הסיפור המדהים של האיש שקיבל מגוגל 100 מיליון דולר

ניאל מוהאן הצליח להבריא את דאבל קליק, שנרכשה ע"י גוגל, וכשכמעט הסכים להצעה מטוויטר - קיבל מגוגל הצעה שלא היה יכול לסרב לה

לפני שנתיים, טוויטר עברה טלטלה. ב-14 באפריל 2011 פורסמה כתבה ב"פורבס" שתיארה את המצב העגום אליו נקלעה טוויטר, שלא הצליחה להשיק מוצרים חדשים ולייצר הכנסות משמעותיות. החברה לא הצליחה גם לשמור על מנהלים מוכשרים.

כל זה לא היה חדש לחברי הדירקטוריון של טוויטר או למנכ"ל דיק קוסטולו. באותה תקופה, הם כבר עסקו במשך חודשים בהפיכת טוויטר לחברת ענק והצעד הראשון היה להעסיק מנהל מוצר ראשי. דייוויד רוזנבלאט, המנכ"ל לשעבר של דאבל קליק ובעבר מנהל בגוגל שעבר לכהן בדירקטוריון טוויטר, בחר את המועמד האלטימטיבי מבחינתו: ניאל מוהאן.

מוהאן היה מנהל בגוגל כשקיבל את ההצעה מטוויטר. נראה היא שהוא התכוון לקבל את ההצעה, אך ברגע האחרון הוא סירב. מדוע? כי גוגל הציעה לו סכום עתק כדי להשאיר אותו בחברה. רוזנבלאט אמר לחברו שגוגל הציעה למוהאן סכום גבוה יותר ממה שהשתכר שחקן הכדורסל כרמלו אנתוני (באותה שנה, ה"ניקס" העניקו לאנתוני חוזה של 65 מיליון דולר ל-3 שנים). לאחר מכן דווח ב"טק קראנץ'" כי גוגל שילמה למוהאן יותר מ-100 מיליון דולר במניות החברה.

בשנתיים שלאחר קבלת התמורה, מניית גוגל זינקה בכ-35%. באתר "ביזנס אינסיידר" שוחחו עם מכרים של מוהאן ומביאים את סיפור חייו המדהים. מוהאן, בוגר אוניברסיטת סטנפורד, סיים את לימודיו בהנדסת חשמל ב-1996. הוא החל לעבוד ב-Andersen Consulting ובשנת 1997 עבר ל-Net Gravity שם עבר בשכר של 60 אלף דולר בשנה. מוהאן כיהן שם בתפקיד אנליסט בכיר.

ריצ'רד פרנקל, הבוס של מוהאן ב-Net Gravity, אמר שהוא קיבל את מוהאןר לעבודה בשל 2 סיבות. האחת, היו אלה שנות ה-90 ומעטים הבינו באינטרנט; השנייה, פרנקל מצא במוהאן שילוב נדיר של מומחה טכנולוגי ובעל חזון עסקי. לדבריו, "כשמוהאן עבד עם לקוח הוא לא רק עזר לו למצוא פתרון טכנולוגי לעסק שלו אלא לגרום ללקוח להבין איך להשתמש טוב יותר בטכנולוגיה שלנו. זה תורגם ליותר עבודה עבורנו".

בנובמבר 1997, Net Gravity נרכשה ע"י דאבל קליק, שעסקה בפרסום מקוון. עד שנת 2003 מוהאן חלש על תחומי השירותים, המכירות ופיתוח עסקי. ב-2003 הוא חזר לסטנפורד להשלים תואר שני במינהל עסקים. שנתיים לאחר מכן דאבל קליק נקלעה לקשיים ונרכשה ע"י קרן הפרייבט אקוויטי Hellman & Friedman. רוזנבלאט, שהיה מנהל בקרן, מונה למנכ"ל דאבל קליק.

רוזנבלאט נדרש להפוך את דאבל קליק על פניה וידע בדיוק למי להתקשר. הוא החזיר את מוהאן מסטנפורד, תוך שהאחרון דוחה הצעות מגוגל וחברות אחרות. היה לו תנאי אחד: להישאר בקליפורניה, משום שהבטיח לאישתו (שנולדה וגדלה בניו יורק) שאם הוא יחזור ללמוד בסטנפורד הם יישארו בצפון קליפורניה ולא יצטרכו לעקור שוב. רוזנבלאט הסכים, אפילו כשמדובר בניהול מרחוק, ועוד במרחק של 3,000 מייל.

מוהאן ורוזנבלאט עמלו על תוכנית התייעלות ובסופו של דבר גיבשו אותה ב-400-500 שקופיות במצגת פאואר-פוינט. גורמים יודעי דבר מספרים ששרידים מאותה תוכנית הגיעו גם לגוגל. בדצמבר 2005 הדירקטוריון אישר את התוכנית. היא הצליחה. פחות משנה לאחר מכן, גוגל רכשה את דאבל קליק תמורת 3.1 מיליארד דולר, וכך החל הרומן שלה עם מוהאן.