Wix הישראלית יוצאת להנפקה בוול סטריט לפי 350-400 מ' ד'

סוכנות בלומברג: הסטארט-אפ הישראלי שמפתח פלטפורמה להקמת אתרי אינטרנט בקלות, רוצה לגייס 75 מיליון דולר בוול סטריט ■ המנכ"ל בראיון ל"גלובס" בחודש שעבר: "נאסד"ק זה מקום מגניב, אולי פעם נגיע לשם"

חברת הסטארט-אפ הישראלית Wix בדרך לוול סטריט: החברה מתכננת לגייס 75 מיליון דולר, לפי מקורות שמצוטטים על-ידי סוכנות הידיעות בלומברג.

גיוס בהיקף כזה אמור להקנות לחברה, שמפתחת פלטפורמה להקמת אתרי אינטרנט בקלות וללא ידע טכני רב, שווי של כ-400 מיליון דולר. בבלומברג מעדכנים כי Wix בחרה בבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן כדי שילווה אותה בהנפקה, אך בפרסום לא נקבע תאריך למהלך. את תגובת Wix לא ניתן היה להשיג.

עד כה גייסה החברה, שהוקמה ב-2006 על-ידי האחים אבישי (מנכ"ל) ונדב אברהמי (סמנכ"ל מו"פ) וגיורא קפלן (סמנכ"ל טכנולוגיות), 66 מיליון דולר. המשקיעים הבולטים שלה הם הקרנות בנצ'מרק, בסמר, מנגרוב, DAG, Insight ו-DS Capital לצד אילון תירוש ומשקיעים פרטיים נוספים.

בראיון שנערך עם אבישי אברהמי במגזין G של "גלובס" בחודש שעבר הוא נשאל על אפשרות של הנפקה בנאסד"ק ואמר: "זה מקום מגניב. אולי פעם נגיע לשם. אבל זאת לא המטרה. אני אף פעם לא עושה תוכניות חומש. אני מוקף באנשים שאוהבים את מה שהם עושים ואני מתכוון להמשיך עם זה בינתיים". אברהמי נשאל באשר לשווי החברה ולהערכה שפרסם אתר "ביזנס אינסיידר" שנקב בסכום של 310 מיליון דולר. "עזבו, אין להם מושג", אמר בעוד הוא צוחק. "הם טועים לרעה. השווי שלנו הרבה יותר גבוה".

לפני למעלה משנה סירבו אברהמי ושותפיו להצעת רכש תמורת כ-200 מיליון דולר. "אולי טעינו, לא יודע", אמר בראיון ל-G על הסירוב לאקזיט, "אם יבואו מגוגל ויציעו לנו סכום אגדי, יכול להיות שאני אומר 'לא' ברמה האישית, אבל יש בחברה עוד 399 אנשים שצריך לדאוג להם. זה לא שלא נמכור לעולם, אבל אנחנו לא מחפשים אקזיט, לא רצים אחרי זה".

חברת Wix נחשבת לאחת מחברות הסטארט-אפ הישראליות המבטיחות ביותר ונחשבת לחלק משורה של חברות מקומיות שנמצאו בצמיחה מתמדת כמו קונדואיט, אאוטבריין, קלטורה ואחרות, שכולן הוקמו בשנים 2005-2006. חברת Wix נבחרה ב-2010 לאחת מהחברות המבטיחות של "גלובס" ולאחרונה דירג אותה "ביזנס אינסיידר" במקום ה-65 ברשימת 100 חברות הטכנולוגיה הפרטיות בעלות השווי הגדול ביותר, לצד חברות כמו טוויטר ו-Dropbox.

הרעיון שעומד מאחורי Wix הוא לאפשר הקמה וניהול של אתרי אינטרנט לצרכים פרטיים או עבור עסקים קטנים ובינוניים, ללא ידע בשפות תכנות וללא תשלום. הכסף נגבה רק עבור שירותי פרימיום שונים כמו נפח אחסון גדול יותר או אפשרות להוסיף אלמנטים של מכירה באתר. המשתמש יכול לבחור מבין מאות תבניות מעוצבות של אתרים ולשנות צבעים, גדלים וכדומה כדי לעצב את האתר לפי ראות עיניו.

"יכולנו להיות יותר עמוקים"

על אף קלות ההקמה והעיצוב, אברהמי הדגיש בראיון שנערך עימו לאחרונה כי הכוונה היא לא לפנות לכל אחד. "אמרנו שאנחנו רוצים להקים מערכת שתיתן תוכן אינטרנטי בקלות אבל פנינו דווקא לאנשים שיודעים להשתמש בפאואר פוינט ובאקסל, כאלה שמבינים בתחום כי מי שלא מבין כלום ורוצה לבנות אתר, ילך לאיש מחשבים ולא ינסה להקים אותו לבד". לדבריו, "בדיעבד זאת הייתה החלטה נכונה כי יכולנו להיות יותר עמוקים, וחוץ מזה, אנשי מקצוע מוכנים לשלם כסף עבור איכות".

ההצלחה של Wix מביאה לצירופם של כמיליון משתמשים חדשים מדי חודש ובסך הכול משתמשים בשירותי החברה 28 מיליון איש, שהקימו 26 מיליון אתרים. בשנה שעברה רשמה החברה הכנסות של 40 מיליון דולר, עלייה של 60% לעומת הערכה קודמת שדיברה על הכנסות בהיקף של 25 מיליון דולר ב-2009. בחברה מועסקים 400 עובדים, מרביתם במטה הראשי שממוקם בנמל תל אביב.

לאחרונה השיקה החברה גם חנות אפליקציות, שמצד אחד תאפשר למפתחים לבנות יישומים קטנים, ומנגד תאפשר למשתמשי וויקס לצרף אותם לעמודי האינטרנט שבנו. "המודל הכלכלי של החנות מבוסס על חלוקת רווחים בין המפתחים (70%) לבין וויקס (30%), והמשתמשים מרוויחים עוד יישומים שמשדרגים את האתר שלהם".

שיתוף פעולה עם גוגל

לצד חנות האפליקציות, השנה החליטה החברה לשים את הדגש על שני מהלכים חשובים. הראשון שבהם הוא מעבר לטכנולוגיה שתאפשר התאמה של אתרי האינטרנט שנבנו בטכנולוגיה שלה לגלישה מהסלולר. עומר שי, סמנכ"ל השיווק של וויקס, אמר באחרונה כי "אנחנו הפלטפורמה שנבנו עליה הכי הרבה אתרים מותאמים למובייל". למעשה, הטכנולוגיה של Wix למובייל זכתה גם לגושפנקא רשמית מענקית האינטרנט גוגל.

לפני כשנה וחצי השיקה גוגל העולמית את פרויקט GoMo, שמטרתו לעודד עסקים קטנים ובינוניים ברשת האינטרנט להתאים את האתרים שלהם לגלישה מהמובייל (ולא רק דרך אפליקציות) כדי לפנות לקהל הולך וגובר של משתמשים. במסגרת הפרויקט, גוגל בחרה 12 חברות שיסייעו לעסקים להתאים את האתרים שלהם לגלישה מהמובייל, אחת מהן הייתה Wix.

מהלך חשוב נוסף שהחברה הישראלית מניעה הוא מעבר מטכנולוגיית פלאש, שעליה נבנו האתרים שיושבים על הפלטפורמה של Wix, לטכנולוגיית HTML5. מאוד במהלך גדול לאור כמות אתרי האינטרנט שקיימים בפלטפורמה של Wix אבל הוא הכרחי והוא חלק ממעבר שמבצעת התעשייה כולה. אחת הסיבות לכך נעוצה בכך שמכשירי אייפון ואייפד אינם תומכים בפלאש וגם גוגל, במערכת ההפעלה הסלולרית שלה אנדרואיד, הולכת ונוטשת את הטכנולוגיה הוותיקה.

Wix

שנת הקמה: 2006

תחום פעילות: פלטפורמה להקמת אתרי אינטרנט בקלות

מייסדים: אבישי אברהמי, גיורא קפלן ונדב אברהמי

גיוסי הון: 66 מיליון דולר

משקיעים: הקרנות בנצ'מרק, בסמר, מנגרוב, DAG, Insight ו-DS Capital לצד אילון תירוש ומשקיעים פרטיים נוספים

מספר עובדים: 400, מרביתם בישראל

המספרים של Wix
 המספרים של Wix