תקציב המדיה של החברה המרכזית למשקאות עובר ליוניון

‎‏התקציב, בהיקף 85 מיליון שקל, כולל את כל מותגי המשקאות של החברה, הבירות, המים המינרליים ומוצרי טרה ■ טופל במשך 13 שנה בקראט מדיה וואן

‎‎חברת המדיה יוניון יכולה לרשום לעצמה הישג משמעותי: ל"גלובס" נודע כי החל מתחילת מאי תטפל יוניון בתקציב המדיה של החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה) על כל מותגיה.

מדובר בתקציב שהיקפו עמד ב-2012 על כ-85 מיליון שקל במחירים ריאליים וכולל את מותגי המשקאות (קוקה-קולה, ספרייט, פנטה וכדומה), הבירות, המים המינרליים ומוצרי טרה.

‏לאורך השנים, החברה המרכזית למשקאות דורגה במקומות הראשונים בדירוג המפרסמים הגדולים בישראל. ב-2012 מוקמה החברה במקום הרביעי בדרוג עם היקף פרסום של כ-85 מיליון דולר. ב-2011 עמד היקף הפרסום של החברה על כ-100 מיליון שקל במחירים ריאליים.‏

תקציב המדיה של החברה המרכזית היה מזה שנים יעד מבוצר ונכסף של חברות המדיה בישראל, ולא אחת נעשו מאמצים גדולים בידי גופים שונים להשיג אותו. התקציב טופל במשך שנים ארוכות בחברת המדיה העצמאית קראט מדיה וואן.

‏‏קראט הייתה בעבר סוכנות מדיה עצמאית, ובשנים האחרונות היא נחלשה. למעשה, עזיבת החברה המרכזית היא מכה ניצחת בעבורה.

‏החברה המרכזית מנהלת את תקציב המדיה שלה בנפרד מתקציבי הקריאייטיב עוד מתקופת טרום התגבשות גושי המדיה הגדולים והחזרת התקציבים לקבוצות הפרסום.

החברה, הידועה בבריתות הארוכות והאישיות שלה עם ספקים (כך למשל, היא עובדת עם משרד הפרסום דחף עשרות שנים), חברה לקראט בזכות הקשר עם עטר מנור, מייסדת קראט מדיה וואן. בקשר בין הצדדים נמשך תקופה ארוכה, עוד מהזמן שבו מנור שימשה כמנהלת המדיה בקוקה-קולה ישראל.

‏‏בשנת 1996 עברה מנור לעבוד כעצמאית במשותף עם איש המדיה אביהו שני. כשהתפרקה השותפות בין השניים, ומנור הקימה בשנת 2000 את מדיה וואן (שלימים נרכשה על-ידי קראט העולמית), גיבתה החברה המרכזית את המהלך והשאירה את תקציביה בידי מנור, תוך שהיא מגבה פומבית את החלטתה לצאת לדרך חדשה. השותפות עם קראט התבררה כמוצקה גם כשמנור הודחה מקראט, ומונתה בה הנהלה חדשה.

רוחות חדשות בחברה המרכזית

‏‎‎עם השנים נעשו לא אחת ניסיונות של הקבוצות הגדולות (ביניהם של מקאן-אריקסון המטפלת בתקציב בעולם) להעביר אליהן את התקציב, אך ללא הצלחה. מנור נחשבה כמקושרת מאוד להנהלת החברה המרכזית למשקאות, ולכן הייתה חסינה כמעט לגמרי.

משרד הפרסום היחיד שהצליח לערער מעט את הדברים הוא אדלר-חומסקי בתקופה שפעל במשותף עם גלר-נסיס, ואשר באמצעות חברת המדיה מדיה קום הצליח להביא לראשונה למכרז - שבו קראט זכתה בתקציב מחדש.

בשנה האחרונה החלו לנשב רוחות חדשות בחברה המרכזית. שינויים נעשו במערך הקריאייטיב בחברה, כשמשרדים ותיקים כמו ‏‏JWT‏ ישראל, שלמור- אבנון-עמיחי (כיום ‏y&r‏ ישראל) וגלר-נסיס (פוביליסיס ישראל) נדחקו החוצה, וכיום מתחלק התקציב בין באומן-בר-ריבנאי, שמטפל בפריגת, בקרלסברג ובספרייט; גליקמן-נטלר-סמסונוב, שמטפל בפיוז טי ובפאנטה; יהושע ‏‏TBWA‏, שמטפל בתקציבי טרה ונביעות; ודחף, שמטפל בתקציבי מותגי הקולה.

‏החברה הקפידה כל השנים על הפרדה של המדיה מהקריאייטיב, אבל ברוח החדשה שאיפיינה את החברה, שבה נבחנה כל התקשרות מחדש, נבחנו גם האפשרויות העומדות בפניה בתחום המדיה.

‏בחברה בחנו בין היתר את האפשרות לרכוש מדיה באמצעות מחלקה פנימית שתוקם, לאפשר לחברות המדיה של משרדי הפרסום לרכוש את המדיה או להשאיר את התקציב בידי גוף שאיננו קשור במערך הפרסום של החברה. ‏

‏בסופו של דבר ולאחר בדיקות שערכו בחברה, הוחלט להעביר את התקציב ליוניון.

‏יוניון היא חברת המדיה השנייה בגודלה בישראל, והיא נמצאת בבעלות אורן יוניוב וקבוצת ‏‏WPP‏ העולמית. עם לקוחותיה נמנים פרטנר, שטראוס, ‏‏IDI‏ ועוד.

כאמור, ההסכם שנחתם עם החברה המרכזית למשקאות כולל גם את המותג טרה, שלכאורה מנוגד אינטרסים עם שטראוס. יש להניח כי ההסכם לא נחתם טרם אישרו את החיבור גם בשטראוס וגם בחברה המרכזית.

‏‏מהחברה המרכזית נמסר בתגובה: "יוניון מחליפה את קראט".

‏יוניוב סירב להגיב לידיעה. ‏