קמעונאים על הזינוק במחירי העוף: "גילה צריך ללכת הביתה"

"גלובס" חשף אתמול כי מחירי העוף ומוצריו בדרך לזנק בעשרות אחוזים - עוד לפני פסח ויום העצמאות ■ קמעונאים: "הממונה על ההגבלים העסקיים צריך לבדוק את עצמו; אם לא - יואיל שר האוצר לטפל בכך"

מתקפה חריפה של רשתות השיווק נגד הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, שממאן להתערב בנעשה בענף העוף. "הממונה על ההגבלים צריך לעשות בדק-בית בעצמו. איך שהוא מנהל את הדברים, הוא צריך ללכת הביתה. אם הנושא לא מטופל על-ידי הממונה - שהוא זרוע של הממשלה - אז שיואיל שר האוצר להגיב ולטפל בכך", אמר אחד הקמעונאים ל"גלובס".

אתמול (ג') חשף "גלובס" כי מחירי העוף וחלקיו מזנקים בעשרות אחוזים. יתרה מכך, בזמן שמחירו של עוף טרי שלם עולה ב-8.2%, מחירם של חלקי העוף המתאימים למנגל, צלייה על האש, מזנקים בשיעורים של 24%-55%. כך, למשל, מזנק מחירו של כבד עוף ב-24.3%, מחיר סטייק פרגית מזנק ב-30%, ומחיר הכנפיים מזנק ב-54.5%.

לאחר עליית המחיר לרשתות, בתוספת מע"מ, מגיע מחירו של עוף טרי לרשת ל-18.5 שקל, מחיר חזה עוף ל-27.4 שקל, מחיר כרעיים ל-23.4 שקל, מחיר שניצל ל-28.7 שקל, ומחיר פרגיות ל-45.6 שקל.

נדגיש כי בכל המקרים המצוינים, מדובר במחיר שבו רשת השיווק קונה את המוצר, ולא במחיר לצרכן - שאמור להיות גבוה ב-22% לפחות. הזינוק במחיר הוא בכל המשחטות, ולדברי קמעונאים, הן מציגות מחירים כמעט אחידים - דבר המעלה חשד לתיאום ביניהן.

חרף האמור לעיל, מסר אמש הממונה על ההגבלים: "לרשות יש סמכות בחוק לחקור רק על סמך מידע מוצק ותשתית עובדתית המצדיקה פתיחה בחקירה. בשלב זה לא הגיעו לידי הרשות ראיות כאלה".

"צריך להביא עובדות לממונה, או שהוא צריך לעשות את הדברים? זה פשוט לא הגיוני", אמר הקמעונאי ל"גלובס".

לדברי קמעונאי אחר, "מפתיע שהממונה דורש שנביא הוכחות. שייכנס לבדיקה ויראה את ההוכחות לבד. מה שמותר לו לראות, לנו אסור. בכל המשחטות המחירים כמעט זהים, והעובדה הזאת נותנת את התשובות לכל. זו הבעיה של השוק, ותפקידו של הממונה על ההגבלים העסקיים לטפל בכך. לנו אין כוח מולם. יש 5 משחטות מובילות במדינה, וכולן מציעות לך את אותו מחיר פחות או יותר. זה מותיר את הקמעונאי חסר אונים. אין ביניהן תחרות".

לדברי בעל רשת "זול ובגדול", אביקם יוחנן, "הממונה צריך להתערב".

בתוך כך גוברת התמיכה בהכנסת מחיר העוף לפיקוח ממשלתי. לדברי יוחנן, "אנחנו קרובים למצב שהעוף יהיה יותר יקר מהבשר - וזה בכלל לא הגיוני. עוף צריך להיות מוצר בפיקוח. החלב והלחם בפיקוח, ולמה העוף אינו בפיקוח? יש כמה משחטות חזקות שמכתיבות את המחיר. רוצה - תקנה, לא רוצה - אל תקנה. אנחנו מקבלים מחירון בפקס - רוצה תאשר, לא רוצה - לא תקבל סחורה. אני עובד עם כל המשחטות, וזה פלא שהמחיר עולה כל פעם באותו יום".

"לא הגיוני"

שלום נעמן, מבעלי רשת "מחסני השוק", אמר ל"גלובס": "המשחטות יודעות שאנחנו עומדים מול הצרכן, ולא הן. כשהמחיר עולה ב-7% או 20% אצל אחד, כולם באים אחרי כמה ימים עם אותה עליית מחיר. זה כבר מזמן לא נראה לי הגיוני. הרגולטור צריך לתת על כך את הדעת ולפקח על מחיר העוף".

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה: "הרשות פועלת ומשתמשת בכל קשת סמכויותיה על מנת לקדם את התחרות בשוק המזון. אם קיימים גורמים במשק שמאמינים כי נחשפו לעבירות על חוק ההגבלים, דלתות הרשות פתוחות לקבל את המידע.

"הרשות מאז ומעולם נהגה, ותמשיך לנהוג, בדיסקרטיות מוחלטת כלפי נותני המידע, כפוף לכל דין. אתר רשות ההגבלים כולל 'קו חם', שדרכו ניתן להעביר מידע. מכל מקום, פרסום מידע כזה בעיתון אינו דרך יעילה להילחם בתופעה של תיאום בין מתחרים.

"יש לציין כי תיאום בין מגדלים של עופות הוא מותר במסגרת הפטור החקלאי, שהרשות יזמה לאחרונה את צמצומו".

שוק העוף
 שוק העוף