זו הקטנה הפכה לגדולה: מה צופן העתיד לסימטרון?

מה עומד מאחורי נסיקת מניית סימטרון, מה צופן העתיד לחברה, כיצד זה קשור לתעשיית ההדפסות בתלת ממד, ומה יש ליוסי בן שלום, היו"ר, להגיד על חוק הרווחים הכלואים?

משהו טוב עובר על סימטרון (Cimatron). למעשה, משהו מצוין עובר על החברה שחגגה אשתקד 30 שנות פעילות. המניה, שנסחרת בנאסד"ק ובשוק ההון המקומי, רשמה מתחילת השנה תשואה של 79% (בשנה האחרונה - 178%), וכך הפכה למניה בעלת הביצועים הטובים ביותר מתחילת 2013 אחרי זו של קיריקס.

יותר מזה. סימטרון, שהונפקה לראשונה בוול סטריט במארס 1996, נסקה באחרונה לפסגות דלילות חמצן אותן לא כבשה אפילו לרגע במהלך 17 שנות מסחר: לפני 10 ימים נסקה המניה למחיר שיא של כל הזמנים - 11.65 דולר, ששיקף לחברה שווי של 109 מיליון דולר - אך איבדה מאז 26% למחיר של 8.2 דולר, המשקף שווי חברה של 77 מיליון דולר (ועל כך בהמשך).

אז על מה ולמה דוהרים השוורים אחרי מניית סימטרון? ובכן, לפני ההסבר צריך להבין מה עושה החברה. סימטרון מפתחת תוכנות CAD (Computer Aided Design), דהיינו שימוש במחשב לתכנון של מרכיבים, ותוכנות CAM (Computer Aided Manufacturing), שימוש במחשב לבקרה של תהליכי ייצור. תוכנת הדגל של החברה - CimatronE - היא תוכנת CAM המיועדת לייצור רכיבי פלסטיק ומתכת לתעשיות שונות, דוגמת תעשיית הרכב.

ייצור של רכיבי פלסטיק ומתכת נעשה בשתי דרכים: הראשונה היא ייצור המוני - ייצור רכיבים זהים רבים שאינם דורשים טכניקות ייצור ייחודיות, והשנייה - ייצור בדיד (נכון רק לרכיבי מתכת), המיועדת לייצור רכיבים ייחודיים דוגמת מתכת בעלת צורה מורכבת, שחייבים לייצרם כל אחד בנפרד. התוכנות של סימטרון מסייעות למתכנני התבניות, שעליהן מייצרים את הרכיבים, לתכנן אותן כך שיהיו כמה שיותר יעילות.

1. זו השורה התחתונה

בפברואר 2011, בדיוק לפני שנתיים, ראיינו בפעם האחרונה את בכירי סימטרון. החברה הייתה שווה אז 40 מיליון דולר (כמחצית משוויה הנוכחי), והיו"ר יוסי בן שלום הכריז אז כי המטרה העיקרית של סימטרון היא לשפר את שולי הרווח התפעולי. הכריז וביצע, וזו אחת הסיבות לנסיקת המניה. אם ב-2010 עמדו שולי הרווח התפעולי על 5.9%, ב-2011 כבר דובר על 10.2% ואילו אשתקד הם הגיעו ל-13.1%. במקביל, נרשם שיפור בשורה התחתונה, והרווח הנקי עמד אשתקד על 3.7 מיליון דולר - הגבוה ביותר מאז הונפקה החברה.

השיפור בשורות התחתונות היה הרבה יותר משמעותי מהצמיחה בשורה העליונה (3.9% ב-2012), וזאת מכיוון שסימטרון פועלת בשוק תחרותי מאין כמותו, או כפי שבן שלום מגדיר זאת: "בתעשייה המסורתית שלנו, אנחנו באוקיינוס אדום ולא כחול. כל רישיון שאנחנו מוכרים, למעשה מחליף רישיון של חברה מתחרה. אין כמעט לקוחות חדשים, רק קיימים שאנחנו מצליחים לשכנע אותם שהפתרון שלנו יותר טוב, וזו עבודה די קשה".

הביטוי "אוקיינוס כחול", רק שתבינו, מתאר מצב בו חברה יוצרת שוק חדש על ידי חשיבה מחוץ לקופסה, ואילו "אוקיינוס אדום" פירושו השוק המסורתי בו פועלת החברה, ובו היא מנסה בכל כוחה לנגוס ולהתחרות על נתח מתוך העוגה הקיימת.

ובמקרה של סימטרון, תחרות זו אכן קשה, ומכאן שיעורי הצמיחה האורגנית הצנועים. סימטרון פועלת בשוק ששוויו רק 1.3 מיליארד דולר, ומלבדה יש בו תשעה שחקנים עיקריים. בנטרול שתי מובילות השוק, ליתר השחקנים - כולל סימטרון (השביעית בגודלה) - יש נתחי שוק חד ספרתיים שהפערים ביניהם אינם ממש גדולים.

זו הסיבה שסימטרון זקוקה לרכישות ולאוקיינוס כחול כדי למנף את שיעורי הצמיחה. עד כה ביצעה החברה שתי רכישות מוצלחות (של Gibbs האמריקנית, והמפיץ האיטלקי של החברה Microsystem), אך כפי שבן שלום מסביר, רכישות נוספות הן לא דבר מובן מאליו: "בשנתיים האחרונות התמודדנו על רכישה של מספר חברות, אך דרכנו לא צלחה. רוכש בעל כיסים עמוקים יותר מאתנו ניצח אותנו בחלק מההתמחרויות. ועדיין, שתי הרכישות שביצענו פתחו לנו את התיאבון, ומכיוון שאין הרבה חברות בתחום שלנו - בעלות מוצר מסחרי - שאנחנו כן יכולים לרכוש, אנו מכוונים עצמנו לסטארט-אפים".

בן שלום מדגיש כי אם וכאשר תתבצע רכישה נוספת, היא עדיין תהיה של חברת תוכנה. "אנחנו חברת תוכנה ונישאר כזו. אין לנו שום כוונה להפוך לחברת חומרה, ואלו חדשות טובות באותה מידה שהן אולי חדשות רעות".

2. דיבידנד, ושוב דיבידנד

הסיבה השנייה לנסיקת המניה, מלבד השיפור בשורות התחתונות, היא חלוקות הדיבידנד התכופות של החברה - חלוקות שהחלו במאי 2011, וכרגע מייצרות תשואת דיבידנד שנתית נאה של 5.2% או 14.1% על בסיס 12 החודשים האחרונים. דירקטוריון סימטרון לא אימץ מדיניות חלוקת דיבידנד קבועה, וכפי שבן שלום אומר, "הצבענו ברגליים. היה לנו תזרים חיובי מפעילות שוטפת, הצטברו לנו מזומנים בקופה, ולא הצלחנו לבצע רכישות. לכן החלטנו לחלק לבעלי המניות דיבידנד, במקום לשבת עליו ולקבל 0% תשואה".

שתי החלוקות האחרונות (ראו מסגרת) היו גבוהות משמעותית, והן אלו שדחפו את המניה במעלה ההר מתחילת השנה. עם זאת, מעבר מחברה שלא מחלקת דיבידנד לחברה שכן מחלקת עשוי לטמון בחובו חיסרון מסוים. חברה שמתחילה לחלק דיבידנד למעשה נוטה יותר לכיוון של חברת ערך, ופחות לכיוון של צמיחה, דהיינו משקיעה פחות מרווחיה חזרה לתוך החברה, וזה אומר מצמצמת את אפשרויות הצמיחה שלה. בן שלום מסכים עם תיאוריה זו, ולכן מבהיר כי "ברגע שנבצע רכישה, כנראה נפסיק לחלק דיבידנד, כי אנחנו לא רוצים להיכנס לחובות".

3. המימוש היה צריך להגיע

ולמה התממשה המניה ב-26% במהלך השבוע החולף? ובכן, התשובה הראשונה די פשוטה. כשמניה קטנה כמו סימטרון עולה כל כך הרבה במשך זמן כל כך קצר, המימוש רק מחכה לה בפינה. זה טבעי, זה לגיטימי וזה חלק מכללי המשחק של וול סטריט, ולא צריך לשבור את הראש בעניין.

התשובה השנייה ככל הנראה טמונה בדו"חות החברה שפורסמו בשבוע שעבר. אלו היוו קבלה לעליית המניה מתחילת השנה, אך לא סיפקו סיבה קונקרטית להמשך העליות. סימטרון, מתוקף גודלה, לא סיפקה במסגרת הדו"חות תחזיות כספיות להמשך השנה, לא אותתה על איזשהו כיוון חיובי מהרגיל אליו היא צועדת, ובשורה התחתונה - לא סיפקה בשורה משמעותית שיכולה לתמוך בהמשך דהירת השוורים אחרי המניה.

זה לא אומר בהכרח שדהירה כזו לא תימשך (הנבואה ניתנה לשוטים), אך עוצמתה תיקבע, בין היתר, על בסיס התמחור הנוכחי של החברה: מכפיל רווח של 21 (לשנה האחרונה) - מכפיל די נדיב עבור חברת תוכנה שפועלת בשוק קטן, מאוד תחרותי ובעל שיעורי צמיחה יציבים ולא מרקיעי שחקים.

4. בדרך לאוקיינוס הכחול

ועכשיו נחזור לאוקיינוס הכחול. במסגרת דו"חותיה, ציינה סימטרון כי בכוונתה לנסות לחדור לתעשיית הייצור בתלת ממד, וזה כולל הדפסה בתלת ממד. "זהו עולם חדש שנפתח בפנינו והוא עדיין בינקותו", אומר בן שלום. "אנחנו הולכים פה לאוקיינוס כחול". הצהרה זו אולי יכולה לעודד את מי שמושקע בחברה, אך צריך לקחת אותה עם יותר מקורט של מלח. סימטרון עדיין לא פיתחה פתרון המותאם לשוק הייצור בתלת ממד, וכל כוונותיה אלו הן עדיין "על הנייר". "תעשיית הייצור בתלת ממד היא רק 1% מתעשיית הייצור העולמית", מבהיר בן שלום. "אין לנו מוצר מתאים, וגם אם נכריז על כזה, ייקח די הרבה זמן עד שתהיה לו השפעה אמיתית על השורה העליונה והתחתונה של החברה".

פעילות ה-IR יוצאת לדרך

מניית סימטרון כמעט שילשה את שוויה בשנה האחרונה (תשואה של 178%), ולדברי בן שלום, זה קרה "מבלי שממש עשינו משהו בעולם ששמו 'שוק ההון'".

עשו או לא, מניית סימטרון כבר עלתה על הרדאר של מוסדי חדש - לא דבר מובן מאליו כשמדובר בחברת Nano Cap (שווי של פחות מ-50 מיליון דולר) שהפכה לחברת Micro Cap (בין 50-300 מיליון דולר). קרן ההשקעות Osmium Partners הגיעה להחזקה של 8.2%, וכך הפכה לבעלת המניות השלישית בגודלה בחברה.

בן שלום כנראה לא מסתפק בזה, ועל רקע ביצועי המניה ינסה להמשיך לכבוש את וול סטריט. "רק באחרונה שכרנו חברת IR בארה"ב, בחודש הבא נופיע לראשונה בכנס של אחד מבתי ההשקעות בארה"ב, אנחנו עובדים מול אנליסט אמריקני כדי שיכסה אותנו (אין כרגע אף בית השקעות שמכסה את המניה, ט.צ.), ובאמצע החודש הבא נצא לרוד שואו בניו יורק".

ואת כל זה לא עשיתם אף פעם?

"לא, אף פעם".

בן שלום לא מסגיר האם אחת ממטרות המהלכים לעיל היא גיוס הון חדש לתוך החברה, ורק מציין כי חשוב לו לשפר את מחזורי המסחר במניה - משהו שכבר קרה "בלי שממש עשינו משהו". כך לדוגמה, מתחילת 2012 עמד המחזור היומי הממוצע במניה על 75,797 מניות, ואילו בחצי השנה האחרונה זה הוכפל ל-158,554 מניות. בשלושת החודשים האחרונים נרשמה מגמה דומה: מחזור יומי ממוצע של 307,022 מניות. ההון הצף בחברה עומד על 20% בקירוב.

רווחים כלואים, גרסת סימטרון

סימטרון, כמו לא מעט מחברות ההיי-טק המקומיות, מוגדרת כ"מפעל מאושר", וככזו כפופה לחוק לעידוד השקעות הון, ומשכך כלאה חלק מרווחיה ויצרה לעצמה רווחים כלואים בסך עשרות בודדות של מיליוני שקלים. שתי חלוקות הדיבידנד האחרונות של החברה, שהיו גבוהות בהרבה מחלוקות קודמות, התאפשרו הודות לחוק הרווחים הכלואים, כפי שמסביר בן שלום. "מימשנו את החוק", הוא אומר. "שילמנו את המס הנדרש, וכך יכולנו לחלק דיבידנד מתוך אותם רווחים כלואים".

סימטרון ביצעה בשלושת החודשים האחרונים שתי חלוקות דיבידנד בסך של 7.9 מיליון דולר (כמעט כל רווחיה הכלואים), וזאת לאחר שב-2012 ביצעה שתי חלוקות בשווי כולל של 2.9 מיליון דולר. הפער הגבוה בין שני צמדי החלוקות נובע מהחוק - שאותו בן שלום מקבל בברכה. "אני לא ממש אובייקטיבי, אבל אני כן חושב שמשרד האוצר קיבל החלטה נכונה. אם החברות היו נאלצות לשלם את המס המלא על חלוקת דיבידנד מתוך רווחים כלואים, אף אחת מהן לא הייתה משלמת אותו, ואף אחת מהן לא הייתה מחלקת דיבידנד. משרד האוצר הבין זאת, והעדיף שהן ישלמו מס נמוך מאשר לא ישלמו בכלל".

נכונה או לא, סימטרון לא חיכתה לחוק והחלה לחלק דיבידנד הרבה לפני נובמבר האחרון, אז נכנס החוק לתוקפו. כפי שכתבנו כאן בעבר, החברה ציינה בדו"ח של 2011 (דו"ח 2012 עדיין לא הוגש) כי "אנו מאמינים שחלוקות דיבידנד שביצענו במהלך 2011, לא בוצעו מתוך רווחים שפטורים ממס". באותה שנה חילקה החברה 3.2 מיליון דולר, ומתחילת 2011 ועד כה חילקה 14 מיליון דולר.

סימטרון
 סימטרון