דרמה בוול סטריט: ברננקי ייעדר מהכנס בג'קסון הול השנה

על רקע התגברות הספקולציות סביב האפשרות כי ה'פד' יכריז על שינויים במדיניות המוניטארית שלו, מסר דובר ה'פד' כי נגיד הבנק ייעדר מהכנס היוקרתי עקב "אילוצי לו"ז"

דרמה בוול סטריט: יו"ר הפדרל ריזרב, בן שלום ברננקי, הודיע אתמול (א') כי לא ישתתף בכנס השנתי בג'קסון הול השנה (2013), בשל "אילוצי לו"ז".

הודעתו של ברננקי, שיחמיץ את הכנס לראשונה מאז נכנס לתפקידו כנגיד הבנק המרכזי בשנת 2006, מעלה שלל ספקולציות בשווקים - וזאת, לאחר שיו"ר הבנק המרכזי האירופי (ECB) מריו דרגי, החמיץ את הכנס בשנה שעברה עקב "נסיבות אישיות".

לא הרבה אחרי, נזכיר, הכריז דרגי כי הבנק האירופי "יעשה הכל" בכדי לרסן את משבר החוב בשווקים, והבהיר כי הבנק האירופי ירכוש אג"ח ממשלתיות באירופה "ככל שיידרש" כדי להוריד את עלויות החוב של ממשלות היבשת.

בתוך כך, היעדרותו של ברננקי מהכנס מגבירה את הספקולציות כי הבנק המרכזי בארה"ב יכריז בקרוב על שינויים מהותיים במדיניות המוניטארית שלו. ה'פד', נזכיר, נוקט במדיניות הרחבה כמותית מאז משבר הסאב-פריים של 2008, הכוללת רכישות אג"ח של כ-85 מיליארד דולר מדי חודש וריבית אפסית (0-0.25%) במטרה להאיץ את זרימת האשראי בשווקים.

מאז 2008, יצא ברננקי ב-3 תוכניות הרחבה כמותית (בנוסף למבצע "אופריישן טוויסט", לשינוי תמהיל האג"ח אשר ברשות ה'פד'), במסגרתן רכש אג"ח ביותר מ-2.3 טריליון דולר בסך-הכל. כלכלנים ואנליסטים רבים קוראים באחרונה, לצד חלק מראשי שלוחות ה'פד', לריסון המדיניות המוניטארית המרחיבה - תוך טענה כי זו כבר לא משפיעה לחיוב על כלכלה ומגבירה את הסיכון ל"התפרצות אינפלציונית".

הכנס בג'קסון הול צפוי להתקיים השנה, כמדי שנה, במהלך חודש אוגוסט, ואותו יפקדו נגידי הבנקים המרכזיים מרחבי העולם, כאשר לראשונה מזה 25 לא יגיע יו"ר ה'פד' לאירוע. דוברות הפדרל ריזרב הגיבה לפניית "רויטרס" באשר לסוגיה, והבהירה כי ברננקי לא ישתתף בכנס לאור "אילוצי לו"ז", כאמור.

בכנס בשנה שעברה, כמובן, רמז לראשונה ברננקי כי הפדרל ריזרב מוכן לבצע "התאמות" במדיניות המוניטארית שלו - ברומזו על תוכנית ההרחבה הכמותית השלישית (QE3) אותה השיק ה'פד' לא הרבה אחרי.