"הריבית תישאר ללא שינוי עקב העלייה במחירי הדירות"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש בית השקעות: בנק ישראל, שמוטרד מהגירעון הממשלתי, ירצה להמתין לצעדים בהם תנקוט הממשלה החדשה לאישור התקציב לפני שהוא שוקל הורדה נוספת של הריבית

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש בית השקעות, מעריך שבנק ישראל יחליט בשבוע הבא להותיר את הריבית ללא שינוי.

"השיקול שיכריע בעד התרת הריבית ללא שינוי יהיה עלייה מואצת במחירי הדירות. אמנם בעבר גורם זה לא הפריע לבנק ישראל בהורדת הריבית, אך בפרוטוקול ישיבת הריבית האחרונה ציינו חברי הוועדה המוניטארית במפורש, לראשונה למיטב זיכרוננו, שהפחתת הריבית עלולה לפעול להאצת מחירי הדירות", כותב היום זבז'ינסקי בסקירתו השבועית.

כמו כן, בנק ישראל, שמוטרד מהגירעון הממשלתי, ירצה להמתין לצעדים בהם תנקוט הממשלה החדשה לאישור התקציב לפני שהוא שוקל הורדה נוספת של הריבית.

לאחר שהתפרסם מדד המחירים, מרבית הנתונים לצורך החלטת הריבית כבר ידועים לבנק ישראל. לראשונה, ההחלטה תקבע את הריבית לתקופה של חודשיים ולכן קיימת חשיבות מיוחדת להחלטה זו. הנתונים של פעילות המשק, שתפסו את המקום העיקרי בשיקולים להחלטות הריבית האחרונות, המשיכו להצביע על שיפור מסוים, בעיקר בסקרי הציפיות. כמו כן, יבוא מוצרי הצריכה וחומרי הגלם העיד על שיפור בצריכה ובפעילות היצרנית.

מנגד, בצד השיקולים התומכים בהורדת הריבית - השקל המשיך להתחזק ביחס לסל המטבעות, סימני ההתייצבות ביצוא לא חד משמעיים, האינפלציה נותרה מתונה וניכרים סימני חולשה בשוק העבודה.

להערכת זבז'ינסקי, הסיכוי להורדה נוספת של הריבית בהמשך השנה נמוך.