פרשת הולילנד: הוגשה בקשה לעדות מוקדמת של עד המדינה

הפרקליטות: בשל מצבו הבריאותי של ש"ד יש חשש כי לא יוכל להעיד אם עדותו תידחה ■ גורמים מקרב הנאשמים: "כבר 20 שנה שש"ד מוליך שולל לגבי בריאותו"

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה הבוקר (ג') לשופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, בקשה לגביית עדותו המוקדמת של עד המדינה בפרשת הולילנד, ש"ד, זאת בטענה כי עד המדינה נמצא במצב רפואי קשה מאוד שעלול למנוע ממנו להעיד בעתיד.

לדברי הפרקליטות בבקשה לעדות מוקדמת של עד המדינה, מצב בריאותו של ש"ד בן ה-75 הוא קשה ומורכב מאוד, "וגילו המבוגר ועברו הרפואי מקימים יסוד סביר להניח ואף חשש של ממש כי הוא לא יהיה מסוגל להעיד במהלך המשפט, אם עדותו תידחה".

לבקשתה צרפה הפרקליטות חוות-דעת רפואית של מנהל המחלקה הפנימית בבית-החולים הדסה עין-כרם, פרופ' אריה בן-יהודה, שממנה עולה, לטענת הפרקליטות, כי ש"ד יהיה כשיר להעיד במשפט הולילנד במהלך השנה עד השנה וחצי הקרובות, אך לא ניתן לדעת האם יהיה כשיר להעיד גם לאחר מכן.

עוד טוענת הפרקליטות כי על-פי חוות-הדעת הרפואיות, בשל מצבו הרפואי הבעייתי, ש"ד לא יוכל למסור עדותו ברציפות לאורך יותר מ3-4 שעות ביום. "נתון זה", טוענת הפרקליטות, "בצירוף תקופת הכשירות הרפואית המוערכת של העד בעתיד, שהינה מוגבלת ביותר כאמור, מגבירים מאוד את החשיבות בגביית עדות מוקדמת".

בבקשתה מציינת הפרקליטות כי ש"ד הוא עד מרכזי בכל אחת מהפרשיות בכתב האישום. "בשים לב לריבוי הנאשמים בתיק וריבוי הסנגורים עקב כך, ולנוכח הצפי המוגבל של תקופת כשירותו הרפואית של העד והצורך להגביל את עדותו בכל יום לשעות בודדות בלבד - ברור כי נדרשת שמיעת עדותו ללא כל דיחוי", נטעם בבקשה.

"עד המדינה מוליך שולל"

גורמים מקרב הנאשמים בפרשה מסרו ל"גלובס" בתגובה כי כבר 20 שנה שעד המדינה מוליך שולל באשר למצבו הבריאותי ומשתמש בכך כדי להטעות ולגזול כסף מאנשים. "כעת הגענו לשיא חדש, כאשר הפרקליטות משתפת איתו פעולה בעניין זה. אם כל תרחישי האימה של עד המדינה על מצבו הבריאותי אכן היו מתממשים, הוא כבר מזמן לא היה אמור להלך בין הבריות", מסרו המקורבים.

ש"ד הוא עד מדינה מרכזי וחיוני בתיק הולילנד, והוא היה גם מי שהביא לתחילת החקירה בפרשת השחיתות לכאורה, לאחר שפנה ביוזמתו למשטרה וחשף את הפרשה. במהלך החקירה במשטרה נגבו מש"ד למעלה מ-70 הודעות שכללו התייחסות פרטנית לכל אחת מפרשיות כתב האישום בתיק הולילנד, הכולל את פרשת השוחד לכאורה לקידום פרויקט הולילנד בירושלים ואת פרשיות תעשיות מלח וחברת הזרע.

הסכם חריג

הפרקליטות חתמה עם ש"ד על הסכם עד מדינה חריג, שלפיו הוא יזכה לתשלום בסך מצטבר של קרוב למיליון שקל וכן הטבות נוספות, ובהן מחיקת חובות מס ותשלום שכר-טרחת עורך דין, באם יוגשו נגדו תביעות אזרחיות בעקבות עדותו המפלילה.

עוד נקבע בהסכם עד המדינה - התחייבות של המדינה שלא להעמיד את ש"ד לדין בגין חלקו בפרשיות השוחד שבפרשת הולילנד והפרשות הנלוות לה, קרקעות המלח והזרע, וכן תשלום שכר-טרחתו של עורך דינו במסגרת הליכים אזרחיים, ככל שאלה יינקטו נגדו על-ידי מי שייפגעו מעדותו.

כתב האישום בפרשת הולילנד הוגש נגד 16 נאשמים, ובהם ראש ההמשלה לשעבר, אהוד אולמרט; ומזכירתו, שולה זקן; ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי; היזמים הלל צ'רני ואביגדור קלנר; יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר; מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, יעקב אפרתי; ואחרים - בעבירות של לקיחת ומתן שוחד, הלבנת הון ועבירות נוספות.

פרקליטו של אורי לופוליאנסקי, עו"ד עמוס ון אמדן, מסר כי "עצוב מאוד שההליך המשפטי בפרשת הולילנד נפתח בניסיון לפגוע פגיעה קשה בזכויות הנאשמים בתיק".