HSBC מעלה תחזית צמיחה למשק; "הגז יוסיף קרוב ל-1%"

הכלכלן הראשי של HSBC, סטיבן קינג: "האינדיקטורים המובילים במשק הישראלי מצביעים על סיכוי טוב לשיפור בצמיחה"

כלכלני HSBC החליטו להעלות את תחזית הצמיחה למשק הישראלי בשנת 2013 ל-3.3%. זאת, לעומת תחזית לצמיחה של 2.8% בשנת 2013, שצפו עד כה.

הכלכלן הראשי של HSBC, סטיבן קינג, כותב בתחזיתו הגלובלית הרבעונית, כי "לגז הטבעי תהיה השפעה משמעותית על הצמיחה של המשק הישראלי השנה. הפקת הגז הטבעי צפויה להתחיל ברבעון השני של 2013, ולתרום קרוב ל-1% לתמ"ג בשנה כולה. הצמיחה של המשק הישראלי בנטרול השפעת הגז הטבעי תסתכם ב-2.6% בלבד".

באופן כללי, סבור קינג כי "האינדיקטורים המובילים במשק הישראלי מצביעים על סיכוי טוב לשיפור בצמיחה".

קינג מתייחס גם לממשלה החדשה ולאתגרים העומדים בפניה: "האתגר המשמעותי שיעמוד בפני מקבלי ההחלטות בחודשים הקרובים יהיה להשתלט על הגרעון התקציבי, שהגיע ל-4.2% בשנת 2012. העובדה שהמפלגות החרדיות נשארו מחוץ לממשלה תקל על הממשלה לקצץ בהוצאות ובתשלומים השונים בתחום הרווחה, ומגבירה את הסיכוי לייצב את האמינות הפיסקלית של ישראל. קינג מתייחס לפרישתו הקרובה של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ואומר כי "המדיניות הפרו-אקטיבית שהנהיג פישר היא כזו שיהיה קשה להשתוות אליה, יהיה מחליפו מי שיהיה".

בחלק הגלובלי של הסקירה הרבעונית מציין קינג כי "זמנים מייאשים מביאים עמם לא פעם צעדי ייאוש, אך הניסיון של הבנקים המרכזיים בעולם לתת מענה למספר רב מדי של יעדים עלול לאיים על היציבות".

קינג מציין כי "הבנקים המרכזיים נמצאים תחת לחץ גדול, ומובן, של הפוליטיקאים לנקוט צעדים שיובילו להאצת הצמיחה. מנקודת המבט של הפוליטיקאים, זה הגיוני לעודד את הבנקים להסיר את כל הבלמים שמעיקים על הפעילות הכלכלית, גם במחיר של הגדלה מסוימת של הלחצים האינפלציוניים (כפי שרואים למשל בבריטניה). אבל יש כמה בעיות עם הגישה הזו: ראשית, למרות מאמצי הבנקים המרכזיים - עד כה ההשפעה של הצעדים שהם נוקטים על האצת הצמיח מאכזבת. סיכון נוסף הוא עלייה משמעותית במחירי הנפט. אולם הבעיה הגדולה ביותר היא חשש לניתוק הולך וגובר בין התקוות של השווקים הפיננסיים - כפי שהן משתקפות בעליות בשוקי המניות ובהקטנת המרווחים בשוקי האג"ח - לבין המציאות הכלכלית".

קינג מעדכן את התחזיות שלו לכמה מהכלכלות הגלובליות המרכזיות: "המצב בגוש היורו ממשיך להיות עגמומי. אנו צופים צמיחה שלילית של 0.4% בגוש היורו בשנת 2013, הרעה לעומת התחזית הקודמת לצמיחה שלילית של 0.2%. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להציג ביצועי יתר לעומת הכלכלות הגדולות האחרות, אם כי ההתאוששות שלה לא מהירה כפי שהיה בתקופות קודמות בעבר".

"ליפן יש עתה סיכויים טובים יותר לצמוח השנה, בזכות הצעדים האחרונים שננקטו, ואנו מעלים את תחזית הצמיחה השנתית ל-1.2%, לעומת 0.2% ברבעון הקודם. לגבי המדינות המתפתחות - למרות שהתחזית שלנו לגבי סין היא אופטימית יותר מקונצנזוס האנליסטים - חלקים אחרים של הכלכלות המתפתחות, כמו הודו, ממשיכים להיאבק".