אוליגרכים קוראים תיגר על הקרמלין: דורשים סיוע במימון בניית האתר לאולימפיאדת החורף

על פי דיווחים, משקיעים פרטיים הוציאו קרוב ל-25 מיליארד דולר על פיתוח אזור סוצ'י פוטנין ודריפסקה דורשים הנמכת שיעורי הריבית על החובות

מעל העיר סוצ'י לחוף הים השחור, שופך אחד האנשים העשירים ביותר ברוסיה מיליארדי רובלים על הפיכת חלק קטן מההר למוצג ראווה עולמי. איל המתכות ולדימיר פוטנין מימן את בנייתם של בניינים חדשים, מעליות חדשות ומאות תותחי שלג, בתקווה להפוך את מורדות ההר, הממוקמים בקרבת סוצ'י שאקלימה מתקרב לסובטרופי, לאתר סקי בקנה מידה עולמי.

בדומה למרבית התוכניות לאירוח משחקי החורף האולימפיים בשנה הבאה, יש לרוסיה שאיפות מופרזות לגבי כפר הסקי ואתרים אחרים - כולל לגבי גודלם של אתרים אלה. סך ההשקעה הדרושה להפיכת האזור המנומנם למקום שיתאים לקלוט את אלפי המתחרים ואת נציגי התקשורת העולמית, צפויה לעלות על 50 מיליארד דולר, לדברי סוכנות הידיעות הבינלאומית של רוסיה, RIA נובוסטי.

פירושו של דבר הוא שמשחקי החורף האולימפיים שייערכו ברוסיה בשנה הבאה יהיו המשחקים האולימפיים היקרים ביותר שנערכו אי פעם - בחורף או בקיץ. משחקי החורף האולימפיים שנערכו ב-2010 בוונקובר, קנדה, עלו 3.6 מיליארד דולר בלבד, על פי אומדנה של פרייס-ווטרהאוס-קופרס. על פי אומדנים אחרים הגיעה עלות המשחקים ל-6 מיליארד דולר.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אינו נרתע מההוצאות מנקרות העיניים בסוצ'י, אך חלק מהמשקיעים הפרטיים והאוליגרכים העשירים שגייס פוטין כדי שיממנו חלק מהחשבון, מתמרמרים על מה שנדרש מהם לעשות. בקריאת תיגר נדירה על הקרמלין, דורשים משקיעים ואוליגרכים אלה שהמדינה תשתתף במימון העלויות התופחות.

על אף שקשה להשיג נתונים מדויקים על מי משלם עבור מה בסוצ'י, דיווחה RIA נובוסטי שמשקיעים פרטיים הוציאו קרוב ל-25 מיליארד דולר. 13 מיליארד נוספים מהעלויות שנגרמו עד כה באו מתקציבים פדרליים ואזוריים, לדברי סגן ראש הממשלה, דמיטרי קוזק.

פוטנין, שניצב במקום הרביעי ברשימת עשירי רוסיה, עם הון שנאמד ב-14.5 מיליארד דולר להערכת "פורבס", מתלונן על העבודה הנוספת בהיקף של 530 מיליון דולר שנדרשה החברה שלו לבצע. כעת הוא רוצה שהממשלה תגדיל את תרומתה לפרויקטים שלו באמצעות הנמכת שיעורי הריבית על החובות שלו, שכוללים כספים שנלקחו בהלוואה באמצעות קו אשראי של עד 750 מיליון דולר בבנק הממשלתי וניישאקונומבנק.

"אנחנו מנהלים דיונים עם הממשלה לגבי פיצוי שנקבל לפחות על חלק מההוצאות שלנו באמצעות שערי ריבית מסובסדים", אמר פוטנין לרויטרס. "רבים מחשיבים זאת לסוג של סיוע ממשלתי, אבל בעצם זה רק פיצוי בגין הוצאות שאינן אופייניות לפרויקטים מסחריים".

לאוליגרך המיליארדר אולג דריפסקה יש תלונות דומות, שמשקפות את היחס הסבוך והסימביוטי בין פוטין לבין האליטה העשירה של רוסיה.

רבים מהמומחים לענייני רוסיה מאמינים שאנשי העסקים העוצמתיים ביותר ברוסיה יכולים לשמור על עושרם רק כל עוד הקרמלין מגלה רצון טוב כלפיהם. המיזמים הגדולים ביותר בסוצ'י חולקו בין האוליגרכים הרוסים, שרבים מהם - כמו פוטנין ודריפסקה - מקורבים לפוטין.

"הם לא קיבלו החלטה עסקית להשתתף בהכנות למשחקים האולימפיים. פשוט אמרו להם שזה יהיה רעיון טוב אם הם יעזרו", אמר אחד הקבלנים. מקור אחר, שנפסל מסיבה טכנית מאחד המכרזים בסוצ'י, טען שהקרמלין אותת לאוליגרכים שהמשך תמיכתו במיזמים העסקים שלהם תלוי במעורבותם בהכנות למשחקים האולימפיים.

בדרך כלל לא מעיזים חברי האליטה הסופר-עשירה ברוסיה לקרוא תגר על פוטין, לדברי מריה ליפמן, אנליסטית במכון המחקר מרכז קרנגי במוסקבה. "יכול להיות שהם תובעניים יותר מאחורי הקלעים, אבל נכון לעכשיו הפגנת הנאמנות היא חלק מההסכמים הלא-רשמיים שעליהם מבוססת רוסיה".

העלויות גדלו

פה ושם מתגלעים חילוקי דעות. העלויות המרקיעות שחקים של הפרויקטים שמתבצעים לקראת המשחקים האולימפיים גרמו למנהלי החברה טרנסטרוי של דריפסקה לפתוח במאבק - באמצעות בוררות - נגד החברה הממשלתית אולימפסטרוי, שמתאמת את בניית האתרים. טרנסטרוי טוענת שהעלויות גדלו לאחר שלקחה על עצמה את הפרויקט.

"בתחילת הפרויקט חלו כמה טעויות ואי-דיוקים, שאותם היה צורך לפתוח במהלך הבנייה", נאמר בהודעה שפרסמה החברה. דריפסקה, שעושרו נאמד ב-8.8 מיליארד דולר, דורש תשלום בסך 50 מיליון דולר בגין עלויות לא-צפויות, על פי מסמכי בית המשפט.

"אנחנו רוצים להבהיר רשמית בבית המשפט את הפער בין היקף העבודה בשלב הראשוני של הפרויקט, שהוצע במכרז, לבין היקף העבודה בפרויקט לאחר ששונה בידי הלקוח במקביל לתהליך הבנייה", אמרה החברה.

היום (ה') ייערך הדיון הראשון בבית הדין לבוררות במוסקבה.