ענף הביטוח: 23 אלף עובדים בשכר ממוצע של 10,000 שקל

בדיקת "גלובס": מסוף 2007 צמח מספר העובדים בענף הביטוח בכ-38% ■ השכר הממוצע של העובדים (לא כולל הבכירים) נע בין 9,850 שקל בחודש ל-14,801 שקל ■ צפו בטבלת השכר המלאה

שנת 2012 החלה בטונים צורמים מבחינת בעלי המניות והמנהלים של חברות הביטוח, אך לאחר מחצית שנה שנייה מצוינת, היא הסתיימה כשנה שמבשרת על זינוק אדיר ברווחי החברות. מבחינת העובדים הייתה זו לכאורה עוד שנה שבמהלכה ובסופה הם שמעו כבעבר על הצורך של הענף להסתגל ל"מציאות של מרווחים שהולכים וקטנים ורווחיות נשחקת".

ואולם, השנה החולפת הייתה שונה מבחינת העובדים ה"רגילים" בענף הביטוח. לפי שעה השוני הזה מאפיין רק את כלל ביטוח, אך ניתן לשער שההשפעה תורגש גם ביתר החברות.

זאת בעקבות שובה של העבודה המאורגנת לענף הביטוח בכלל ביטוח. מאמצי העובדים וההסתדרות להשיג דריסת רגל מאורגנת בענף החלו ב-2012, והבשילו להכרה בוועד בתחילת 2013. לפי שעה רק כלל ביטוח מאוגדת, והענף בכללותו רחוק מאוד מבחינה זו מענפים אחרים, למשל ענף הבנקאות.

כיצד מתאפיין ענף הביטוח כמעסיק ישיר, נכון לסוף 2012? מבדיקת "גלובס" בדוחות הכספיים של חברות הביטוח עולה, כי בסוף השנה שעברה הועסקו ב-13 קבוצות הביטוח המסחריות המבטחות את הציבור הרחב כ-22,587 עובדים. מדובר בגידול של כ-2% במספר המועסקים בענף ביחס לסוף השנה שקדמה, בהמשך לעלייה של כ-9% שנרשמה ב-2011 ביחס ל-2010.

מאז סוף 2007 צמח מספר העובדים בענף הביטוח בכ-38%. בנטרול פעילויות קבוצות הביטוח בחו"ל ובשירותים הפיננסיים, העסיק ענף הביטוח בסוף 2012 כ-19 אלף איש בתחומי הביטוח בשוק המקומי.

עבור אותם אלפי עובדים, הכוללים את היו"רים והמנכ"לים הבכירים ביותר ואת הפקידים הזוטרים ביותר, שילמו חברות הביטוח אשתקד הוצאות שכר ונלוות בהיקף מצרפי של כ-4.9 מיליארד שקל. בנטרול חלקי של פעילויות הפיננסים של קבוצות הביטוח הללו - באמצעות בתי ההשקעות, שבפועל משתייכים למגזר פעילות נפרד ושונה - ושל הפעילויות בחו"ל, עולה שקבוצות הביטוח שילמו לכ-19 אלף עובדי הביטוח כ-4.15 מיליארד שקל.

מנתוני החברות, כפי שפורסמו בימים אחרונים, עולה כי עלות העסקתו של העובד הממוצע בענף הביטוח הסתכמה ב-2012 בכ-18 אלף שקל לחודש. בנטרול הברוקרים ויתר מספקי שירותי ביטוח בחו"ל, ועוד פעילויות שמחוץ לליבת הפעילות בחברות הביטוח המקומיות, הסתכמה עלות השכר החודשית הממוצעת בכ-17.8 אלף שקל לחודש.

ואולם, עלות השכר למעביד אינה השכר ברוטו שרואה העובד בתלוש המשכורת שלו. כדי להתקרב למספר הנכון יש להפחית עלויות מעביד (כגון הפרשות סוציאליות), מה שמביא לסדר גודל של שכר ברוטו ממוצע של כ-10,300 שקל בשקלול עובדי הפיננסים והפעילויות בחו"ל, ובנטרול מנהלים אלה לשכר ברוטו ממוצע של כ-10,100 שקל לעובד בענף הביטוח.

אמנם מדובר בשכר ממוצע גבוה משכר המינימום, ואף מהשכר הממוצע במשק. אולם יש לזכור כי המספרים הללו כוללים את המשכורות של הבכירים ביותר (שבמקרים רבים מסתכמות בשכר של עשרות רבות של אלפי שקלים, ולמעלה מכך), ואת המשכורות של העובדים הרבים ממעמד הפקידות (הנמוכות משמעותית).

מכאן שהתמונה אינה מלאה, והממוצעים עלולים להסתיר פערי שכר אדירים, שיוצרים ממוצע שרחוק מאוד מהשכר החציוני לעומת המצב בחברה אחרת. עם זאת, ברור שבחברות הביטוח השכר לא גבוה כמו במערכת הבנקאית, בוודאי לא מבחינת העובד ה"רגיל".

כדי להבין עד כמה מקבלי השכר הגבוה "מזיזים מעלה" את הממוצע של הענף כולו, נטרלנו מנתוני החברות את אותם מנהלים שהחברות גילו כי הם השתכרו יותר ממיליון שקל ב-2012 (במונחי עלות שכר לחברה). מבדיקתנו עלה כי לפחות 73 איש בענף הביטוח זכו לשכר בעלות של יותר ממיליון שקל, ויחד הם קיבלו שכר בעלות מצרפית של כ-217 מיליון שקל - שהיא עלות שכר חודשית ממוצעת של כ-248 אלף שקל ועלות שכר שנתית של כ-3 מיליון שקל.

בנטרול בתי ההשקעות, הפעילויות בחו"ל ועוד, עולה שמדובר בלפחות 60 איש, שעלות שכרם המצרפית עלתה על 193 מיליון שקל ב-2012.

בנטרול נתונים אלה מסך עלויות השכר בענף הביטוח עולה, שכמה עשרות אנשים הביאו כאמור לירידה של כ-4% בעלות השכר הממוצעת לעובד בכל הענף.

ברור שהממוצע "האמיתי" בענף (בנטרול "הבכירים") נמוך אף יותר. זאת משום שלעומת שכבה של פקידות שלא זוכה לשכר ברוטו דו-ספרתי (באלפי שקלים לחודש), ישנם מנהלים רבים עם שכר בעלות של יותר מחצי מיליון שקל, ואף מיליון שקל לשנה, שנתונים לגביהם לא מפורסמים.

אליהו, ביטוח חקלאי והראל בראש

בדומה לנתוני השכר הממוצע לעובד שפרסמנו בשנים עברו, גם ב-2012 חברת הביטוח אליהו, שבשליטת מייסדה שלמה אליהו, בולטת במעלה הרשימה (הובילה גם ב-2011 והייתה במקום השני בענף בשנתיים שקדמו). החל מ-2013 אליהו כבר לא פועלת כבעבר בביטוח, לאחר שמכרה את תיק ביטוח החיים שלה להראל, ומיזגה את פעילות הביטוח הכללי במגדל שנרכשה על-ידיה.

חלק מהסיבה לפער בינה לבין מתחרותיה ב-2012 נובע מכך שבשנה החולפת, עם השלמת עסקת מגדל, חילקה החברה לכל עובדיה בונוס מיוחד של שלוש משכורות חודשיות, שהצטרף למשכורת 13 הרגילה.

אחרי אליהו ניצבת ביטוח חקלאי, בניהול המנכ"ל אריה הרמן והיו"ר דורון סט, שהייתה השלישית בענף ב-2011, התשיעית ב-2010 והראשונה ב-2009. אחריהן ניצבת הראל, שמובילה את הרשימה מקרב חמש קבוצות הביטוח הגדולות.

תלושי שכר
 תלושי שכר