תרגיל מבריק: מי באמת יממן לבזק את שדרוג האינטרנט?

באופן לא מפתיע, ספקיות האינטרנט הולכות שוב לממן את מהלך שדרוג האינטרנט של בזק - וזאת דרך הסכם התשתיות הידוע כ"הסכם הג'יגות"

ברוב רעש וצלצולים הזדרזנו השבוע ואימצנו בשמחה את המהלך של בזק, שמשדרגת את מהירות האינטרנט בישראל ל-15 מגה ביט. כבר נכתב כאן בעבר, והפעם זה הוכח שוב: בזק משחקת משחק חכם שמחזק אותה מאד לא רק מול הלקוחות שלה, בכך שהיא מספקת להם ערך מוסף, אלא היא מחלישה את הקבוצות המתחרות ובעיקר את ספקיות האינטרנט, שייאלצו ליישר קו ולשדרג את מהירות הגלישה ללקוחות בחינם אף הן.

באופן לא מפתיע, ספקיות האינטרנט הולכות שוב לממן את המהלך של בזק דרך הסכם התשתיות, כפי שיוסבר להלן.

בזק הודיעה השבוע על שדרוג המהירות ל-15 מגה בחינם. כל לקוח שגלש במהירות של 5-10 מגה משתדרג אוטומטית למהירות של 15 מגה.

לכאורה, עד כאן הכול בסדר. אלא שבישראל נהוגה הפרדה בין ספק התשתית לספק האינטרנט, ולכן כדי שהלקוח יוכל ליהנות מפירות המתנה שניתנה לו על-ידי בזק - הוא צריך לפנות לספק האינטרנט שלו ולבקש לשדרג. לרוב זה עולה כסף, כי ספקיות האינטרנט צריכות לפתוח את הצינור לחו"ל לשדרת האינטרנט, וזה עולה כסף. זה אמנם לא עולה הרבה, כי לרוב הספקיות רוכשות קיבולות גדולות ליתירות, אבל עדיין יש לזה עלות.

בנוסף, הספקיות מתקיימות מהשדרוגים הללו. אבל עכשיו באה בזק ומאלצת אותן לשדרג בחינם, כלומר להשתתף בחגיגה של בזק.

לא לחינם סירבו בזק בינלאומי ו-013 נטוויז'ן להשתתף בחגיגה. לשדרוג יש עלויות גבוהות. מדוע 012 סמייל מיהרה להצטרף והודיעה כי תשדרג בחינם? זה נסתר מעינינו, אבל ייתכן כי יש לה את הסיבות שלה.

018 אקספון נאלצה לשדרג בחינם גם כן, אבל אצלה המצב יותר מורכב, בשל היותה שחקן קטן ששיקוליו שונים, והוא רוצה לנצל הזדמנות להגדיל נתח שוק.

אז איפה ההברקה של בזק? בהסכם הג'יגות! הסכם הג'יגות, שכה רבות סוקר כאן בעבר, הוא ההסכם שדרכו יממנו ספקיות האינטרנט את התרגיל השיווקי של בזק.

הסכם הג'יגות הוא הסכם החיבור של ספקיות האינטרנט לרשת בזק (וגם בהוט, אבל לצורך המאמר נניח להוט כרגע). בזק גובה מהספקיות תשלום כבד על הפצת המידע לפי קיבולת התנועה שנמדדת בג'יגות (1 ג'יגה = אלף מגה ביט). ככל שבזק מעלה את הקצבים, המשמעות היא שהיקף התנועה גדל במקביל מספקיות האינטרנט, והן נאלצות להוציא הרבה יותר כסף עבור ההסכם.

המהלך של בזק, כמו מהלכים דומים של הוט, ממשיכים את המציאות של חיסול ספקיות האינטרנט בישראל. חברות התשתית בזק והוט ממשיכות ונוגסות ברווחיותן. אבל אין בהעלאת הנושא משום ביקורת כלפי בזק והוט, שעושות את מה שטוב עבורן.

הביקורת היא כלפי משרד התקשורת, שהתחייב לבטל את הסכם הג'יגות וחזר בו. אם ספקיות האינטרנט לא היו נדרשות לשלם לבזק והוט עבור הג'יגות או לשלם סכום הרבה יותר ריאלי, הן לא היו מתרסקות בקצב שבזק והוט רוצות; אבל בהיעדר הנהגה מקצועית רצינית, מה שהיה הוא שיהיה - לפחות עד שייכנס שר חדש.

המהלך של בזק מצליח מעוד שני כיוונים: בזק הפכה את הדימוי לפיו אצלה המהירות נמוכה יותר מאשר אצל הוט. הגדלת המהירות מבטלת את הטענה שאי-אפשר להעביר טלוויזיה על גבי הרשת שלה.

נסביר: המהירות הנפוצה והמקובלת בחברת הוט היא מהירות ה-12 מגה. הוט מוכרת את ה-12 מגה כמו שבזק מכרה את ה-10 מגה. עכשיו בזק שדרגה, והסטנדרט אצלה הוא 15 מגה. אמנם זה שהוט מכרה 12 מגה כסטנדרט לא ממש עזר לה, כי בזק מגייסת הרבה יותר מנויי אינטרנט מאשר הוט ומשדרגת בקצבים הרבה יותר גדולים מהוט, פשוט בגלל שהרשת שלה טובה ואיכותית יותר, והלקוחות מצביעים ברגליים, למרות שהמחירים בהוט נמוכים יותר בחבילה המשולשת (טריפל).

ולגבי נושא הטלוויזיה: שדרוג המהירות מחזק את הטענה של בזק שאין מכשול טכנולוגי לכל מי שרוצה להעביר טלוויזיה בישראל על גבי האינטרנט. גם כאשר היה 10 מגה כסטנדרט, ספק אם היה מכשול טכנולוגי, אבל עכשיו כשיש 15 מגה, הטענה נסתתמה.

כל מתחרה יכול לקבל 15 מגה פר לקוח ולהעביר טלוויזיה כמה שהוא רוצה. את הכסף, כפי שהוסבר קודם, בזק כבר יודעת לגבות.