מרק סרונו מחפשת בישראל טכנולוגיות בתחום הפוריות

החברה שוקלת לרכוש חברות מקומיות שפעילות בתחום, במקביל להשקעה של 6 מיליון אירו בטכנולוגיות אוניברסיטאיות

רוברט אדוורדס, מי שנחשב לאבי הפריות המבחנה, מת בתחילת החודש. אדוורדס כבר אינו בין החיים, אבל החזון שלו חי ובועט.

תינוק המבחנה ה-5 מיליון נולד בשנת 2012 והתהליך ממשיך לצבור תאוצה. ישראל נחשבת למובילת התחום, יחסית לגודל האוכלוסייה. בארץ הקודש נולדים 1,657 תינוקות מבחנה על כל מיליון בני אדם, לעומת 126 בלבד בארה"ב.

העובדה שישראל היא מעצמת הפריה לא נעלמה מעיניהן של חברות בינלאומיות. אחת מהן, מרק סרונו הגרמנית, מחפשת בימים אלה טכנולוגיות ישראליות רלוונטיות. החברה צפויה להשקיע 6 מיליון אירו בפרויקטים אוניברסיטאיים בתחום, ובמקביל היא מוכנה לשלם סכומי משמעותיים עבור רכישת חברות מסחריות.

מרק סרונו היא חטיבת הביוטק של קבוצת מרק העולמית, אשר נסחרת באירופה ובארה"ב לפי שווי של 33 מיליארד דולר. היא משווקת תרופות מוכרות נוספות עם שורשים ישראליים כמו ארביטוקס לסרטן ורביף לטרשת נפוצה.

מרק סרונו נחשבת למובילה העולמית בתחום פוריות האישה, בין השאר הודות למוצר גונאלF, ששורשיו ישראליים. מי שאחראי על התחום בחברה, דייגו אסקורה, מודה שהוא נלהב. "הטכנולוגיה הכי דרושה היום בתחום הפוריות היא ההתאמה האישית של תרופות ומינונים", מספר אסקורה, "היום רוב הטיפולים מבוצעים בשיטות של ניסוי וטעיה".

הוא מציין כי טיפולי הפריה מורכבים לרוב משלושה שלבים - שלב הבשלת הביציות בגוף האישה, שלב שליפת הביציות וההפריה, ושלב ההחזרה לרחם של העוברים המופרים. "אנחנו מאמינים כי באמצעות בדיקות ניתן לגלות מהר יותר ותוך פחות אי נוחות לאישה, קודם כל אילו הן התרופות שיניבו אצלה את הביציות הטובות ביותר, ושנית - מהו העובר הכי מתאים להשתלה".

כיום, טכנאי במעבדה מביט בעוברים ומנסים לבחור עובר "יפה" או שניים שאותם מנסים להחזיר לרחם. את האחרים מנסים להקפיא, לא תמיד בהצלחה. אם ניתן היה לשער לאיזה עובר יש סיכוי גבוה יותר להיקלט, כל התהליך היה מתנהל בצורה יעילה יותר.

30% הצלחה

"היום, גם כשמצליחים בייצור עוברים, התהליך כולו מסתיים בתינוק חי רק ב-30% מהמקרים", מציין אסקורה. "זה הנתון בארה"ב. באירופה השיעור הוא 14% וביפן רק 6%, כך שניתן להבין שיש השפעה רבה מאוד לטכנולוגיה שבה משתמשים, לידע ולהכשרה.

בישראל המצב דומה לאירופה אבל זה תלוי בקליניקה. יש קליניקות עם סיכויי הצלחה גדולים יותר, אבל גם 30% זה לא מספיק". לדבריו "כמו סוס המרוץ שאני מחזיק שלא נראה מי יודע מה אבל תמיד מנצח, כך גם העובר שנראה יפה לעין הוא לאו דווקא זה שיש לו סיכויים טובים ביותר להיקלט".

במרק סרונו מנסים לשפר את מצבם של הגברים ומחפשים שיטות חדשות שיסייעו לברור את הזרעים הטובים ביותר, אלה שיהפכו לעוברים הטובים ביותר.

לקבוצת מרק הגרמנית יש כבר כיום פעילות בישראל, שאינה קשורה לפוריות. החברה השקיעה בחברת המו"פ אינטרלאב שמנהלת רג'ין שבח ובחממה שמנהל סימונו בוטי, שבה השקיעה החברה 10 מיליון אירו.