מיזוג כיל-פוטאש: עובדי מפעלי ים המלח בעיצומים ושיבושים

עובדי המפעל בסדום מתכוונים להרחיב את העיצומים למפעלים נוספים: "דורשים תשובות לגבי המגעים" ■ כיל: הסיבה האמיתית לעיצומים - בונוסים

מאות מעובדי מפעלי ים המלח (מי"ה) - מקבוצת כיל שבשליטת החברה לישראל - פתחו היום (ב') בעיצומים בעקבות המגעים למיזוג הקבוצה עם פוטאש הקנדית. ועד העובדים טוען להיעדר שקיפות מצד הנהלת הקבוצה בנוגע להליכי המיזוג שלה עם הענקית מקנדה. זאת, בין השאר על רקע דיווחים מסוף השבוע, שלפיהם פוטאש מתכוונת להגיש לממשלה בתוך כחודש הצעה משופרת לרכישת כיל.

לממשלה יש מניית זהב בכיל, וכל עסקה לרכישת הקבוצה כרוכה באישורה. עובדי כיל חוששים כי עסקה כזאת תסכן את עתידם התעסוקתי, תוביל להעברת קווי פעילות לירדן ותגרום לבלימה תוכניות הפיתוח של החברה בדרום. במפעלים של קבוצת כיל בנגב מועסקים כ-5,000 איש; על רקע הדיווחים על העסקה המתרקמת, העובדים וההסתדרות הכריזו באחרונה על סכסוך עבודה.

"חוסר ודאות"

משעות הבוקר שובשה הפעילות במפעלי ים המלח בסדום ונציגי מועצת העובדים בראשות ארמונד לנקרי ניסו למנוע את הכניסה של עובדי מיקור החוץ. לטענת לנקרי, בחלק מן המקרים בכירים בהנהלת החברה ניסו להכניס עובדים אלה לתוך שטח המפעל באמצעות מכוניותיהם הפרטיות. "לא ייתכן שמצד אחד הממשלה וכיל מכחישות שמתקיימים מגעים למיזוג עם פוטאש, ומצד שני פוטאש מכריזה שהיא תגיש הצעה חדשה למיזוג כזה - מה שאומר שהייתה גם הצעה קודמת", אמר היום לנקרי. "אנחנו רוצים לקבל תשובות כנות וישירות מהמעסיקים שלנו, כדי להבין לאן הדברים הולכים, כי כרגע אנחנו נתונים למצב של חוסר ודאות".

לדברי לנקרי, אם נציגי העובדים לא יקבלו הבהרות מהנהלת הקבוצה בנוגע למגעים עם פוטאש - מהלכי המחאה יוחרפו. "לא מן הנמנע שכבר החל ממחר נרחיב את המחאה ונפתח בעיצומים במפעלים נוספים שבבעלות כיל באזור הדרום. אם מהלכים אלה לא יובילו למצב שבו הנהלת הקבוצה תספר לנו את האמת - נפתח בשביתה", איים לנקרי.

ממפעלי ים המלח נמסר בתגובה: "אנחנו מביעים פליאה על טענת העובדים, שלפיה פעולות המחאה שגורמות נזק לחברה ולעובדים הן חלק מהמאבק נגד המיזוג עם פוטאש. העובדים יודעים היטב שסוגיית המיזוג לא נמצאת על השולחן של כיל, אלא אם בכלל, על שולחן הממשלה".

במי"ה טענו עוד כי הסיבה האמיתית לעיצומי הוועד, היא ויכוח מהשבועות האחרונים בינו לבין ההנהלה על רקע אופן החלוקה של בונוסים במיליוני שקלים שחולקו לעובדים. לטענת ההנהלה, ועד העובדים דרש להפריש חלק מכספי הבונוסים לקופתו, בה בעת שההנהלה מתעקשת להעביר את מלוא הכסף לחשבונות העובדים. לנקרי הכחיש את הדברים וטען כי מדובר בספין.

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע ידון מחר (ג') במהלכי העובדים, בעקבות בקשה שהגישה הנהלת מי"ה. לטענת ההנהלה, מדובר בצעדים בלתי-לגיטימיים שמסבים לחברה נזק רב.