בתו של ש"ד: "אני מצטערת שהסכמתי שתהיה עד מדינה"

ש"ד, עד המדינה במשפט הולילנד, הובא הבוקר למנוחות ■ מקורב לתיק מעריך: הפרקליטות תחזור בה מהאישום נגד אולמרט ותשיג הסדר טיעון עם שולה זקן

"כולם שכחו ממך וברחו ממך, כי לא יכולת לתת יותר, כי אי-אפשר היה לסחוט אותך יותר... אני מצטערת שהסכמתי שתהיה עד במשפט. סליחה שנתנו לך להיות עד מדינה" - כך ספדה הבוקר (א') בתו של ש"ד, עד המדינה במשפט פרשת הולילנד, לאביה שהובא למנוחות בבית-העלמין בהרצליה.

"לימדת אותי אהבת אדם. האמנת לאנשים ורצית לעזור להם, וכמה עזרת. המוטו שלך היה רק לתת ולתת", ספדה הבת לאביה, "אבל בדבר אחד טעית. אנשים הם לא באמת טובים כמו שהאמנת. אנשים הם רעים ואכזרים. אין אהבת אדם. ארצנו הפכה להיות ארץ אוכלת יושביה, אדם לאדם זאב, וכולם היו עסוקים בלהרוס את שמך הטוב. שתו את דמך והרסו את חייך".

הבת פנתה לשופט דוד רוזן הדן במשפט הולילנד ודרשה ממנו להמשיך ולנהל את המשפט עד הרשעה. "אל תיתן להם לסמא את עיניך ולשבש את דעתך", אמרה לשופט.

מצב רפואי קשה

ש"ד, שותפם לשעבר של יזמי פרויקט הנדל"ן הולילנד בירושלים, שהביא לפתיחת החקירה בפרשה ושסביב עדותו נבנה תיק הולילנד כולו, העיד לפני מותו ביותר מ-80 ישיבות במשפט שבו מואשם, בין היתר, ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בלקיחת שוחד.

ש"ד סבל בשנים האחרונות מבעיות בריאותיות רבות, שבעקבותיהן הדיונים בהם השתתף קוצרו באופן משמעותי, ומספר פעמים אף הופסקו באמצע בשל מצבו הבריאותי הרעוע.

בפברואר 2012 הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לשופט דוד רוזן, בקשה לגביית עדות מוקדמת מש"ד, בטענה כי עד המדינה, בן ה-75, נמצא במצב רפואי קשה ומורכב מאוד, מה שעלול למנוע ממנו להעיד בעתיד. הפרקליטות טענה כי "גילו המבוגר ועברו הרפואי מקימים יסוד סביר להניח, ואף חשש של ממש, כי הוא לא יהיה מסוגל להעיד במהלך המשפט, במקרה שעדותו תידחה".

הפרקליטות צירפה לבקשתה חוות-דעת רפואית של מנהל המחלקה הפנימית בבית-החולים הדסה עין-כרם, פרופ' אריה בן-יהודה, שממנה עלה, לטענת המדינה, כי ש"ד יהיה כשיר להעיד בשנה-שנה וחצי הקרובות, אך לא ניתן לדעת אם יהיה כשיר להעיד גם לאחר מכן. משפט הולילנד נפתח לבסוף ב-1 ביולי 2012.

ש"ד מת כשבוע אחרי שסנגוריו של אולמרט החלו לחקור אותו בחקירה נגדית במשפט. יום לפני מותו הוא נחקר בבית המשפט על-ידי פרקליטו של אולמרט, עו"ד רועי בלכר, והדיון היה סוער במיוחד.

כמה שעות לאחר מותו של ש"ד הוציאה הפרקליטות הודעה, לפיה "בכוונת הפרקליטות להמשיך לנהל את המשפט כסדרו, גם במקום שבו לא ניתן יהיה להשלים את שמיעת חקירתו הנגדית של העד".

מחר (ב') אמור להתחדש המשפט והפרקליטות צפויה להודיע כיצד היא מתכוונת להמשיך ולנהל אותו בהיעדרו של עד המדינה. לפי ההערכות, הפרקליטות צפויה לבקש מהשופט הפסקה במשפט של שבוע או יותר, כדי לקיים דיונים מעמיקים על האופן שבו היא מתכוונת לנהל אותו מעתה.

קשיים בהוכחה בענין אולמרט

בתוך כך אמר היום ל"גלובס" גורם משפטי המצוי בתיק הולילנד כי בכול הקשור לאהוד אולמרט, תיק הולילנד הוא תיק גמור. לדבריו, מותו של ש", לא סלל את דרכו של אולמרט בחזרה לראשות הממשלה מסיבה אחת בלבד - נגד אולמרט עדיין תלוי ועומד ערעור הפרקליטות לבית המשפט העליון על זיכויו מפרשות טלנסקי וראשונטורס.

"בכתב האישום נגד אולמרט טוענת הפרקליטות, בין היתר, כי אולמרט לקח מיזמי פרויקט הולילנד שוחד בדמות חצי מיליון שקל שהעביר ש"ד לאחיו, יוסי אולמרט. הואיל ועל הבקשה לכאורה של אולמרט להעביר את הכספים לאחיו, העיד רק ש"ד, והואיל וסנגוריו של אולמרט לא הספיקו לחקור את ש"ד בחקירה נגדית בבית המשפט על גרסה זו, יקשה מאוד על הפרקליטות להוכיח אותה", אמר הגורם המשפטי ל"גלובס".

לדבריו, אמנם יוסי אולמרט עדיין צפוי להעיד במשפטף ואולם התוצאה הטובה ביותר שהפרקליטות תוכל כנראה להגיע אליה באמצעות חקירתו, היא הודאה שלו שהוא קיבל מ-ש"ד את הכסף.

"אפילו יוכח כי יוסי אולמרט קיבל חצי מיליון שקל מעד המדינה, אין הדבר אומר שאהוד אולמרט ידע זאת, או ש-ש"ד, שהיה אדם מפוקפק למדי, לא 'התנדב' להעביר ליוסי אולמרט את הכסף, כדי לסבך את אולמרט, או ממניעים אחרים. יתרה מכך, התיק של הפרקליטות נגד אולמרט גם ככה היה חלש יחסית, ואפילו השופט דוד רוזן אמר בשבוע שעבר לסנגורו של אולמרט, עו"ד רועי בלכר, כי 'הרבה נאשמים היו מוכנים להתחלף אתכם עם כמות ועם עוצמת הראיות'. צירוף כל הדברים הללו מביא לכך שרבים הסיכויים כי מותו של ש"ד יביא גם למות האישומים נגד אולמרט בתיק הולילנד", אמר הגורם.

גובר הסיכוי לעסקה עם זקן

באשר למצבה המשפטי של ראש לשכתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן, העומדת לדין בתיק הולילנד בגין לקיחת שוחד, אומר הגורם המקורב לתיק כי "מצבה של זקן הוא קשה יותר מזה של אולמרט. זאת מכיוון שבשונה מהמקרה של אולמרט, במקרה של זקן מחזיקה הפרקליטות בידיה הוכחות אובייקטיביות, כולל צ'קים והעברות בנקאיות, לכך שש"ד העביר לזקן מאות אלפי שקלים מחשבונו הפרטי (ולא כמו לשאר הנאשמים - מחשבונות החברות - ח' מ'), וכן כי נתן לה מתנות יקרות-ערך.

"טענת ההגנה המרכזית של זקן היא כי בינה לבין ש"ד היו 'יחסים מיוחדים' של אב ובת, שבגינם הוא העביר אליה את הכספים. את התזה הזו סנגוריה, עורכי הדין עופר ברטל ודב גלעד-כהן, כבר לא יוכלו להציג בפני עד המדינה כדי שיאשרה. עם זאת, נשאלת השאלה האם יחסי קירבה כגון אלה להם טוענת זקן, יכולים בכלל להוות טענת הגנה מפני שוחד. סביר להניח שהתשובה לכך היא שלילית".

- אז אתה צופה שזקן תורשע בשוחד למרות מותו של ש"ד?

"התסריט הסביר ביותר בעניינה של זקן הוא שלאחר שהפרקליטות תיאלץ לחזור בה מהאישומים נגד אולמרט, ובמ'קב שכך אכן יקרה, יחודשו המגעים להסדר טיעון עם זקן. בהיעדרו של אולמרט מכתב האישום, יהיה לזקן קל הרבה יותר להודות בחלק מהאישומים נגדה, ובתמורה לזכות להקלה בעונש".

"מצבו של דני דנקנר מסובך יותר"

בין הנאשמים הנוספים שסנגוריהם לא הספיקו לחקור בחקירה נגדית את עד המדינה נמצאים יעקב אפרתי, מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, המואשם כי לקח שוחד מיו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, ובתמורה קידם את הפשרת קרקעות חברת המלח, שהייתה בבעלות משפחת דנקנר; וכן דנקנר עצמו, המואשם במתן שוחד לאפרתי.

לדברי הגורם המשפטי, לכאורה מצבו של אפרתי לא השתנה בהרבה מכיוון שהאישום נגדו מבוסס על דברים ש-ש"ד אמר שמאיר רבין אמר לו, כאשר לעד המדינה עצמו לא היה מושג אם אפרתי קיבל בפועל כסף מרבין. "בכל מקרה הטענות נגד אפרתי הן חלשות ביותר", אומר הגורם המקורב לתיק.

גם סנגוריו של דני דנקנר לא הספיקו לחקור את עד המדינה בחקירה נגדית.

לדברי הגורם המקורב לתיק, "נכון, אבל מצבו של דני דנקנר הוא סבוך הרבה יותר, הואיל וייתכן שחלק מהדברים שאמר במשטרה, וראיות חיצוניות הקיימות בפרקליטות, יביאו להפללתו בכל האישומים או בחלקם".

הגורם המשפטי ציין גם כי לדעתו מצבם המשפטי של הנאשמים בתיק הולילנד שסנגוריהם כבר חקרו את ש"ד בחקירה נגדית, בהם יזמי פרויקט הולילנד, הלל צ'רני ואביגדור קלנר, וראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, כמעט שלא השתנה בעקבות מותו של ש"ד.