אסור לאבד את סטנלי פישר

נתניהו, אדם כמו פישר בממשלה יכול להעלות רמתה ותדמיתה

נוצר מצב דיפלומטי מאוד מעניין. תיק החוץ שלנו פנוי, ומצד שני גם סטנלי פישר פנוי. אם מחברים את שתי העובדות הללו, מה אנחנו מקבלים? את שר החוץ האידיאלי, המתבקש, של מדינת ישראל, ובכלל. די לראות את האלטרנטיבות השונות כדי להבין את גודל הרעיון. בלי להזכיר שמות, אף אחת מהאפשרויות אינה מגיעה לקרסוליו של הנגיד לשעבר.

אבל הסיטואציה הזאת לא לעולם תתקיים. בימים אלה מדווח בתקשורת ששמו של פישר עולה כמועמד לנגיד הבנק המרכזי, ה'פד', של ארה"ב. זה תפקיד שיש עליו קופצים רבים, כמעט כולם בעלי שיעור קומה, ובכל זאת שמו של פישר מככב בין המועמדים.

אצלנו אין שפע של מועמדים כאלה, וכאשר יש אחד שבולט מעל כולם, היה מקום לצפות שיקפצו על המציאה. ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר עשה פעם את הקפיצה הזאת כאשר הביא את פישר להיות הנגיד. המדינה הרוויחה מכך המון, פישר הציל אותנו ממשבר כלכלי מן הסוג שפקד את רוב מדינות העולם.

דיבורים על סנקציות

לנתניהו, לכולנו, יש עכשיו משבר חמור לא פחות בתחום מדיניות החוץ. גם ארה"ב וגם מדינות אירופה הבכירות יושבות לנו על הווריד. המדיניות של ממשלת נתניהו מאוד לא מוצאת חן בעיניהן. יש אפילו דיבורים על סנקציות, אתם מבינים. אנחנו ואיראן. בינתיים הרעיון הזה השתתק, אבל מניחים שהוא יחזור בקול גדול לאחר שתהיה ממשלה בישראל.

אין כמו פישר בכדי לפזר את הרוח הרעה הנושבת לעברנו. בשכלו הטוב ובנועם הליכותיו הוא יכול להרגיע לא רק את העולם, אלא גם את הקולות המתלהמים, או הסתם טיפשים, אצלנו. לא רק שיש לו את הכישורים האישיים, אלא שהוא בעל נכס גדול נוסף. הוא לא חבר באף מפלגה, לא הזדהה פוליטית, ומעולם לא היה מעורב בבוקה ומבולקה של הפוליטיקה הקטנונית. מבחינה זו הוא אדם "נקי" כמו תינוק שזה עתה יצא מרחם אמו - בהבדל אחד: הוא יודע היטב מה הולך, מי נגד מי, הוא מודע לבעיות ומסוגל לתרום לפתרונן.

יעשה לחוץ מה שעשה לכלכלה

בשורה התחתונה: זה לא רק פשע לפסוח על אדם כזה, זו איוולת. הוא יכול לעשות למדיניות החוץ שלנו את מה שעשה למדיניות הכלכלית והפיננסית. ואם תאמרו שהוא כלכלן ולא דיפלומט? שרי החוץ שלנו, רובם ככולם, לא באו מהשירות הדיפלומטי, ואם היה להם בכלל ניסיון הוא היה זעום. כל מה שצריך זה שכל ישר וטוב, ואת זה יש לפישר בשפע. וגם חיוך כובש עוזר.

נתניהו, עזוב אותך מהאנשים הקטנים המתגודדים סביבך. תחשוב בגדול. אדם כמו פישר בממשלה, ולא חשוב באיזה תפקיד, רק יכול להעלות את רמתה ואת תדמיתה. הלכת עליו פעם אחת ולא טעית. לך עליו עוד פעם, ומהר, לפני שאתה מוצא אותו בראשות ה"פד".