כמה מס תשלמו על מימוש אופציות שהוקצו לכם?

תוספת מימוש? כמה תשלמו במקרה של אופציות למניות סחירות ואיך זה קשור לתוספת המימוש בגין חלוקת דיבידנד?

באחרונה פרסמה נציבות מס הכנסה עדכון בנוגע לאופן התאמת תוספת מימוש, הנלקחת בחשבון לצורך בחינת חבות המס בגין מימוש אופציות למניות סחירות שהוקצו לעובדים. הטיפול המיסויי בהתאמה זו רלוונטי רק להקצאת אופציות למניות סחירות ו/או למניות, שנרשמו למסחר בתוך 90 יום ממועד ההקצאה, וזאת כמובן שעה שמדובר באופציות שהוקצו לעובד במסגרת המסלול ההוני.

נפנה תחילה לאופן חישוב הרווח החייב ושיעור המס החל במועד מימוש אופציות שהוקצו במסלול ההוני. ככלל, חבות המס, החלה על הרווח הנובע לעובד ממימוש אופציה, עומדת על 25%. רווח זה יחושב בהתאם לשווי המניות במועד המימוש, בניכוי העלות המתואמת למועד זה.

כחריג נקבע, כי אם מדובר באופציות למניות סחירות, הרי חלק רווח ההון השווה להטבה הריאלית, שקיבל העובד בההקצאה, יחויב בשיעור המס השולי החל עליו במועד המימוש.

כאשר מדובר באופציות למניות סחירות (או שעומדות להירשם למסחר תוך תקופה של 90 יום כאמור) בחר המחוקק לראות בהטבה שקיבל העובד במועד ההקצאה כהכנסת עבודה נדחית, שאין כל הצדקה להעניק לה הקלה בצורה של שיעורי המס המופחתים החלים על הכנסה הונית; זאת להבדיל מחלק הרווח הנצמח לעובד כתוצאה מעליית ערך המניה ממועד הרישום למסחר ואילך - חלק שיתחייב בשיעור מס של 25% החל במסגרת המסלול ההוני.

פקודת מס הכנסה קובעת, כי ההטבה הריאלית, שקיבל העובד במועד ההקצאה, תחושב בהתאם ליחס בין תוספת המימוש לבין מחיר המניה הממוצע בבורסה ב-30 הימים שקדמו להקצאה (או ב-30 הימים שלאחר הרישום למסחר בבורסה, לפי העניין). חישוב ההטבה הריאלית ייעשה כך: ממחיר המניה הממוצע תופחת תוספת המימוש, כשהיא מתואמת אחורנית למועד הרישום. התוצאה המתקבלת, המשקפת את "ההטבה מעין הכספית" למועד ההקצאה, תתואם למדד מיום הרישום ועד למועד המימוש.

צדק למי שאינו זכאי לדיבידנד

לאור הסבר זה עלתה סוגיית התאמת תוספת מימוש בגין חלוקת דיבידנד בתקופה שממועד ההקצאה ועד למועד המימוש. סוגיה זאת רלוונטית לתוכניות הכוללות מנגנון התאמה, הקובע כי דיבידנד, אשר יחולק בתקופה שממועד ההקצאה ועד למועד המימוש, יפחית את תוספת המימוש שיידרש העובד לשלם בהמרת האופציה למניה. למותר להסביר, כי מנגנון זה נועד לעשות צדק כלכלי עם מחזיק האופציה, ולפצות אותו בעקיפין בשל כך שכמחזיק אופציה הוא אינו זכאי לקבל דיבידנד.

ככלל, אם לא התקבל אישור ספציפי מרשות המסים, הפחתת תוספת המימוש בגין חלוקת הדיבידנד אינה משפיעה רטרואקטיבית על המחיר הממוצע במועד הרישום; לכן המשמעות תהא, כי הפחתת תוספת המימוש, שממנה נהנה העובד, תיחשב להטבה שקיבל העובד במועד הרישום, ותחויב במס השולי המלא החל עליו.

בהתאם לאישור ספציפי של רשות המסים, ובכפוף לתנאים הקבועים בו, גם המחיר הממוצע של המניה למועד הרישום יופחת באופן רטרואקטיבי, בהתאם להפחתה התיאורטית שהייתה חלה במחיר הממוצע אילו הדיבידנדים היו מחולקים קודם הקצאת האופציה.

עד לעדכון מדיניות רשות המסים, הפחתה זו הייתה מחושבת בהתאם לסכום הדיבידנד נטו. בעקבות שינוי מדיניות הבורסה לחישוב שער הפתיחה התיאורטי של המניה בעקבות חלוקת דיבידנד, מתחילת השנה, על פי המדיניות המעודכנת, יופחת מהמחיר הממוצע מלוא סכום הדיבידנד ברוטו. הפחתת תוספת המימוש שאותה לא יידרש העובד לשלם כתוצאה מחלוקת דיבידנד, לא תגדיל את חלק הרווח שיחויב בידי העובד במס שולי מלא; וזאת כל עוד הפחתת תוספת המימוש אינה עולה על מנגנון ההפחתה, שנקבע על ידי הבורסה, אשר על פיו מחיר המניה אקס דיבידנד הוא המחיר בהפחתת הדיבידנד ברוטו.

*** הכותבים הם שותפים באשכול המסים של פירמת ראיית החשבון והייעוץ העסקי BDO זיו האפט