הצעה באירופה: למסות פקדונות לא מבוטחים מעל 100 אלף א'

בנציבות האירופית שוקלים לאמץ את תנאי החילוץ של קפריסין ■ על פי ההצעה, כל בעלי הפקדונות הלא מובטחים בסכום של 100 אלף אירו ייצטרכו לשלם מס במידה והבנק בו מתנהל החשבון דרש סיוע ■ ההצעה עדיין בשלב הדיונים

חבילת החילוץ שאושרה לקפריסין בתחילת השבוע משכה תשומת לב רבה באירופה ובעולם. לכאורה, אין סיבה לכך, הרי מדובר במדינה קטנה וחבילת החילוץ שהוענקה לה - 10 מיליארד אירו - הינה נמוכה משמעותית מחבילות חילוץ אחרים שהוענקו למדינות גדולות יותר באירופה. הסיבה לתשומת הלב, הינה שבפעם הראשונה נדרשו מחזיקי חשבונות בבנקים הבעייתיים להשתתף במאמצי החילוץ על ידי תשלום מס על הפקדונות שלהם.

כעת מנסה הנציבות האירופית לעגן את המהלך הזה בחוק חדש שנידון בימים האלה בפרלמנט האירופי. על פי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", הנציבות שוקלת לאמץ את תנאי חבילת החילוץ של קפריסין ולהטיל מס על פקדונות מעל ל-100 אלף אירו בחשבונות לא מבוטחים בבנקים שצריכים חילוץ, במטרה לעזור למאמצי החילוץ. בנציבות מרגיעים ואומרים כי בשום אופן המס לא ייפגע בבעלי פקדונות מתחת ל-100 אלף אירו.

"בשום שלב לא ניתן יהיה לשלב בעלי פקדונות מתחת ל-100 אלף אירו במאמצי הסיוע, לא עכשיו ולא בעתיד", אמר דובר של מיכאל ברנייר, הרגולטור הפיננסי בנציבות האירופית. "בהצעה של הנציבות, שנמצאת עדיין בשלב הדיונים, אין החרגה מכך שפקדונות מעל ל-100 אלף אירו לא יקחו חלק במאמצי החילוץ", אמרה הדוברת של הנציבות שנטל היוז, "בהחלט מדובר באפשרות ריאלית".

נציין שכבר אתמול אמר יו"ר היורוגרופ ושר האוצר של הולנד יירוין דיסלבלוים כי מעתה ואילך תנאי החילוץ שהוענקו לקפריסין יהוו תבנית לחילוצים עתידיים מצד ה"טרויקה" שמורכבת מהאיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי.

דבריו של יו"ר פורום שרי האוצר של גוש האירו עוררו תגובה שלילית בבורסות העולם שעד לאותה שעה נסחרו בעליות שערים ונעלו את יום המסחר בירידות. דיסלבלוים נאלץ אתמול בשעות הערב לחזור בו מדבריו ולהסביר שבכל מקרה של חילוץ עתידי, החבילה תותאם לצרכים ולמצב של המדינה המבקשת סיוע.