גולדמן זאקס: הדולר יצנח ל-3.45 שקלים עוד השנה

גולדמן זאקס מקפיץ את מחירי היעד לשקל בעקבות התחלת הזרמת הגז מ"תמר" ■ מעריך שבנק ישראל יתערב שוב בשוק המט"ח אך טוען: הבנק לא יוריד את הריבית בגלל "הבום הנדל"ני" ■ האנליסטים: זה רק הפרומו, חכו ל-2016...

הזרמת הגז מ"תמר" תגרום להמשך ייסוף השקל ובנק ישראל יחזור להתערב בקרוב בשוק המט"ח, אולם הבנק לא יפחית את הריבית השנה מחשש להמשך עלייה במחירי הדירות. כך מעריכים אנליסטים בבנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס, בסקירה מקיפה ששיגרו ללקוחותיהם, אשר הגיעה לידי "גלובס".

תחת הכותרת "ישראל: ארץ חלב, דבש... וגז טבעי", מתארים האנליסטים את השפעת תגליות הגז בישראל על הכלכלה ומעריכים שהגז מ"תמר" יתרום תוספת של 0.8% לצמיחת התמ"ג השנה ו-0.5% בשנה הבאה. הם גם מעלים את תחזיותיהם לשקל ומעריכים כי הדולר ייחלש ל-3.55 שקלים, 3.5 ש' ו-3.45 ש' בטווחים של 3, 6 ו-12 חודשים בהתאמה. זאת, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 3.7 ש', 3.65 ש' ו-3.65 ש' באותם טווחי זמן.

"תפוקת הגז מהמאגר הגדול יותר - 'לוויתן' - תחל ב-2016 כך שההשפעה הגדולה יותר על הכלכלה תהיה רק בטווח הבינוני", כותבים האנליסטים.

הדולר היציג נחלש ב-0.5% מאז תחילת הזרמת הגז מ"תמר" ואף הגיע לשער של 3.605 שקלים במהלך המסחר הרציף בשבוע שעבר - שפל שלא נראה מאז ספטמבר 2011. מתחילת השנה הוא איבד 2.8% מערכו ובסך הכל הוא נפל ב-11% מהשיא האחרון ב-26 ביולי.

בשוק המט"ח מעריכים זה מכבר כי בנק ישראל יחזור להתערב בשוק וירכוש דולרים במידה והדולר ייפול מתחת ל-3.6 שקלים. בנק ישראל לא רכש מט"ח מאז יולי 2011. גם בגולדמן זאקס מעריכים כי בנק ישראל יחזור להתערב בשוק, אולם להערכתם הוא לא יוריד את הריבית במשק עד סוף השנה בגלל מחירי הדירות הגבוהים.

"הגז יאיץ את הצמיחה, יוריד את האינפלציה ויביא לייסוף השקל. בנק ישראל נוטה להגיב לכל 3 הגורמים הללו. לפיכך, תהיה להזרמת הגז השפעה על המדיניות המוניטרית", כותבים האנליסטים. להערכתם, בנק ישראל ימשיך במדיניות מוניטרית מרחיבה, אולם "הבום הנדל"ני ירסן את בנק ישראל וימנע ממנו להוריד ריבית עד סוף השנה, אפילו אם זה יעלה לו בייסוף השקל".