אוסטרליה: לא קיבלנו תשובות מלאות בנוגע לאסיר X

שר החוץ האוסטרלי אומר כי אינו מרוצה מהתשובות שקיבל מישראל בנוגד לפרשת בן זיגייר ■ "מה נתן לישראל סיבה לעצור אותו? לבודד אותו? איך הוא התאבד?"

שר החוץ האוסטרלי בוב קאר אומר כי הוא ממשיך לדרוש מישראל את ההסבר המלא למעצרו, בידודו והתאבדותו של הישראלי-אוסטרלי בן זיגייר, שהתאבד בתאו בכלא איילון בשנת 2010 לאחר שגויס לכאורה בידי המוסד, עבר עבירות ביטחוניות והועמד לדין.

"אנחנו ממשיכים את הדיאלוג עם ישראל על המקרה. אני לא קיבלתי דין וחשבון מלא מהישראלים על מה שקרה", אמר קאר בראיון לרדיו ABC. "מה נתן לישראל סיבה לעצור אותו? לבודד אותו? איך הוא התאבד?", שאל.

בקשר לחשד כי זיגייר השתמש בדרכונו האוסטרלי כדי לבצע לכאורה משימות שסוכניות ביון ישראליות הטילו עליו, אמר קאר: "זה יכול ליצור סיכון לכל האוסטרליים שמטיילים בחו"ל. יש לאוסטרליה אינטרס ברור להתנגד לשימוש בדרכונים אוסטרליים על-ידי בעלי אזרחות כפולה (כמו זייגיר) שעובדים עבור סוכניות ביון זרות".

בחודש שעבר פורסם כי באוסטרליה לא מסתפקים בחקירה הישראלית בפרשת נסיבות מותו בכלא של זיגייר: שר החוץ האוסטרלי בוב קאר הודיע בחודש פברואר כי משרדו יפתח בחקירת התאבדותו של בן זיגייר, מי שלכאורה הופעל על-ידי המוסד, נכלא בבידוד ושם קץ לחייו.

שר החוץ קאר אמר כי במשרדו כבר החלו בגיבוש דוח על הפרשה, ש"יחקור את כל הקשרים הקונסולריים בין אוסטרליה לישראל, כולל הקשרים בין סוכנויות הביון של שתי המדינות".

"ביקשנו מממשלת ישראל לתרום לדוח", אמר קאר לעיתונאים. "אנחנו רוצים להעניק להם את ההזדמנות להעניק לנו הסבר. תהיה לזה השפעה פרקטית במקרים בעתיד שבהם אזרחים אוסטרלים יקבלו יחס דומה".

שר החוץ האוסטרלי הסביר: "אני צריך לדעת איזה קשר קיים בין הסוכנויות האוסטרליות ובין אלה של ישראל, ואני צריך לראות מה הישראלים רוצים לומר לאוסטרליה. המפתח הוא לקבל את כל המידע".

כשנחשפה הפרשה טען תחילה השר האוסטרלי כי ממשלת אוסטרליה לא עודכנה באשר למעצרו של זיגייר, אך תוך ימים ספורים הוא חזר בו והודה כי קנברה קיבלה מידע מישראל על המעצר בפברואר 2010, כ-10 חודשים לפני מותו של זיגייר.