גלעד: "לא אמרתי שצים לא תפרע את חובה למחזיקי האג"ח"

מנכ"ל החברה לישראל התייחס להערכה בקרב מחזיקי האג"ח כי הם צפויים להסדר חוב נוסף ■ החוב של צים למחזיקי האג"ח, למרות היקפו העצום (391 מיליון דולר), מהווה כ-14.5% בלבד מסך מצבת החובות של החברה

האם חברת הספנות צים בדרך הסדר חוב נוסף עם מחזיקי האג"ח? תלוי את מי שואלים. ביום שני נפגשה נציגות מחזיקי האג"ח של חברת הספנות (הכוללת נציגים מחברות הביטוח מגדל והראל ומקרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים) עם ניר גלעד, יו"ר החברה לישראל, המחזיקה בבעלות על צים.

בניגוד לפגישת העדכון השגרתית שנערכה בין הצדדים טרם חג הפסח, זומנה הפגישה שלשום על פי דרישת נציגות האג"ח. זאת, על רקע תוכנית ההבראה אותה אמורה צים להציג עד ה-30 באפריל לבנקים המממנים, עמם הגיעה לאחרונה להסדר. נציין, כי היום צפויה הייתה להיערך במלון סיטי טאואר ברמת גן אסיפת אג"ח של סדרות א, ב' ו-ג' של צים. בתגובה נסחרה היום מניית החברה לישראל בירידה של 6% במחזור של 35 מיליון שקל, השלישי בגודלו בבורסה.

"לא אמרתי בפגישה שצים הולכת להסדר חוב, או שהחברה לא תוכל לפרוע את חובה למחזיקי האג"ח", הבהיר היום גלעד ל"גלובס". לדבריו, "אמרתי לחברי הנציגות כי הסדר החוב, או תוכנית ההבראה שגובשה ב-2008, הם בתוקף עד 2013, וכעת אנחנו נדרשים על ידי הגופים הממנים להכין תוכנית לשנת 2017.

"בהסדר המקורי (שנחתם ב-2009, א.פ.) הסכימו מחזיקי האג"ח לדחות את תשלום הקרן ל-2016, והעמידו אופציה נוספת לדחייה עד ל-2020, כך שלמעשה עד 2016 אין תשלומי קרן", הוסיף גלעד. "אנחנו מזמינים את מחזיקי האג"ח להיות שותפים לדיונים בבניית התוכנית החדשה המתגבשת".

מצבה הפיננסי של צים הורע בחמש השנים האחרונות, על רקע השפל העולמי בענף הספנות, והחברה רשמה הפסד מצטבר של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר בתקופה זו. חובה מסתכם בכ-2.7 מיליארד דולר, מתוכו 1.42 מיליארד דולר בעיקר לבנקים זרים, 875 מיליון דולר למספנות, והיתרה - 391 מיליון דולר, למחזיקי האג"ח.

"שמשפחת עופר תזרים הון לחברה"

כשנשאל בפגישה עם מחזיקי האג"ח, האם החברה לישראל תפרוס רשת ביטחון לצים בדמות הזרמת הון, השיב גלעד כי הסיכוי לכך נמוך מאוד, בשל מגבלות תיקון 16 לחוק החברות החלות על החברה לישראל. לפי תיקון זה, עסקת בעלי עניין כמו זו שמבקשים בעלי האג"ח, דורשת כי רוב מקרב בעלי מניות המיעוט של החברה לישראל, שאינם מחזיקים באג"ח צים, יצביעו בעד ההזרמה. לפי גלעד, אין לבעלי מניות אלה אינטרס לעשות כך.

למרות זאת, קיימת התעקשות בנציגות כי הצעה שכזו תועלה. בנוסף, דורשים המחזיקים כי במידה שהחברה לישראל לא תזרים את ההון הנדרש, תבצע זאת במקומה בעלת השליטה - משפחת עופר, באמצעות חברות פרטיות שלה.

החוב של צים למחזיקי האג"ח, למרות היקפו העצום (391 מיליון דולר), מהווה כ-14.5% בלבד מסך מצבת החובות של החברה. מדובר על אג"ח שהנפיקה צים למוסדיים בין השנים 2005-2006. החוב אינו נושא שעבודים, כך שלמעשה הכלי היחיד העומד כיום לרשות מחזיקי האג"ח הוא להביא לפירעונו המיידי. זאת, הגם שבמצבה הרעוע של צים, אשר לה גרעון של 43 מיליון דולר בהון העצמי, קשה לראות כיצד משרת מהלך שכזה את טובתם.

למרות שגלעד התעקש לאורך הפגישה שלא להזכיר את המונח "הסדר חוב", מקורבים לנציגות מציינים כי מדובר בסמנטיקה בלבד. "יש מי שחושב שרק תספורת היא הסדר, אבל שינוי מועדי פירעון אג"ח הוא הסדר חוב לכל דבר", אמרו. "אם אני מחזיק אג"ח שכבר דחו לי את החזר החוב עליה כל כך רחוק, אין לי שום רצון או סיבה לערוך שינוי אלא להישאר בהסכם הקיים".

צים סיכמה את 2012 בהפסד ענק של 433 מיליון דולר, שהושפע בחלקו מביטול הזמנה של חמש מתוך תשע אוניות שהיו אמורות להימסר לה בשנת 2015. בדוחות שפרסמה החברה לישראל, צוין כי לאור המשבר המתמשך בענף הספנות, והשפעותיו השליליות על צים, תתקשה האחרונה לעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות החל מ-2013.

בהתאם, נקטה החברה מספר צעדים, האחרון שבהם כלל ביטול הזמנת אוניות. בנוסף ציינה החברה כי היא פועלת לדחיית חלק מדמי החכירה, וכי הגיעה להסכמה על דחיית החזר הלוואה של 49 מיליון דולר שהתקבלה ממספנה, מ-2013 ל-2014-2015. כאמור, כחלק מתוכנית ההבראה שאימצה ציינה החברה כי התחייבה בפני הבנקים המלווים להציג עד ה-30 בחודש תוכנית עסקית לחמש שנים.

הפסדי צים
 הפסדי צים

הפסדי צים
 הפסדי צים