פסגות: דוחות חברות הנדל"ן המניב ל-2012 יהיו טובים

נעם פינקו: ההיצע החדש במרכז ת"א יהיה מוגבל בשנתיים הקרובות, מה שעשוי לשמור על רמת מחירים גבוהה אך במידה ותגבר המגמה של יציאת חברות ממרכז העיר אזי גם נראה ירידת מחירים בת"א העשויה להשפיע על כלל השוק

נעם פינקו, אנליסט הנדל"ן של פסגות ברוקראז', פרסם הבוקר תחזית לחברות הנדל"ן המניב לקראת פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2012.

בפסגות סבורים כי באופן כללי הדוחות יהיו טובים יחסית. "אין ספק שיש חששות מעל הענף (עודף ההיצע במשרדים, האטה שתפגע בהתרחבות של חברות וכן בצריכה הפרטית שתוביל לירידה בפדיונות הקניונים בשלב מאוחר יותר) אך החברות שאנו מסקרים הינן חברות חזקות מאוד ובעלות רכיב ייזום המהווה מנוע צמיחה ולכן פגיעה עתידית בתוצאותיהן (אם תהיה) לא צפויה להיות דרמטית. בשלב זה להערכתנו הענף מתומחר בצורה סבירה והמלצתנו על הענף כולו הינה 'החזק'. לאחר הדוחות נשקול שינוי המלצות ומחירי יעד לכל חברה", כותב פינקו.

להערכתו התוצאות התפעוליות של חברות הנדל"ן המניב המובילות ימשיכו להצביע על יציבות ברמת ה-NOI וה-FFO. עליית המדד הידוע בשיעור של 0.38% תוביל להוצאות מימון נמוכות במעט מהרגיל. "בדוח השנתי אנו צפויים לראות שערוכים במרבית החברות. אנו לא סבורים כי לאור מצב השוק נראה שינויים משמעותיים ונראה עליה קלה יחסית לשנים עברו בשווי הנכסים. מליסרון תרשום הפסד של 56 מיליון שקל ממכירת קניון רננים וסביונים אך אנו סבורים שהשורה התחתונה של השערוכים בנכסיה תהיה חיובית".

הצפי הינו ליציבות בתחום המשרדים עד כניסת הפרויקטים שבתכנון (שלהערכת פסגות יהיה עיכוב בחלקם) כאשר קיים חשש מעודף היצע בעיקר באזור המרכז כבר בטווח הקרוב (לפי מאן נכסים צפוי זעזוע בשוק המשרדים בסוף שנת 2013, בעיקר באזור המרכז. לפי אינטר ישראל דווקא לא צפוי זעזוע בשנתיים הקרובות וההיצע יהיה תואם לביקוש, למעט באזור בני-ברק).

להערכת פינקו ההיצע החדש במרכז תל-אביב יהיה מוגבל בשנתיים הקרובות, מה שעשוי לשמור על רמת מחירים גבוהה אך במידה ותגבר המגמה של יציאת חברות ממרכז העיר אזי גם נראה ירידת מחירים בתל-אביב העשויה להשפיע על כלל השוק.

בענף הקניונים ישנו חשש כי תחול ירידה בהיקף הפדיונות (הייתה ירידה בינואר אך זו באה לאחר חודש דצמבר חזק מאוד) לאור ההאטה המסתמנת במשק העשויה להשפיע בעתיד על שכר הדירה, בעיקר גם לאור הגדלת הלחץ שמפעילים השוכרים על הקניונים. עם זאת, יש עדיין ביקושים גבוהים לשטחי מסחר.

"על אף עלייה קלה בשיעור ההיוון, בנכסים המובילים לא ראינו ירידת מחירים (אנו מייחסים את ההפסד של מליסרון ברננים/סביונים לחובה הרגולטורית שלה למכור) והורדת הריבית האחרונה תתמוך במחירי הנכסים".