שר התחבורה כץ מעכב את השינוי המבני ברכבת

החברות הבנות לנדל"ן ולמטענים לא החלו לפעול, לאחר שישראל כץ דחה הצעה למנות בשלב ראשון את מנהלי הרכבת כחברים בדירקטוריונים שלהן ■ משרד התחבורה: "השר הוא זה שיזם את השינוי המבני, ותמוה להאשימו"

השינוי המבני ברכבת תקוע זה יותר משנה כיוון ששר התחבורה ישראל כץ לא חתם על כתבי המינוי לדירקטורים בחברה הבת. כתוצאה מכך לא הוקמו עד היום החברות הבנות של הרכבת - למטענים ולנדל"ן - שהיו אמורות לחולל מהפכה בהתנהלות העסקית של החברה.

במשרד התחבורה טוענים כי השר נאלץ לעכב את חתימתו על כתבי המינוי בשל מערכת הבחירות והנחיות היועץ המשפטי לממשלה שאסרו למנות דירקטורים עד לכינונה של ממשלה חדשה.

הסכם הרפורמה ברכבת אושר על ידי שרי האוצר והתחבורה באפריל 2012. במרכזו עמד שינוי מבני בחברה שכלל הקמת חברה בת למטענים וחברה בת לפיתוח הנדל"ן המסחרי של החברה. לחברה הבת למטענים נקבע יעד שאפתני של הגדלת היקף המטענים שמובילה הרכבת מ-7 מיליון טון ל-20 מיליון טון - עד סוף העשור. לשם כך אמורה המדינה למכור את השליטה בחברה למשקיע פרטי שיזרים לה הון וידע.

חברת הנדל"ן אחראית לפיתוח הנדל"ן של החברה. מדובר בשטחים נרחבים, חלקם באזורי ביקוש, שפוטנציאל ההשבחה שלהם נאמד במיליארדי שקלים. ואולם בשנה שחלפה מאז חתימת הרפורמה הושגה התקדמות אפסית ביישום תהליך השינוי המבני בחברה.

מתברר כי שתי החברות הבנות עדיין לא החלו לפעול משום שהדירקטוריונים שלהם אינם מאוישים. דובר משרד התחבורה אמר ל"גלובס" כי "בשל הבחירות הוועדה לבדיקת כשרות מינויים לא הסכימה לאשר את הדירקטורים וכל הליך שהחל מחייב אישור מחדש". מעבר לכך הביעו גורמים במשרד התחבורה תמיהה על כך שמאשימים את שר התחבורה בעיכוב השינוי המבני שאותו הוא עצמו יזם.

מבדיקת "גלובס" עולה כי על פי הסכם הרפורמה ניתן למנות לדירקטוריונים בשלב ראשון את חברי הנהלת רכבת ישראל - את המנכ"ל כיו"ר ואת הסמנכ"לים כדירקטורים - ולאפשר להן לצאת לדרך. ואולם במשרד התחבורה אישרו כי השר הנחה "למנות את כל הדירקטורים בהליך אחד".

גורמים במשרד התחבורה: "השר הוא זה שיזם ודחף את השינוי המבני ברכבת, ולכן תמוה להאשימו בעיכוב השינוי המבני".