"פטיש 20 ק"ג": סין מנחיתה מהלומה על משקיעי הנדל"ן

הממשל הסיני מנסה להרחיק את משקיעי הנדל"ן מהשוק ושולף גזירות חדשות ■ אנליסט: "הצעדים הללו יקפיאו את השוק וידחו פרויקטים"

ירידות שערים היום (ב') בשוקי ההון מסביב לעולם בעקבות צעדים חדשים עליהם הכריזה סין לריסון מחירי הנדל"ן במדינה. החשש הוא כי הצעדים יפגעו בצמיחה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, ולפיכך יפגעו בצמיחה העולמית. בורסת שנחאי נפלה ב-3.7% והחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט מאבדים כ-0.6%. מניות חברות הבנייה הובילו את הירידות בסין.

בסוף השבוע הודיע הקבינט בסין לערים המאופיינות ב"עלייה מהירה מדי" במחירי הנכסים להעלות את ההון העצמי הנדרש לרכישת דירה שנייה ומעלה, כמו גם להעלות את הריביות על המשכנתאות. המטרה היא להרחיק את משקיעי הנדל"ן שמנסים לגרוף רווחים תוך ספקולציות על מחירי הנכסים, ובכך מסתכנים בעסקאות ממונפות וגורמים לעליות מחירים. הממשל הסיני הטיל גם מס של 20% על רווחי המשקיעים ממכירת נכסי נדל"ן.

"הצעדים החדשים ישפיעו באופן מיידי על סנטימנט הרוכשים וגם על העסקאות", כתב אנליסט ב-UBS בסקירה ללקוחותיו. "הצעדים הלו יקפיאו את השוק וידחו פרויקטים".

מניית China Vanke נפלה בשיעור החד מאז יוני 2008 ומניית China Minsheng צללה גם כן.

"כשיש צעדים כאלה, הם משפיעים הרבה מעבר למניות ענף הבנייה", אמר לסוכנות בלומברג אנליסט ב-Zheshang Securities. "היו דיבורים על צעדים חדשים בשוק הנדל"ן מזה מספר שבועות וזה הוביל לדעיכה בשוק. הצעדים בפועל היו רחבים יותר מההערכות ולכן הנפילה בשווקים".