעה בחברת החשמל", נכתב בהודעה שפרסמה חברת החשמל. "המפגשים הינם יוזמה של חברת החשמל ונולדו מתוך מטרה לפתוח מערכת יחסים המבוססת על שקיפות ואמון עם שוק ההון הישראלי. עד היום חברת החשמל קיימה רוד שואו מול שוק ההון הבינלאומי ורוב גיוסי הכספים שלה התבססו על שווקים בחו"ל. בטווח הזמן המיידי תוכנית הגיוסים של חברת החשמל תמשיך להתבסס על חו"ל".

בשלהי נובמבר נחלה חברת החשמל כישלון בהנפקת אג"ח פרטית לגופים מוסדיים בישראל. החברה ביקשה לגייס מיליארד שקל ללא ערבויות מדינה והצליחה לגייס 738 מיליון שקל - בריבית שיא של 6.5%. במילים אחרות, החברה נאלצה להגדיל את הריבית למשקיעים כדי למשוך קונים בהנפקה. בתום כל שלבי ההנפקה גויסו 988 מ' ש'. "גלובס" חשף בדצמבר כי החברה התכוונה לגייס עוד כ-2 מיליארד שקל אך בשל הביקושים הנמוכים דחתה גיוס זה ל-2013.

חברת החשמל נקלעה לקשיים תזרימיים על רקע הפסקת זרימת הגז הטבעי ממצרים לאחר מהפכת "האביב הערבי". החברה צריכה לגייס עוד 11 מיליארד שקל השנה, כאשר המדינה אמורה להעניק ערבות של כ-3.9 מיליארד שקל.

"חברת החשמל יוצאת לדרך חדשה מול שוק ההון בישראל מתוך הבנה כי עליה להתנהל בשקיפות, פתיחות, תוך יצירת שיתוף פעולה הדדי בינה לבין שוק ההון בישראל", מסר גליקמן. "חברת החשמל מבינה את חשיבות שוק ההון הישראלי בשמירה על חוזקה ואיתנותה הפיננסית. במסגרת המפגשים אנו מעוניינים לחשוף ולשקף את החברה בפני המוסדיים ובכך לחזק את הקשר ולהגדיל את האמון של שוק ההון המקומי בחברת החשמל".

גיוסי החוב
 גיוסי החוב