הפסד של 3 מיליארד שקל לבטר פלייס מאז הקמת המיזם

הפסדיו של מיזם הרכב החשמלי של שי אגסי ועידן עופר יותר מהוכפלו ב-2012 ■ החברה לישראל: "כמשקיע מוביל בבטר פלייס אנו מרוצים מהתקדמותה בחודשים האחרונים, ונבחן בחיוב השקעה נוספת"

מיזם הרכב החשמלי של שי אגסי ועידן עופר, חברת בטר פלייס, סיכם היום את שנת הפעילות הסוערת ביותר שלו מאז הוקם ב-2007, עם הפסד ענק של 454 מיליון דולר (כ-1.7 מיליארד שקל), והערת "עסק חי". כך עולה מדוחות החברה לישראל, בעלת השליטה במיזם. הפסדי בטר פלייס אשתקד הם יותר מפי שניים מהפסדיה ב-2011 והם מגדילים את סך הפסדי המיזם מאז הקמתו ל-812 מיליון דולר (כ-3 מיליארד שקל).

עיקר הנזק נרשם ברבעון הרביעי, אותו סיכמה בטר פלייס בהפסד של כ-251 מיליון דולר, זאת אחרי שבתקופה זו הכירה בטר פלייס בירידת ערך של 179 מיליון דולר בגין פעילותה בישראל ושינוי מבני שביצעה. בטר פלייס עברה בתקופה האחרונה זעזוע עמוק, שהחל עם הדחת מייסד החברה, שי אגסי, מתפקיד המנכ"ל, על רקע האכזבה מקצב התקדמות המיזם וחוסר שביעות רצון מקצב החדירה של המכוניות החשמליות.

מחליפו של אגסי, אוון תורנלי, עזב את בטר פלייס פחות משלושה חודשים לאחר שמונה לתפקיד, כאשר את חילופי התפקידים ליוותה פרישה סיטונית של בכירים נוספים, וצמצום ניכר במצבת העובדים. כחלק מההיערכות המחודשת שביצעה בטר פלייס, היא קיצצה שליש ממצבת עובדיה, וכיום יש לה כ-600 עובדים ברחבי העולם, שכ-10% מתוכם קיבלו הודעת פיטורים.

במסגרת הניסיון להצלת החברה, החליטו בבטר פלייס להתכנס לשני שוקי ליבה בלבד, ישראל ודנמרק, שעל כבישיהן נעות כיום מאות בודדות של מכוניות חשמליות מסוג רנו פלואנס, המצוידות בסוללות החברה. בחברה לישראל ציינו היום כי "בטר פלייס פועלת וממשיכה ביישום הצעדים בהם החלה לפני מספר חודשים, מתוך מטרה להביא להתייעלות החברה וצמצום ההוצאות, ולעלות לפסים של רווחיות".

היקף ההכנסות של בטר פלייס לא משמעותי, והסתכם אשתקד ב-7 מיליון דולר בלבד, בעוד ההפסד התפעולי השנתי קפץ כמעט פי שניים, ל-386 מיליון דולר. את הקצב הגבוה של שריפת המזומנים בבטר פלייס אפשר לראות בצניחה של כ-90% בהיקף המזומנים בקופת החברה, שהכילה בסוף השנה כ-34 מיליון דולר, לעומת 293 מיליון דולר בסיכום 2011. הגירעון בהונה העצמי של חברת הרכב החשמלי הגיע ל-765 מיליון דולר.

קורוס הפסידה 300 מ' ד' במצטבר

חלקה של החברה לישראל בהפסד המצטבר של בטר פלייס עומד על 293 מיליון דולר - סכום שמרביתו הופרש. שווי ההשקעה בספרי החברה עומד על כ-16 מיליון דולר בלבד, לעומת 101 מיליון דולר בסוף 2011. הפסדי העתק אינם מרתיעים את החברה של עידן עופר מלהמשיך ולהזרים הון לבטר פלייס, הנזקקת למזומנים עקב צרכיה התזרימיים.

לאחר הזרמה של 66 מיליון דולר בחודש שעבר (מתוך גיוס של כ-100 מיליון דולר) מציינת החברה לישראל בדוחות כי "כמשקיע מוביל בבטר פלייס, החברה מרוצה מהתקדמותה בחודשים האחרונים, ותבחן בחיוב השקעה נוספת". זאת, לאור העובדה כי "בטר פלייס תלויה במימון מתמשך באמצעות הון או חוב עד שתוכל להפיק תזרימי מזומנים חיוביים מפעילות שוטפת". עוד ציינו בחברה לישראל כי "בטר פלייס שינתה את מבנה הפעילות שלה והנהלתה סבורה שצעד זה יפחית משמעותית את היקף המימון הנוסף שיידרש ב-2013 ובשנים הבאות".

מיזם רכב נוסף שבו מעורבת החברה לישראל, במסגרת שותפות שווה עם קונצרן צ'רי הסיני, הוא פיתוחו של מותג ההרכב הסיני קורוס,. במסגרת המיזם מפתחת קורוס כלי רכב מנועיים, היברידיים וחשמליים. את 2012 סיכמה החברה, שעדיין אינה רושמת הכנסות, בהפסד של 108 מיליון דולר - בדומה להפסד ב-2011 - כאשר הרבעון הרביעי היה אחראי על כמחצית ממנו. מאז 2009 הפסדיה של קורוס מצטברים לכ-300 מיליון דולר, כשכאמור, מחצית מתוכם הם חלקה של החברה לישראל.

בחודש האחרון העבירה החברה לישראל לקורוס כ-64 מיליון דולר, אחרי הזרמות של כ-60 מיליון דולר ב-2012 . בחברה לישראל מציינים כי לאחר הצגת מכונית ראשונה שפיתחה קורוס בתערוכת הרכב בז'נבה בתחילת החודש, מקבלת החברה בקשות מרחבי אירופה לקבלת זיכיונות למכירת הדגמים.

בטר פלייס
 בטר פלייס