באוצר מתעקשים להקפיא שכר; האם הרופאים יישארו בחוץ?

הפלונטר במקרה של החרגת הרופאים: האוצר יצטרך להחריג שורה של סקטורים, לרבות עובדי הרכבת ועובדי בתי המלאכה בנמל אשדוד שהסכימו גם הם לרפורמה

יום לאחר הפרסום ב"גלובס" בדבר כוונת האוצר לדרוש הקפאת שכר לכלל עובדי המגזר הציבורי, לרבות סקטורים שאינם קשורים להסכמי המסגרת כמו המרצים והרופאים, ניכר כי באוצר חלוקים באשר להיתכנות המהלך. בעוד שגורם בכיר במשרד מבהיר גם היום (ג') כי לא ניתן להחריג סקטור מסוים במגזר הציבורי, גורם בכיר אחר מתעקש: "לא ניגע ברופאים. כל עוד זה תלוי בי זה לא יקרה".

לפי הגישה השמרנית באוצר, הפחתה או הקפאה של שכר, כפי שנעשתה בעבר, לעולם תחול על כלל עובדי המגזר הציבורי בהם אפילו שוטרים ואנשי קבע בצה"ל. לעומת זאת, הגישה הנוספת שמושמעת היום על ידי אותו בכיר במשרד, גורסת כי ניתן לייצר פתרון יצירתי להחרגה של סקטורים מסוימים. לדבריו, הקפאת שכר לרופאים תשחק בדיוק לידיהם של הגורמים השונים מקרב הרופאים שהתנגדו מלכתחילה להסכם עם ההסתדרות הרפואית - הן בשל הפריסה הארוכה של תוספות השכר והשקט התעשייתי הנגזר מכך, והן בשל העובדה שחויבו לראשונה להחתים שעון נוכחות. "אנחנו לא לגמרי מטומטמים", הוא מסביר.

החרגה של הרופאים ממהלך מתוכנן של הקפאה כזו או אחרת בשכר תימנע התקוממות נוספת כמו זו שנראתה בבתי החולים בקיץ 2011, אולם לא מן הנמנע כי היא תביא להתקוממות של סקטורים אחרים. האחיות, למשל, יידרשו לדעת מדוע הרופאים שעובדים עמן כתף אל כתף מוחרגים מהגזירות, בעוד שהן מתבקשות לשלם.

ביצה שעדיין לא נולדה

על פי הערכות, אם אכן תתבצע החרגה אחת או יותר, היא תיקבע לפי עיקרון ולא לפי זהות הסקטור. כך למשל, ניתן לכאורה לקבוע כי סקטור מסוים שחתם על הסכם עבודה שמהווה רפורמה במסגרתה העובדים הסכימו לשורה של תמורות מצדם, יוחרג מהמהלך.

גם האפשרות הזו יכולה לייצר לא מעט כאב ראש לאוצר: בצד הרופאים והמורים שחתמו על רפורמות מובהקות, ישנן קבוצות רבות של עובדים שיכולות לדרוש החרגה על בסיס אותו עיקרון. כך למשל, גם עובדי הרכבת הסכימו לרפורמה מקיפה, כך גם עובדי מינהל מקרקעי ישראל, עובדי רשות השידור והרשימה עוד ארוכה. אפילו עובדי בתי המלאכה בנמל אשדוד הסכימו אחרי מו"מ של שבע שנים לרפורמה שמתגמלת אותם על פי תפוקות.

על דבר אחד מסכימים הגורמים השונים באוצר: מדובר בביצה שעדיין לא נולדה טרם התקבלה החלטה להקפיא או להפחית את השכר, וכל מה שפורסם מיוחס לרעיונות כאלה ואחרים שעלו.