נפילה זמנית מגג העולם? מה צפוי למניית אפל בזמן הקרוב?

האנליסטים המסקרים את מניית אפל שואלים: באיזה מצב נמצא סמנכ"ל הכספים, מהם המוצרים שיושקו על ידה בשנה הקרובה, והאם ההחזר לבעלי המניות ישתלם ■ כל התשובות מובילות להמלצת קנייה כמעט גורפת

רק לפני חצי שנה אפל הייתה על גג העולם. יצרנית האייפון והאייפד השיקה את האייפון 5 ונהנתה מביקוש גבוה. הדבר התבטא גם במניה, שעקפה לזמן קצר את רף 700 הדולרים. מאז המגמה השתנתה: המניה נחתכה ב-36%, ונסחרת כיום ב-444 דולר, אחרי שבימי המסחר האחרונים רשמה התאוששות קלה מהשפל השנתי שאליו הגיעה בתחילת מארס. שווי השוק של אפל עומד כעת על 416.6 מיליארד דולר.

אפל מנוהלת מאז 2011 על-ידי טים קוק, שהחליף את המייסד האגדי, סטיב ג'ובס, אשר נפטר זמן קצר אחר כך. בשנת הכספים 2012 (שהסתיימה בספטמבר 2012), הכנסות החברה צמחו ב-44.6% והסתכמו ב-156.5 מיליארד דולר. במקביל, הרווח הנקי גדל ב-61% ל-41.7 מיליארד דולר.

מאז דיווחה החברה על תוצאות הרבעון הפיסקלי הראשון של 2013, ומסרה תחזיות מאכזבות להמשך. ב-2012, נזכיר, על רקע כמויות המזומנים הגדולות שברשותה, החליטה אפל להתחיל לחלק דיבידנד לבעלי המניות שלה.

האם במחיר הנוכחי אפל מהווה הזדמנות קנייה? רובם המוחלט של האנליסטים שמסקרים את אפל סבורים שהתשובה לכך חיובית, ומספקים המלצה ברוח דומה, ואילו רק 3 אנליסטים ממליצים כיום למכור את המניה. מחיר היעד הממוצע למניית אפל - כ-615 דולר - גבוה בכ-39% ממחירה הנוכחי.

השוק עוד לא רווי

בשבוע שעבר השיקה המתחרה סמסונג את הסמארטפון החדש שלה, גלקסי S4. למרות זאת, האנליסטים בקרדיט סוויס סבורים שהשוק אינו רווי עד כדי כך. אנשי קרדיט סוויס נפגשו באחרונה עם סמנכ"ל הכספים של אפל, ומצאו שהוא "בטוח אך ריאליסטי". הם מציינים, כי באפל מאמינים ששיעור הנטישה הנמוך יחסית יסייע למכירות האייפון לצמוח, וכן כי ביכולתה של החברה להוסיף עוד ספקיות תקשורת שימכרו את המכשיר.

בקרדיט סוויס מעריכים, שלאפל יש כמה אפשרויות להתרחבות גיאוגרפית. המוקד הראשון, איך לא, הוא סין: "מכירות אפל בסין עלו ל-23 מיליארד דולר ולאפל יש שם רק 11 חנויות", הם כותבים, "עם הגדלת הנוכחות בערים הגדולות בהמשך, החברה מודה שהיא רק 'מגרדת את פני השטח' בסין". האנליסטים מציינים גם מדינות כמו טורקיה, ברזיל ורוסיה - שם מגבירה אפל את המיקוד שלה.

סמנכ"ל הכספים של אפל נפגש גם עם האנליסטים של ברקליס, שיצאו מעודדים מהפגישה וכתבו: "למרות המחלוקת בזמן האחרון, בכל מה שקשור לירידת מחיר המניה ולהתגברות התחרות, אנחנו עדיין מאמינים שהחברה אופטימית ביותר בנוגע לצבר המוצרים שלה ולמיצובה בשוק".

למה בסיטי מסויגים?

להערכת ברקליס, אפל תשיק מכשיר סלולר חדש בעלות נמוכה יותר, שיתבסס על אייפון 5, באמצע השנה הנוכחית (בסיטי אגב מעריכים, כי לא צפויה השקה כזו). מה שעוד עשוי להיות מושק, להערכת האנליסטים של ברקליס, הוא פאבלט (סמארטפון שמגיע עם מסך 5 אינץ' ומעלה). הם מעריכים שישנו ביקוש למכשיר מסוג זה, ואפל צפויה לדעתם לענות על צורך זה בעוד כשנה. "האקוסיסטם של אפל חזק, ויש לה מקום לצמוח הן בעזרת המכשירים הקיימים והן באמצעות מכשירים חדשים", הם מעריכים.

בסיטי, ההערכות בנוגע לאפשרויות הצמיחה הן שונות מעט. "הקונצנזוס סביב האייפון בסכנה", הם כותבים, "במהלך בדיקות השטח שערכנו בקרב ספקי החומרה, מצאנו עדות לירידה בביקוש לרכיבים הקשורים לאייפון 5. בעוד הייצור לא מתורגם ישירות למכירות, אנו חושדים שזאת אינדיקציה לביקוש חלש יותר לאייפון 5 ולאייפון 4S".

האנליסטים של סיטי מעריכים, כי בספטמבר אפל תשיק את האייפון 5S, כך שייתכן שניתן להסביר את הירידה ב"ניקוי מלאים", אך הם עדיין סבורים שהסיבה היא חולשה בביקוש. להערכתם, ברבעון הנוכחי (שיסתיים בסוף החודש), אפל תמכור 34 מיליון מכשירי אייפון, בעוד התחזית הממוצעת בשוק היא למכירת 37 מיליון מכשירים.

אך הדאגה לא מסתכמת בכך, ובסיטי מזכירים גם את האייפד. הם מצאו שישנה ירידה מסוימת בביקוש גם לרכיבי האייפד בגודל 10 אינץ'. להערכתם יש "קניבליזציה" והאייפד מיני של אפל נוגס במכירות האייפד 10 אינץ'.

ומה בנוגע לתחרות מול הגלקסי החדש? אריאל קורנאלדי, מנהל מחלקת המחקר ביובנק, סבור שההשקה היא איתות נוסף להתגברות התחרות, ולמהירות שבה יצרניות ציוד הקצה צריכות להגיב לדרישות הצרכנים.

הוא מזכיר, כי "מאז השקת האייפון 5 בספטמבר האחרון, מיקרוסופט יצאה עם מערכת ההפעלה החדשה שלה לטלפונים חכמים, HTC ובלקברי הציגו דגם חדש ומתקדם כל אחת, ובאחרונה גם סוני יצאה בדגם חדש".

לדברי קורניאלדי, "אין ויכוח שעולם הטלפונים החכמים והטאבלטים הפך להיות תחרותי מאוד, וחברת אפל תתקשה להציג את קצבי הצמיחה ואת רמת הרווחיות המדהימה שהציגה בעשור האחרון". אולם הוא מעריך שלאפל יש יתרונות ובהם המותג החזק, שיסייעו לה.

כיצד ינוצלו המזומנים?

מעבר לטכנולוגיה, המכשירים וההשקות, יש גם מי שעשוי להתעניין במניה בזכות ההחזר לבעלי המניות. בברקליס מעריכים, כי "לחץ מצד משקיעים וכמות משמעותית של מזומנים עודפים במאזן, עשויים להוביל את אפל לשקול החזר משמעותי יותר למשקיעים".

ביובנק מציינים, כי "עם קופת מזומנים שמנה של 137 מיליארד דולר, סכום אדיר שמהווה כשליש משווי החברה, הדבר גורם להתמרמרות של משקיעים רבים, ולכן על אפל להחליט במהירות האם וכיצד ינוצל הסכום לטובת המשקיעים".

בקרדיט סוויס מוסיפים, כי "כמו בעלי המניות, גם הנהלת אפל לא מרוצה ממחיר המניה, ובהתבסס על תזרים המזומנים החופשי החזק, החברה מוכנה לשקול כל סוג של החזר למשקיעים".

הם מזכירים שלפני שנה הודיעה החברה שבכוונתה לחלק 45 מיליארד דולר בתוך שלוש שנים, בדיבידנד ובאמצעות רכישה עצמית של מניות. לדבריהם, אפל יכולה לחלק עוד 26 מיליארד דולר, ולהגדיל את תשואת הדיבידנד הנוכחית מ-2.4% ל-4%.

בשורה התחתונה, לקנות או לא? קרדיט סוויס, יובנק וברקליס ממליצים ב"תשואת יתר", במחירי יעד שבין 530-600 דולר; סיטי נייטרלי ומחיר היעד שלו הוא 480 דולר.

אפל
 אפל