שילר ממשיך להזהיר: שוק הדיור הופך להיות מאוד ספקולטיבי

הפרופסור לכלכלה ואחד מיוזמי מדד הנדל"ן קייס-שילר חוזר על טענותיו כי שוק הדיור הוא ספקולטיבי ■ סימנים לכך ניתן לראות בעליית רכישות הבתים במזומן ■ שילר: אם ה'פד' יפסיק התמיכה בשוק הדיור המחירים יירדו

רבים סבורים כי אין ספק ששוק הדיור בארה"ב ממשיך להראות סימני התאוששות. מכירות הבתים החדשים ויד שנייה נמצאים ברמה גבוהה בהרבה מאשר לפני כשנה והמלאים נמצאים ברמה הנמוכה ביותר מזה 13 שנה. מעבר לכך, מחירי הבתים צמחו בכ-7% בשנה האחרונה, לפי מדד הדיור של קייס-שילר.

אולם, לצד החדשות המעודדות הללו קיים חשש בשוק כי מתפתחת בועה חדשה בשוק הדיור. סימנים ראשוניים שמזינים את החששות הללו ניתן לקבל מהשיעורים הגבוהים של רכישת בתים באמצעות מזומן - בעיקר ע"י ספקולנטים. למעשה, כ-27% ויותר מרכישות הבתים הקיימים נרכשו ע"י ספקולנטים באמצעות מזומנים בשנה החולפת, כך לפי נתונים של איגוד המתווכים האמריקאי.

"שוק הדיור הוף להיות יותר שוק של נכסים ספקולטיבים", מצהיר רוברט שילר, פרופסור לכלכלה ומימון באוניברסיטת ייל ואחד מהיזמים של מדד הנדל"ן קייס-שילר/S&P. שילר צופה כי שוק הדיור ימשיך להשתפר בטווח הקצר, אך טוען כי בנוגע לטווח הארוך יותר "רב הנסתר על הגלוי".

שילר טוען בנוסף כי קיימת "התלהבות ספקולטיבית" באזורים מסויימים בארה"ב, כגון פיניקס, לאס וגאס ולוס-אנג'לס - שם שוק הדיור הציג את הביצועים הכי גרועים מאז התפוצצות בועת הדיור הקודמת ב-2007-2008.

עם זאת, שילר סבור כי לא בהכרח תתפתח בועת דיור ברמה הארצית, שכן מפולת כגון זו שהייתה לפני כ-5 שנים היא אירוע נדיר. באותה נשימה הפרופסור לכלכלה הוסיף ששוק הדיור עדיין לא חזר לאיזון והאשים בכך את הממשל שממשיך לתמוך בו באופן מלאכותי באמצעות רכישת אג"ח מגובות משכנתאות וריבית אפסית. "התמיכה הזו לא תתאפשר לאורך זמן משום שמשלמי המסים יתנגדו לכך בשלב מסוים", הוא טוען. "הפסקת התמיכה הממשלתית משמעותה ירידת מחירי הדיור".

שילר אף חזר על דברים שאמר בראיון לפני כחודש לפיהם עדיף להשקיע באפיקים אחרים מאשר בשוק הדיור. "שוק הדיור, באופן מסורתי אינו נחשב להשקעה מוצלחת", הוא טען והסביר כי הבתים דורשים אחזקה שוטפת, המחירים שלהם לרוב נוטים לרדת עם השנים ורבים מהם יוצאים מהאופנה ומאבדים את כוח הביקוש.