השופט ורדי זיילר, לשעבר נשיא המחוזי בירושלים, נפטר בגיל 79

זיילר עמד בראש כמה ועדות חקירה, לרבות ועדת הבדיקה של התנהלות המשטרה והפרקליטות בתיק האחים פריניאן ופרשת רצח השוטר צחי בן-אור

‎‎השופט ורדי זיילר, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, הלך אמש (ג') לעולמו בגיל 79. הלווייתו תתקיים היום (ד') בשעה 15:00 בבית ההספדים בהר המנוחות בגבעת-שאול בירושלים, ולבקשת המשפחה תהיה סגורה לסיקור תקשורתי.

זיילר עמד בראש כמה ועדות חקירה, לרבות ועדת הבדיקה הממשלתית שקמה לבדוק את התנהלות המשטרה והפרקליטות בתיק האחים פריניאן ופרשת רצח השוטר צחי בן-אור; ועדת החקירה הממלכתית שקמה לבדיקת שיטת הבנייה פל-קל בעקבות אסון ורסאי, שבו נהרגו 23 בני אדם כתוצאה מקריסת תקרת פל-קל באולם אירועים בירושלים; ושימש כחבר בוועדת בייסקי - ועדת החקירה הממלכתית לחקר פרשת ויסות מניות הבנקים.

זיילר ערך גם בדיקה מטעמו של שר המשפטים דאז, דניאל פרידמן, בעניין מחדל אי-העברת חלק מהקלטות הסתר שבוצעו בתיק חקירת השר לשעבר חיים רמון לידי הסנגורים, והמליץ על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בנושא; בנוסף הוא עמד בראש הוועדה לחיוב אישי של ראשי ערים במשרד הפנים.

‏זיילר נולד בישראל בשנת 1933. את לימודיו התיכוניים הוא עשה בבית-הספר התיכון שליד האוניברסיטה העברית בירושלים, שאותו סיים בשנת 1951. בהמשך התגייס לצה"ל, ולאחר שחרורו החל בלימודי משפטים בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית.

זיילר התמחה במשרד עורכי דין ובמשרד המשפטים, ולאחר קבלת רישיון עריכת הדין החל לכהן כסגן רשם החברות, כיועץ משפטי בחברת מפעלי ים המלח וכעורך דין עצמאי.

הוא מונה לשיפוט במאי 1971, והחל לכהן כשופט בית משפט השלום בירושלים. כעבור 6 שנים בלבד קודם לבית המשפט המחוזי בעיר, שבו כיהן עד פרישתו בשנת 2003, פרק זמן של 26 שנים, מתכן 14 כנשיא בית המשפט.

‏שרת המשפטים, ציפי לבני, מסרה בהודעה מיוחדת מטעמה כי "השופט ורדי זיילר ז"ל השאיר אחריו חותם שמעטים זוכים לו. שופט אמיץ, בעל עמוד שדרה מוסרי וערכי, חף מפניות ונכון להילחם, לא רק למען החוק היבש אלא למען הצדק במשמעותו הרחבה. דמותו תישאר כמודל לחיקוי עבור שופטים וכשופט שבו נתן הציבור את אמונו. אכן היה שופט בירושלים".

"הפכנו לסיציליה"

בדוח הלוחמני שכתב בפרשת האזנות הסתר שנוהלו בחקירת רמון, כתב זיילר כי הליקויים שנמצאו בחקירת המשטרה ובטיפול בפרקליטות מנעו מרמון אפשרות למצות את הגנתו במשפט, וכי "גילוי חומר החקירה צריך להיעשות, בין שיש בו להועיל לנאשם, ובין שלאו".

בהתייחס לפרקליטות, הוא ציין כי "רשלנותה, כפי שהוסקה על-ידי השופט בדימוס שלום ברנר (שבדק את הפרשה לפני זיילר, לבקשת פרידמן), מבוססת על עובדות, והיא נתמכת ב'הודאות' אנשי הפרקליטות ש'היכו על חטא', הודו בטעותם וברשלנותם ואף הביעו צער וחרטה".

זיילר אף מתח ביקורת על נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב דאז, אורי גורן, שחתם על צווי האזנות הסתר, כולל אישור בדיעבד. "ספק בעיניי אם ניתן לתת הכשר כזה", כתב זיילר.

דוח ועדת הבדיקה שזיילר עמד בראשה, בפרשת האחים פריניאן, הוביל להתפטרותו של מפכ"ל המשטרה דאז, משה קראדי, עם פרסום הדוח בפברואר 2007, ולהדחתם של כמה קצינים בדרגות ניצב-משנה וסגן-ניצב משורות המשטרה. "לפי מה שראיתי, הפכנו לסיציליה", אמר זיילר במסיבת עיתונאים שנויה במחלוקת עם פרסום דוח הוועדה.

בעקבות הדברים הללו והתבטאויות נוספות של זיילר הגישו כמה מהמבוקרים העיקריים בדוח תביעת לשון הרע נגדו, ואולם כעבור 3 שנים, ולאחר שהמדינה התייצבה בנעליו - בשל חסינות עובדי ציבור שהוענקה לו - התביעה נדחתה.