מנכ"ל "יתד נאמן": "החרדים חזקים יותר מבנט-לפיד; לא נתגייס לצה"ל"

הצצה ראשונה למגזין "פירמה" ■ זליג אורלנסקי, שעיתונו קובע מדי יום מה מאות אלפי חרדים יחשבו מחר: "אתם רוצים לא לתת לנו כסף? בסדר גמור. רוצים לעשוק אותנו, לא לתת לנו קצבאות ילדים? נתמודד עם זה"

"המתווה לחורבן עולם התורה", זעקה הכותרת ב"יתד נאמן" יום לאחר שמונו שרי הממשלה החדשה. היה זה עוד תחקיר מסדרת תחקירים שהיומון החרדי-ליטאי מפרסם באחרונה סביב יחסי הכוחות הפוליטיים החדשים.

הפעם מדובר בחשיפת מתווה הגיוס החדש, כפי שנחתם בהסכם הקואליציוני של ממשלת נתניהו-לפיד-בנט. מידע גורלי בעבור כל אברך בירושלים, בני-ברק או בית"ר עילית, שוודאי קרא בעיון כל אחד מהסעיפים שהובאו שם כלשונם באריכות. כותרות הביניים דיווחו על "שמד רוחני".

"יתד נאמן", העיתון המוביל בקרב הציבור החרדי בארץ, רק מחמם מנועים. "מערכת הבחירות נתנה ל'יתד נאמן' פוש אדיר", אומר בראיון נדיר מנכ"ל העיתון, זליג אורלנסקי. "הוא הוביל ללא ספק את קו ההסברה הטוב ביותר. לא עבדנו אצל יהדות התורה, אבל הובלנו את הקריאה להצביע, וזה נתן כוח חדש לעיתון. העיתון והמגזר חזקים יותר מכל בנט-לפיד כזה או אחר, שאנחנו רואים כמשהו חולף".

אורלנסקי, 35, מנהל את העיתון שמדבר בקולם של גדולי התורה החרדים, ואחרי כל גיליון שלו מאות אלפי חרדים בישראל יודעים גם מה קולם ומה הלך מחשבתם.

"תופעה מאוד מעניינת קורית עכשיו", הוא אומר. "נוצרת אחדות בין הזרמים בתוך החרדים. בנושא האידיאולוגי, הרב עובדיה יוסף מתואם עם הרב שטיינמן, ושניהם מתואמים עם האדמו"ר מגור והאדמו"ר מויז'ניץ'".

- לקראת מה אתם מתאחדים?

"זהו, שלא יקרה כלום. פשוט ההוראות שאנחנו קיבלנו באופן נחרץ הן שלא יוכלו לגעת בלומדי התורה. אתם רוצים לא לתת לנו כסף? בסדר גמור. אתם רוצים לעשוק אותנו? אתם רוצים לא לתת לנו קצבאות ילדים? בסדר גמור. אתם מדירים אותנו? רוצים לפגוע במשפחות חלשות? בסדר גמור. אנחנו נתמודד עם זה.

"אלה הליכים שלא מחזיקים זמן במדינה כמו ישראל, בעיקר כשראש הממשלה לא רוצה את הממשלה הזאת. אז הגיעו שני צעירים שהצליחו להשפיל אותו עד עפר. אני לא יודע אם הוא יוכל לקום מהמכה שהוא חטף ולהחזיר להם ולהשפיל אותם כשהוא ימצא לנכון. אנחנו נרשום בפנקס מי היה שותף ומי לא היה שותף, ויהיו לזה השלכות".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"שיחולק הערב (א') למנויי "גלובס".