לפיד לא מחכה: הסיגריות התייקרו בכ-3 שקלים לחפיסה

(עדכון) - חפיסת סיגריות התייקרה הלילה ב-2.5-3 שקלים ■ עליית המס על הסיגריות צפויה להכניס למדינה 800 מיליון שקל בשנה

מס הקנייה על סיגריות, טבק וסיגרים עלה בחצות הלילה, עלייה שתבוא לידי ביטוי בתוספת של 2.5-3 שקלים לחפיסת סיגריות.

העלייה במס טעונה אישור רטרואקטיבי של ועדת הכספים של הכנסת בתוך 60 יום. התוספת הצפויה להכנסות המדינה כתוצאה מהמיסוי עומדת על 800 מיליון שקל בשנה.

היום (ד') עצרו חברות הסיגריות הגדולות את המכירות לקמעונאים כיוון שטרם החליטו על מחירון חדש, וזאת בשל החלטת שר האוצר להטיל מס בגובה של 10% על מלאי הסיגריות הקיים בידי המשווקים והקמעונאים.

בחברות הסיגריות מעריכים כי הכבדת המס תביא לירידה במכירות הסיגריות, אך מוקדם מדי לאמוד באיזה היקף.

העלייה הנוכחית במס על הסיגריות היא העלייה השלישית בתוך פחות משנה וחצי. נזכיר כי המס על הסיגריות עודכן תחילה בינואר 2012 ועלה פעם נוספת ביולי אשתקד, עלייה שהביאה לתוספת של כ-3 שקל במחיר חפיסה.

המיסוי על הסיגריות מורכב מחלק קבוע ומחלק יחסי (שיעור מהמחיר). בזמן שעליות המס הקודמות הביאו לעלייה חדה יותר במחיר הסיגריות היקרות, כעת מדובר במגמה הפוכה. המס הקבוע עלה בשיעור חד יותר מהמס היחסי, כך שההשפעה על מותגי הסיגריות הזולים מהותית יותר.

כיום מהווים המסים כ-85% ממחירה של חפיסת סיגריות, שיעור שצפוי להישמר בשל עליית המחיר הצפויה.

אין מחלוקת באשר לנזקי העישון הכבדים, הכוללים תחלואה מוגברת במחלות לב וכלי דם, סרטן ועוד. השאלה היא האם הפחתת המס משפיעה על היקף העישון.

נתוני סטורנקסט, חברת מחקר המסכמת את מכירות האמת ברשתות השיווק, מספקים הוכחה להשפעה זו. אשתקד, ואחרי שנים של יציבות, נרשמה ירידה של 2.7% בצריכת הסיגריות בישראל, ירידה המיוחסת בעיקר להכבדת המיסוי. היקף ההוצאה הכספית על הסיגריות אף עלה בכ-9% ל-7.1 מיליארד שקל, בשל העלייה במסים.

בזמן שהאוצר צריך למצוא פתרונות מהיכן לקצץ ולהגדיל את הכנסות המדינה, העלאת המס על הסיגריות היא יותר ממוצדקת. אם מחירה של חפיסת סיגריות ימשיך לנסוק בעשרות אחוזים, הדבר יביא בהכרח לצמצום העישון וממילא גם לצמצום ההוצאה על בריאות בשל התחלואה שגורמות הסיגריות. הנזק שגורמים המעשנים לעצמם וסביבתם אינו רק בריאותי, הוא גם כלכלי.

סיגריות
 סיגריות