אחת משלו

הכי קל לתקוף את המינוי של יעל אנדרון לתפקיד מנכ"ל האוצר

1. לתקוף היום את המינוי של יעל אנדורן לתפקיד מנכ"לית האוצר זה כנראה הדבר הקל ביותר לעשות. אומרים עליה שהיא "נערת אוצר" קלאסית, "אחת משלהם". בפועל, זוהי אולי דווקא הצלחתו הראשונה של שר האוצר יאיר לפיד, במיוחד אחרי הפיאסקו של ריקי כהן מחדרה: לא רק שאנדורן היא אחת משלהם, בשר מבשרם של הפקידים, היא גם זוכה לאמון ולהערכה רבה מצד רובם. באגף התקציבים יש לה אפילו כמה מעריצים, לא עלינו. בניגוד למינויים של שטייניץ שהביאו לקרעים במשרד, מינויה של אנדורן עשוי לאחד שם את השורות. למנכ"ל האוצר אין סמכות מיוחדת מעל זו של ראשי האגפים, אבל סמכות זה לא רק פועל יוצא של הגדרת תפקיד, זה קודם כול נגזרת של אופי ואמון. אם להשתמש בעולם המושגים של השר החדש, אנדורן היא משה רבנו של הפקידים.

2. מי שמופתע מהעובדה שלפיד מינה לתפקיד את אנדורן ולא את אחד הכלכלנים של מרכז אדוה, נגיד, לא מבין כנראה מה קרה בבחירות האחרונות. כן, אנדורן היא קפיטליסטית מובהקת, חסידה של שוק חופשי, תומכת בכל לבה במעורבות ממשלתית נמוכה, מהעלאת שכר הלימוד לסטודנטים, דרך קיצוץ חד בקצבאות ועד הפרטה של שירותי רווחה. אבל למעט האמירות של לפיד בדבר התנגדותו להפרטת שירותים חברתיים, שר האוצר החדש של מדינת ישראל חושב ומאמין בדומה ליעל אנדורן.

כך גם שר התמ"ת (סליחה, הכלכלה) נפתלי בנט, וכמובן כך גם ראש הממשלה בנימין נתניהו. האחרון הרי ביקש בעצמו למנות את אנדורן לתפקיד מנכ"לית משרד רה"מ עוד בשנת 2009. אנדורן היא לא סתם "אחת משלהם", היא אחת משלו.

3. בסביבתה של אנדורן מקפידים לומר היום, בדומה מאוד למסרים שהעביר לפיד עוד בקמפיין הבחירות שלו, שזה שטחי לדבר במובנים של קפיטליזם מול סוציאליזם. לפיד הרי המציא את המרכז מחדש, וכמוהו גם אנדורן מבקשת לראות בה כחברתית לא פחות מיחימוביץ' ולמעשה יותר. הרי מי אמר שנדיבות יתר בקצבאות ילדים זה מעשה חברתי? הגישה הזאת נכונה, אבל חלקית בלבד. כן, קצבת ילדים של כ-800 שקל מהילד החמישי ומעלה כפי שהונהגה בשנים 2000-2003 היא מעשה בלתי חברתי בעליל. טוב שאנחנו לא שם יותר. אלא שתפיסת עולמה של אנדורן לא מתמצה בגובה הקצבה שמשולמת. אנדורן הובילה למשל את תוכנית ויסקונסין בימיה הראשונים, אז הונהג מודל שתיגמל את מרכזי התוכנית בעיקר על שלילת קצבת הבטחת ההכנסה במקום על השמה במקום עבודה. רק מאוחד יותר שונה מודל התגמול בעקבות לחץ ציבורי, ולא בגלל הקו החברתי שלה ושל החבר'ה באוצר. אם אנדורן ולפיד רוצים שנפסיק להסתכל על העולם בחלוקה לקפיטליסטים וסוציאליסטים (או סוציאל דמוקרטים), הם יצטרכו להראות לנו בשנים הקרובות לא רק איפה הכסף - אלא לאיזה מטרות נעלות וחברתיות הוא הולך בעידן החדש של השניים.